Katarina H
Jag har ju fått tips av er om limring och tänkte nu sätta det på mitt äppelträd. Min fråga är då vad det är för något och hur det fungerar samt var jag köper det?
Åsa, mälardalen zon 2
Limring är en ganska onödig sak som man oftast INTE behöver slösa pengar på. Limring används ifall man har problem med frostfjäril som kaläter träden. Så enormt vanlig har inte frostfjärilen varit under senare år. Skulle man ha problem med frostfjäril så sätter man upp limringen runt aug-sept (nu är det för sent). Frostfjärilshonan kryper upp ur marken efter första frostnatten, honan har inga vingar så hon kryper upp för stammen (har man limring fastnar hon) för att para sig och lägga ägg.
Katarina H
Ok. Var lägger hon äggen?
Cilla
Kring knopparna om jag inte minns fel. Man ser dem inte utan lupp eller starkare förstoring.
stina
Jag har limring på mitt lilla äppelträd. Provade med det när jag hade jätteproblem med löss och massvis av myror i trädet. Sedan jag haft limring runt stammen har jag inga myror i trädet och i princip inga löss. Vet inte om det har något samband, men limringen får sitta där i alla fall. Det verkade som om myrorna släpade ditt lössen..... blink.gif

/Stina
Sommartorparn
CITAT (stina @ 19-11-2005, 19:46)
Det verkade som om myrorna släpade ditt lössen..... blink.gif

/Stina

Tvärtom egentligen. Myror kommer dit lössen är för dom gillar den söta vätska dom utsöndrar
stina
Jaha - då vet jag!!! Tack!

/Stina
kristerh
CITAT (stina @ 19-11-2005, 19:46)
Jag har limring på mitt lilla äppelträd. Provade med det när jag hade jätteproblem med löss och massvis av myror i trädet. Sedan jag haft limring runt stammen har jag inga myror i trädet och i princip inga löss. Vet inte om det har något samband, men limringen får sitta där i alla fall. Det verkade som om myrorna släpade ditt lössen..... blink.gif

/Stina

Samma metod använder jag, av någon anledning är det väldigt få löss när myrorna inte kommer åt att skydda dem.
krister
Big Gardener
Visst är det så. Myrorna driver "bladlusfarmar" i äppelträdet, eftersom de vill åt bladlössens sockerhaltiga avföring. Bladlössen finns ofta i trädet men myrorna organiserar dem och flyttar runt dem så att de kan sprida sig ännu mer. Med en limring eller dylikt har myrorna helt klart svårare att ta sig upp i träden och därmed blir bladlössen färre.
Katarina H
Det här med myrorna var jätteintressant, det har jag nog råkat ut för inser jag nu. Det låter ju trots allt fiffigt med limring. Var köper man en och kan den sitta kvar i all evighet? Vad kostar de?
Cilla
I vanliga plantaffärer finns ofta rullar med gröna pappremsor och burkar med grönt lim. Jag tycker inte att pappremsorna fungerar helt bra och brukar därför komplettera dem med skumgummi eller remsor av liggunderlag.

Vitsen är att myror och frostfjärilar inte ska kunna krypa upp, och de gör det om det finns minsta lilla glipa mellan bark och pappremsa. Det många gör är att de därför snör åt pappremsan hårt med ståltråd, vilket resulterar i att trädet stranguleras, stryps. Istället kan man först lägga en remsa av gammal madrasskumgummi, liggerunderlag ed runt stammen. Sedan gröna pappen på som man snör fast tillsammans med det underlag som smiter åt. På pappret lägger man en remsa lim, 5-10 cm bred runt hela stammen.

I år blev det bråttom med mina egna äppelträd och skumgummit tog slut, frosten skulle komma samma natt och jag kletade därför direkt på barken. Inte det bästa alls, men bättre än inget alls för trädet som kalätits flera år i rad av frostfjäril.

Nu ser jag att många insekter fastnat i limmet. Synd för dem men bra för äppelträden.
KURT
Varför skall man sätta på en remsa överhuvudtaget? Kan man inte bara kleta på limmet direkt på barken?
Cilla
Jo man kan det och jag var tvungen att göra det i år men det är inte särskilt bra. Limmet stannar länge och är klibbigt. Det klibbar och smetar och är grönt och fult.

Jag tror dock inte att det påverkar träd med skrovlig bark att ha lim på barken men kanske någon påverkan på unga träd med slät bark. Med betoning på tror och att om det blir påverkan så är den säkert liten. Fult som stryk är det med kletiga grejor som insekter och växtdelar fastnar i är det iallafall! ;-)
stina
Varning varning!!! Limmet är "för räligt".... Fastnar på fingrar, ev sax, kläder etc och är ett elände att få bort!!!

/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon