Full version: Bygga med lösa glas
Gurkan
Jag har spenderat hela hösten med att rita och fundera på olika alternativ för att bygga ett ganska stort (ca 40-50m2) och billigt växthus. Det finns många sätt, metoder och material och jag har massor av ideer men jag vet inte hur jag ska gå vidare nu ... mina alternativ är :

Alt. 1 : Plastfolie, byggplast kostar några spänn/m2 men lär inte hålla så länge. Riktig växthusfolie kostar ca 15:-/m2.

Alt. 2 : Växthusplast, korrugerade plastskivor. Kostar 70-100:-/m2. Lätta (viktmässigt) och gör att man kan använda en enkel stomkonstruktion.

Alt. 3 : Begagnade fönster, kan bli billigt men begränsar husets form efter vilka fönster man får tag på + att det inte blir så bra att ha i taket kanske.

Alt. 4 : Glas (lösa rutor), hittade en annons idag där det kostar ca 13:-/m2 (8:- st, 70x90 cm)

Först var jag inne på folievarianten men har stött på en del problem i hur man ska fästa plasten mot stommen, sen har jag varit helt fokuserad på den korrugerade plasten fast den är dyr, men så såg jag annonsen idag för glasrutorna och blev sugen, billigt och snyggt.

Nån som byggt egen trästomme med glasrutor ?

Hur gör man enklast ? Fräsa ut spår i reglarna där glasen ska ligga an eller kan man spika/klammra fast tunna lister som glaset vilar mot.
En fräs kostar inte mycket i dagens läge så det verkar vara en vettigt metod jmf. att köpa 200m list och spika på.

Med en enkel stomme av reglar och dessa rutor skulle jag kunna bygga för ca 100:-/m2, jämförbart med folievarianten. 5000:- / 50m2, grund och fönsteröppnare eller fläktar tillkommer.

Hur mycket problem ställer träets rörelser till med med varierande väderlek, temp. och fuktighet ? Kan man bygga med vanliga reglar av gran, typ 45x70, 45x95, förutsatt att dom är hyfsat raka till att börja med? Har räknat på hållfastheten så det är inga problem med vikt eller snölaster (Zon 1), Det ska inte stå i 100 år, bara tills jag bestämt mig för vad jag egentligen vill ha, typ ett par tre säsonger, då jag kan bygga/köpa nåt permanent, därav lågbudgettankarna.

Köpte hus på landet i veckan och allt måste vara klart i april så jag kommer igång ordentligt nästa säsong.

Alla erfarenheter och synpunkter på hemmabyggen är välkommna, speciellt med lösa glasrutor.
kerstin z5-6
Jag har två -en vinterträdgård 48 kvm -se album med glasrutor- stora treglasfönster" ,jag köpt på glasauktion från en fönsterfirma och ett i album projekt" ett 30 kvm med lösa glas.
kanske får du nåt tips där
:)Stommarna är timmer från egen skog -Gran mest nån furu
Gurkan
Tack Kerstin !

Jag har "snokat" i dina album förr med det tål att ses igen, växthuset är väldigt fint. Det är nåt i stil med det växthuset jag vill har fast jag kan tänka mig att dimensionera det lite klenare under mina förhållanden.

Vad har ni använt för färg ? Linolje ?

Eget timmer är coolt !

Vinterträdgården får bli nästa projekt ... jag går händelserna lite i förväg, har inte ens hunnit flytta än. Hoppas jag kan göra liknande fynd i framtiden som du gjorde med dina fina fönster, vill minnas att du berätta om det i nån annan tråd. Nya 3-glasfönster i den storleken kostar ju normalt sett en förmögenhet ... minst.
kerstin z5-6
Ja , med torrt färgpigment -målas om ofta, men inget skrapande smile.gifi början -sedan alltmer sällan .... funlar perfa laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Jo... jag vet -jättefönster är dyrt , mn ska ha tur ... smile.gif
gammelnalle
CITAT (Gurkan @ 19-11-2005, 22:48)
Jag har spenderat hela hösten med att rita och fundera på olika alternativ för att bygga ett ganska stort (ca 40-50m2) och billigt växthus. Det finns många sätt, metoder och material och jag har massor av ideer men jag vet inte hur jag ska gå vidare nu ... mina alternativ är :

Alt. 1 : Plastfolie, byggplast kostar några spänn/m2 men lär inte hålla så länge. Riktig växthusfolie kostar ca 15:-/m2.

Alt. 2 : Växthusplast, korrugerade plastskivor. Kostar 70-100:-/m2. Lätta (viktmässigt) och gör att man kan använda en enkel stomkonstruktion.

Alt. 3 : Begagnade fönster, kan bli billigt men begränsar husets form efter vilka fönster man får tag på + att det inte blir så bra att ha i taket kanske.

Alt. 4 : Glas (lösa rutor), hittade en annons idag där det kostar ca 13:-/m2 (8:- st, 70x90 cm)

Först var jag inne på folievarianten men har stött på en del problem i hur man ska fästa plasten mot stommen, sen har jag varit helt fokuserad på den korrugerade plasten fast den är dyr, men så såg jag annonsen idag för glasrutorna och blev sugen, billigt och snyggt.

Nån som byggt egen trästomme med glasrutor ?

Hur gör man enklast ? Fräsa ut spår i reglarna där glasen ska ligga an eller kan man spika/klammra fast tunna lister som glaset vilar mot.
En fräs kostar inte mycket i dagens läge så det verkar vara en vettigt metod jmf. att köpa 200m list och spika på.

Med en enkel stomme av reglar och dessa rutor skulle jag kunna bygga för ca 100:-/m2, jämförbart med folievarianten. 5000:- / 50m2, grund och fönsteröppnare eller fläktar tillkommer.

Hur mycket problem ställer träets rörelser till med med varierande väderlek, temp. och fuktighet ? Kan man bygga med vanliga reglar av gran, typ 45x70, 45x95, förutsatt att dom är hyfsat raka till att börja med? Har räknat på hållfastheten så det är inga problem med vikt eller snölaster (Zon 1), Det ska inte stå i 100 år, bara tills jag bestämt mig för vad jag egentligen vill ha, typ ett par tre säsonger, då jag kan bygga/köpa nåt permanent, därav lågbudgettankarna.

Köpte hus på landet i veckan och allt måste vara klart i april så jag kommer igång ordentligt nästa säsong.

Alla erfarenheter och synpunkter på hemmabyggen är välkommna, speciellt med lösa glasrutor.

som "Smålänning" så blir första frågan:
EKONOMI???

Jag undrar om det är ekonomiskt att fräsa...... visserligen kostar en överhansfräs och ett stål inte så många hundringar (en mycket bra och användbar investering ) men det blir MÅNGA meter att fräsa .... 3,2m per glasruta ..... och
40m2 med 2meters ståhöjd...blir JÄTTEMÅNGA fönster... (2 i höjd= 180 +ram) 10 i bredd= drygt 7m
6m bredd (6*7= 42m2) kräver 8 i bredd.....

väggar kräver då ca 72st fönster 70*90 medför ca 230 löpmeter fräsning....
inte en alltför liten arbetsuppgift....

och då är inte taket medräknat.

och JAG tror det blir enklare att "lista" dina fönster...

Själv byggde jag ett ca 25-30m2 växthus av beg fönster. Och hade även fönster till tak (27graders lutning) .....
Reglade med ca 1½*2½ (35*70) LÄRK som jag kom över billigt på lokala sågen.

Men med ditt tisdpespektiv på några år duger nog gran.

Några problem med träets rörelser har jag under 1½år inte haft (fönsterkarmar är ju av trä...) men de rutor som jag har glasat in själv har jag haft rejält med "spalt" på . MInst 3mm åt alla håll MINDRE än urfräsningen.

Jag fick även specialtillverka (själv) gavelfönstren (triangel) av begagnade fönsterkaremar... men HÄR vore en FRÄS bättre...
Att skära glas med en BRA glasskärare är inte speciellt svårt (jag fick ge 300:- för en proffsmodell.... )

Däremot var det ingen höjdare att ha vanliga fönster som tak..... har nu lagt plast på halva.... (ena sidan) och det blir plast på resten nästa vår..

Skall du "bara" ha växthuset 2-3 år anser inte jag att du skall behandla (måla) det... annars är linoljefärg bra.

MEN till tak använde man förr ofta mindre glasrutor som överlappade varandra i växthus... så det GÅR....

Tänk på att göra en BRED dörr så att du kan köra in med skottkärra utan problem.

b
pisanggoreng
Om det bara ska stå i 2-3 säsonger kan det väl vara idé att bygga någon slags stora odlingstunnlar istället för att bygga ett så stort växthus. Jag tycker det verkar vara väldigt mycket jobb (och pengar såklart; en massa smågrejor förutom stommen och fönster tillkommer i prisbilden) för bara några års användande.
Gurkan
Tunnelväxthus var ju första iden jag hade men ska man köpa färdigt så är det inte alls billigt, om man ska köpa riktig växthusfolie till en egen stomme är den faktiskt dyrare per m2 än vad dessa glas är därför gjorde jag en helomvändning igår när jag hittade annonsen för glasen.

Jag har inte släppt tanken på tunnlar men de kommer att bli mindre isåfall, med en stomme av VP rör som jag sett nån här på forumet göra. Dessa blir isåfall bara ett komplement till ett stort växthus.

Nu när jag tänkt lite mer så kanske jag skulle fundera på att göra en permanent konstruktion direkt istf. att bygga nån slags provisorium medan jag funderar, det behöver ju inte bli mycket mer jobb, möjligen att man får lägga mer krut på grunden. Hur man än vrider och vänder så brukar provisoriska lösningar bli permanenta, tills dom rasar ihop iaf., av nån konstig anledning .... när det väl står på plats och fungerar vill man ju inte riva det och bygga nåt nytt. Lika bra vi glömmer det där med "ett par tre år" tror jag.

Du har såklart rätt Nallen, om man ska fräsa blir det ganska mycket jobb, över 400 lpm som jag räknar (taket har bara spår på långsidorna och ligger omlott i kortändarna som takpannor). Fast ett litet spår på 8x8 mm, eller vad som behövs, kör man ju i ganska rask takt med en bra överhandsfräs. Fast det är onekligen vääääldigt många meter ... å andra sidan om man "listar" upp det så byggar man in en fin-fin grogrund för röta i träet med små spalter och massa spik/klammerhål. Å andra sidan, om man lägger lite jobb på ytbehandlig så kanske det inte är nåt stort problem.

Usch vad jag hatar detta .... ju mer man funderar ju längre från lösningen känns det som man kommer, fler val dyker upp och nya ideer spirar.

F.ö., Pisangoreng, vi är snart "grannar" ... mitt nya hus ligger i din lilla grannby-håla Billeberga.

Får jag fråga en annan sak ? Har du handlat virke hos Panelkungen ? En folkhjälte i många avseenden men är han seriös som byggvaruhandlare ?
Ingrid på Västkusten
Ett växthus på par tre år - ja då hade jag tagit byggplast!

Besök en kolonilot om Du har vägarna förbi en stad med mkt koloniområden där invandrare (Asiatiska) odlar. Där kan Du se hembyggda odlingstunlar UTAN växtfolie byggda på det mest fantastiska sät utav 'man tager vad man haver'.

Förresten - plastfolie till tunnlar har ju en livslängd på minst sju år så det är ju för 'bra' i ekvationen. Byggplast!

Annars - egen erfarenhet - de som inte har tur när de kommer över någe billigt - det kostar hur man än vänder å vridder. Antinden i besvär och tid elelr utgift i pengar.

Hälsar Ingrid
pisanggoreng
CITAT (Gurkan @ 20-11-2005, 21:09)
F.ö., Pisangoreng, vi är snart "grannar" ... mitt nya hus ligger i din lilla grannby-håla Billeberga.

Får jag fråga en annan sak ? Har du handlat virke hos Panelkungen ? En folkhjälte i många avseenden men är han seriös som byggvaruhandlare ?

Välkommen till bygden! smile.gif

Jag har aldrig handlat hos den lokala hjälten Panelkungen, men han har säkert rent mjöl i sin påse.
Gurkan
Ok, ok, ok ... det får väl bli byggplast då.

En av kommunens upplysta medarbetare informerade mig idag om att jag visst behöver bygglov om jag ska bygga växthus i den storleken. Om jag bygger en enklare variant med reglar och plastfolie kan jag ju hävda att det är en tillfällig byggnad ... om det nu finns nåt sånt, borde kunna klassas på samma sätt som ett stort tält eller en vintertäckt segelbåt eller dylikt. "Jag ska ju ändå montera ner det för vintern" om nån nitisk inspektör vågar fråga.

Dessutom slipper jag hantera nästan 2 ton glasrutor ... unsure.gif

Köper glasen ändå och lägger dom i bra-å-ha förrådet så länge, nu när jag äntligen har ett sånt att fylla. Kanske ska träna på att bygga ett lite mindre i glas, en prototyp, 10m2 innan jag ger mig på 50m2 utan att egentligen ha en aning om vad jag håller på med.

Tack för era synpunkter !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon