Kattgräs
Jag har sått några växter med långsamma frön som vill ha vinter. Men hur länge ska man vänta på att de gror?

Det är dels alpklematis, försådd i kruka inne, satt i kyl och frys och sedan satt ute förra våren.

Så är det en alunrot. Jag vet att de är långsamma, men jag satte dem förra hösten ute och de borde väl ha kommit upp? Eller ska jag ha tålamod ännu en säsong?

Kanske de kommit upp ändå, men blivit snigelmat?

Nåja.

Har ni några tips på hur jag borde ha gjort med alpklematisen?
Helen i Piteå Zon 5
Det här med frösådder är sååå himla kul, ibland lyckas man och ibland går det inte alls. Angående Alunrot så är dom fröna varmgroende, dom kan man fröså inne i mars och de gror oftast på några veckor. Alpclematisen kan man fröså i jan. fukta jordytan, ha krukan inne ett dygn sedan ställer man ut den och låter väderväxlingarna ute göra så att fröna gror till våren. Jag skulle tro att du kan kasta de frösådder du har och börja om på nytt igen i början på nästa år. Lycka till! / Helen
kerstin z5-6
Håller med Helen -fö bör du aldrig förvara sådder i frysen -kylskåpet går bra eller ute under snö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon