CITAT (Gurkan @ 20-11-2005, 23:01)
CITAT (silos @ 20-11-2005, 22:26)
...
Är det så att det anses att vissa fåglar är "finare" än andra och som tilltalar oss människor mera?
Naturligtvis är det så, djur döms ofta efter sin "gullighetsfaktor" och andra faktorer som deras skadeverkningar t.ex..
Det blir knappast nån större uppståndelse om nån lägger ut råttgift/fällor men tänk dig rubrikerna om man satte ut gift och fällor som tog död på kaniner, igelkottar och andra "gulliga" djur. Inte "politiskt korrekt" precis ...
Vadför är det mer ok att äta gris än hund ?
Vadför är det mer ok att gör djurförsök på möss än på kattungar ?
Vadför är det mer känsligt att slakta en häst än en ko ?
Alla djur är väl inordnade i en rangordning uppsatt av människan. Katt, häst och hund är nyttodjur för arbete och sällskap medans kossan, grisen och musen har andra syften med sina liv, att bli kött eller försöksdjur.
Nån som har en minigris som husdjur kanske inte tycker att julskinkan är lika frestande längre utan flyttar upp grisen till "hundnivån", dvs. från kött till sällskap.
Jag undviker allt kött (utom ibland en liten fiskbit) och slipper då ta ställning till om jag har rätt att (låta) döda nån/något.
Det lutar mer och mer åt det hållet att jag vill bli vegetarian.
Jag vill inte att några djur överhuvudtaget plågas p.g.a att vi människor vill ha någonting av dem:päls,kött,medicin....
Men samtidigt är jo kött och korv så väldigt gott;så visst är jag kluven till det hela.
Jag tycker att alla världens djur är underbara levande varelse som vi människor borde vara rädda om och mycket tacksamma för att de finns till
Alla djur har sin plats i världen men det är vi människor som har rubbat allting för många djur med våran girighet:att vilja ha MYCKET av allting och att vi tittar på världen ,djuren,naturen genom våra egna fyrkantiga ögon