Full version: kogödsel
kipper
Har blivit försenad med höstgödslingen av olika anledningar och nu har det börjat att frysa på. Jag behöver verkligen göda jorden på min odligslott som jag tagit över detta år och den har tydligen inte blivit gödslad på 20 år. Måste jag gräva ner kogödslet eller kan jag lägga det ovanpå och vända jorden till våren. Tacksam för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Själv brukar jag gödsla på våren och inte på hösten. Vet inte vart du bor men bor du i snörika delar så försvinner näringen ner mot grundvattnet när snön smälter. Så det är ingen brådska med gödsling.

Är det kogödsel på säck du använder är det inte speciellt näringsrikt, det är ju egentligen torv med kogödsel. Använder du kogödsel på säck behöver du inte gräva ner överhuvudtaget bara tippa ut någon decimeter över landet på våren och du kan så direkt i gödslet, det är inte så starkt så det går bra att så i gödslet när det gäller de flesta grönsaksfrön.

Har inte odlingslotten gödslats alls under 20 år är den nog ganska utarmad på både näring och mull så allt organiskt material du kan få tag på borde vara nyttigt för jorden ex. kompost, gräsklipp, löv, gödsel etc. Glöm inte tilläggsgödsla under sommaren då grönsakerna växer med ex. hönsgödsel, gräsklipp, nässelvatten etc.

Just nu kan du kratta ihop så mycket organiskt material du kan finna över odlingslotten där du tänkt ha grönsaker och sedan täcka landet med ex, en pressenning el dyl. då behöver du inte gräva alls maskarna blandar ner en hel del av materialet istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon