silos
Igår var jag till Västerviken här i Strängnäs;jag hade med mig torra brödbitar och överbliven pasta som jag matade änderna med.

Nu undrar jag vad kan jag mera ge dessa fåglar?

Det var så härligt att stå där vid vatten och ser hur det först rörde i vattenytan och upp kom det en hel kompani av "pratande " änder smile.gif
Jag blev alldeles varm ända in i hjärtrötterna,när de kom alldeles intill mina fötter och noppade åt sig av maten wub.gif

Jag tänker tigga bröd ifrån konditorier men tänker att dessa fåglar behöver väl även annan föda men vad?!
wolkenkrabber
konditoribröd kan nog vara svårare att hitta. bättre om du kollar med en mataffär eller om du kontaktar att åkleri som skickar bröd. eftersom affärerna skulle nog inte ha något emot att bli av med den exta vikten gammalt bröd utgör.

men sen vet jagi nte om man skall mata änder så jätte mycket? jag menar då slutar dem ju leta mat på gen hand och blir beroende? rätta mig gärna om ajg har fel! för att matafåglar är skoj som jag minns det ifrån dagistiderna
silos
CITAT (wolkenkrabber @ 19-11-2005, 11:41)
konditoribröd kan nog vara svårare att hitta. bättre om du kollar med en mataffär eller om du kontaktar att åkleri som skickar bröd. eftersom affärerna skulle nog inte ha något emot att bli av med den exta vikten gammalt bröd utgör.

men sen vet jagi nte om man skall mata änder så jätte mycket? jag menar då slutar dem ju leta mat på gen hand och blir beroende? rätta mig gärna om ajg har fel! för att matafåglar är skoj som jag minns det ifrån dagistiderna

Just det;då måste jag veta att jag får bröd varenda dag och att jag mata dem varenda dag.
silos
Idag har jag kommit på att jag skulle nog aldrig klara av att gå till änderna varenda dag och mata dem sad.gif
Min stora mun har åter igen lurat mig mad.gif

Jag undrar om inte änderna som bor här är vana att få mat av människor här och tänk så hemskt när folk inte orkar gå och mata dem ohmy.gif sad.gif

Kanske måste jag tänka på min egen motivation:varför vill jag mata änderna och nog var det iförsta hand för att bli av med matrester;men samtidigt var det så mysigt att kolla på de rara fåglarna som så glatt glufsade i sig av den bjudna torftiga födan.

Ett evigt dilemma mellan mina motivationer och mitt samvete och tyvärr finner jag ofta att jag gör massor av saker för min egen glädjes skull sad.gif
zaaritha
De äter även havre o råg!
silos
CITAT (zaaritha @ 19-11-2005, 20:18)
De äter även havre o råg!

Är det dyrt?
ingrid fuxwall
Havre, går det bra med havregryn?

ingrid
*Felix matte*
Mata inte änderna i Stadsparken eller Eskilstunaån... så står att läsa HÄR.... kanske bör du fråga Miljökontoret huruvida det är lämpligt att alls mata änderna unsure.gif
zaaritha
En säck havrekross kostar ca 115kr o rågkross under 100-lappen på "Granngården".
silos
CITAT (Felix matte @ 19-11-2005, 21:37)
Mata inte änderna i Stadsparken eller Eskilstunaån... så står att läsa HÄR.... kanske bör du fråga Miljökontoret huruvida det är lämpligt att alls mata änderna unsure.gif

Skall fråga på Måndag.
netaave
Kommunen matar väl änderna? Hör med parkförvaltningen
zaaritha
Men---skiter --gör väl alla levande varelser??!!
Gurkan
Visst skiter alla levande varelser men ju fler som skiter OCH äter på samma ställe, desto högre blir såklart sjukdoms- och parasitbelastningen. Om man matar hamnar ju all skit och all mat på samma ställe dag efter dag, om dom själva letar mat sprids allt ut.

I Malmö rekomenderas allmänheten att inte mata fåglarna (mest gäss), dammarna i stadens parker har blivit så övergödda (mer mat = fler fåglar = mer gödsel) att allt liv under ytan är borta. Dessutom ökar fågelpopulationen för varje år vilket också gör att epedemier uppkommer och sprids snabbare.

Dessutom är det som Silos själv konstaterar, ett stort ansvar, när man väl gjort djuren beroende av maten.
zaaritha
Ska vi strunta i att mata fåglar, nu??
Gurkan
Jag sa inte att vi skulle sluta bry oss om djuren eller låta dem svälta, bara att det är bra att vara medveten om att man inte alltid gör en tjänst när man matar vilda djur.
Pirum
Jag är nog en smula dubbelmoralsk. Tycker om att mata domherrar vid juletid, men tycker att det bör försöka undvika att mata kajor, trutar, råttor, möss, duvor, och andra skadedjur i tätbebyggda områden. I exempelvis Strömstad har trutar/fiskmåsar blivit så förtamade att de stjäl korven ur brödet om man inte passar sig. Detta pga alla matrester som folk slänger på marken, alternativt till och med matar fåglarna. Vilda djur ska vara just "vilda", när de blir tama genom att vi försöker anpassa dem till vårat konstlade samhälle blir det ofta problem.
silos
Tänk så vi människor är,först börjar vi mata fåglarna för de är så gulligt etc....

Sen när det blir massor av fåglar och råttor då skall dessa helst avlivas sad.gif

Är det så att det anses att vissa fåglar är "finare" än andra och som tilltalar oss människor mera?
yenny
Jag har hängt ut talgbollar o äpplen till fåglarna.... det tänker jag fortsätta med tills det blir varmt igen.
Gurkan
CITAT (silos @ 20-11-2005, 22:26)
...

Är det så att det anses att vissa fåglar är "finare" än andra och som tilltalar oss människor mera?

Naturligtvis är det så, djur döms ofta efter sin "gullighetsfaktor" och andra faktorer som deras skadeverkningar t.ex..

Det blir knappast nån större uppståndelse om nån lägger ut råttgift/fällor men tänk dig rubrikerna om man satte ut gift och fällor som tog död på kaniner, igelkottar och andra "gulliga" djur. Inte "politiskt korrekt" precis ...

Vadför är det mer ok att äta gris än hund ?

Vadför är det mer ok att gör djurförsök på möss än på kattungar ?

Vadför är det mer känsligt att slakta en häst än en ko ?

Alla djur är väl inordnade i en rangordning uppsatt av människan. Katt, häst och hund är nyttodjur för arbete och sällskap medans kossan, grisen och musen har andra syften med sina liv, att bli kött eller försöksdjur.

Nån som har en minigris som husdjur kanske inte tycker att julskinkan är lika frestande längre utan flyttar upp grisen till "hundnivån", dvs. från kött till sällskap.

Jag undviker allt kött (utom ibland en liten fiskbit) och slipper då ta ställning till om jag har rätt att (låta) döda nån/något.
silos
CITAT (Gurkan @ 20-11-2005, 23:01)
CITAT (silos @ 20-11-2005, 22:26)
...

Naturligtvis är det så, djur döms ofta efter sin "gullighetsfaktor" och andra faktorer som deras skadeverkningar t.ex..

Det blir knappast nån större uppståndelse om nån lägger ut råttgift/fällor men tänk dig rubrikerna om man satte ut gift och fällor som tog död på kaniner, igelkottar och andra "gulliga" djur. Inte "politiskt korrekt" precis ...

Vadför är det mer ok att äta gris än hund ?

Vadför är det mer ok att gör djurförsök på möss än på kattungar ?

Vadför är det mer känsligt att slakta en häst än en ko ?

Alla djur är väl inordnade i en rangordning uppsatt av människan. Katt, häst och hund är nyttodjur för arbete och sällskap medans kossan, grisen och musen har andra syften med sina liv, att bli kött eller försöksdjur.

Nån som har en minigris som husdjur kanske inte tycker att julskinkan är lika frestande längre utan flyttar upp grisen till "hundnivån", dvs. från kött till sällskap.

Jag undviker allt kött (utom ibland en liten fiskbit) och slipper då ta ställning till om jag har rätt att (låta) döda nån/något.

Det lutar mer och mer åt det hållet att jag vill bli vegetarian.

Jag vill inte att några djur överhuvudtaget plågas p.g.a att vi människor vill ha någonting av dem:päls,kött,medicin....

Men samtidigt är jo kött och korv så väldigt gott;så visst är jag kluven till det hela.

Jag tycker att alla världens djur är underbara levande varelse som vi människor borde vara rädda om och mycket tacksamma för att de finns till wub.gif

Alla djur har sin plats i världen men det är vi människor som har rubbat allting för många djur med våran girighet:att vilja ha MYCKET av allting och att vi tittar på världen ,djuren,naturen genom våra egna fyrkantiga ögon sad.gif
*Felix matte*
Det handlar inte bara om att sluta äta kött... om man vill värna djuren.
Då ska man inte heller köpa skinnskor, jacka, bälten, handskar, mössa mm mm Inte något som innehåller gelatin mm.mm.mm Inte använda mediciner som innehåller ämnen från djur.

För min del tror jag att vi är skapta som vi är och det är meningen att vi ska äta av både kött och vegetariskt. Människan är inget rovdjur, vi äter för att överleva.
Om man ska hårdra det så ska vi sitta på en pinne, absolut stilla...hela livet.
För så fort vi sätter ner foten på marken så riskerar vi att trampa på något litet kryp och vad säger väl att det är mer oskyldigt än äta en köttbit. LIv som liv... om man tänker efter.... Eller? och vad är det som säger att rot - och grönsaker inte skriker då vi rycker upp och skär i dem.... Så kan man fortsätta i det oändliga... fundera och fundera tills man varken vet ut eller in. tongue.gif

Nej jag vill inte bli så fanatisk att jag "suddar ut" människolivet och bara tänker på hur hemska vi är. Bl.a den anledning att i kyrkan läses "jag fattig syndig människa"... så gillar jag inte kyrkan så värst.... eftersom jag varken känner mig fattig eller syndig.
Jag känner mig enormt rik... inte i pengar men rik av livet. wub.gif
och så värst mycket syndar jag väl inte heller... inte medvetet iaf tongue.gif
silos
Tack Felix matte för dina kloka ord wub.gif

Det är så lätt att hamna i alla möjliga onödiga tankar som leder endast till att jag börjar må dåligt!

Jag med är jo ENORMT RIK;fastän inte på pengar och förresten vad är det att "synda"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon