Jag har spenderat hela hösten med att rita och fundera på olika alternativ för att bygga ett ganska stort (ca 40-50m2) och billigt växthus. Det finns många sätt, metoder och material och jag har massor av ideer men jag vet inte hur jag ska gå vidare nu ... mina alternativ är :
Alt. 1 : Plastfolie, byggplast kostar några spänn/m2 men lär inte hålla så länge. Riktig växthusfolie kostar ca 15:-/m2.
Alt. 2 : Växthusplast, korrugerade plastskivor. Kostar 70-100:-/m2. Lätta (viktmässigt) och gör att man kan använda en enkel stomkonstruktion.
Alt. 3 : Begagnade fönster, kan bli billigt men begränsar husets form efter vilka fönster man får tag på + att det inte blir så bra att ha i taket kanske.
Alt. 4 : Glas (lösa rutor), hittade en annons idag där det kostar ca 13:-/m2 (8:- st, 70x90 cm)
Först var jag inne på folievarianten men har stött på en del problem i hur man ska fästa plasten mot stommen, sen har jag varit helt fokuserad på den korrugerade plasten fast den är dyr, men så såg jag annonsen idag för glasrutorna och blev sugen, billigt och snyggt.
Nån som byggt egen trästomme med glasrutor ?
Hur gör man enklast ? Fräsa ut spår i reglarna där glasen ska ligga an eller kan man spika/klammra fast tunna lister som glaset vilar mot.
En fräs kostar inte mycket i dagens läge så det verkar vara en vettigt metod jmf. att köpa 200m list och spika på.
Med en enkel stomme av reglar och dessa rutor skulle jag kunna bygga för ca 100:-/m2, jämförbart med folievarianten. 5000:- / 50m2, grund och fönsteröppnare eller fläktar tillkommer.
Hur mycket problem ställer träets rörelser till med med varierande väderlek, temp. och fuktighet ? Kan man bygga med vanliga reglar av gran, typ 45x70, 45x95, förutsatt att dom är hyfsat raka till att börja med? Har räknat på hållfastheten så det är inga problem med vikt eller snölaster (Zon 1), Det ska inte stå i 100 år, bara tills jag bestämt mig för vad jag egentligen vill ha, typ ett par tre säsonger, då jag kan bygga/köpa nåt permanent, därav lågbudgettankarna.
Köpte hus på landet i veckan och allt måste vara klart i april så jag kommer igång ordentligt nästa säsong.
Alla erfarenheter och synpunkter på hemmabyggen är välkommna, speciellt med lösa glasrutor.