carren
Vilken tur att det är vinter ibland, så man hinner frossa i hemsidor, böcker och alla gamla AoT samt rita en massa skisser över hur fantastisk trädgården ska bli nästa år rolleyes.gif

En dröm som i all fall ska börja förverkligas nästa år är den om rosengården. Lite av praktiska skäl för att kunna stänga rådjuren ute från älsklingsmenyn men mest för att det är så härligt med rosor!

Min tanke är att göra en rätt strikt plantering med mittcirkel och "tårtbitar" att plantera i runt denna. Tårtbitarna skulle förstås helst kantas av buxbom men det är bara att inse att den tiden det skulle ta att hålla...få se...så där 90 meter...buxbomshäck snygg, den lär jag inte få förrän jag blir pensionär. Alternativ, alltså! Vad kan man använda som "infattningshäck" istället? Lavendel och isop är det som ploppar upp i hjärnan på en gång. Vad kan man mer tänka sig? (Zon 3)

Bifogar ett rätt svårtytt foto på första rosengårdsskissen. Mittcirkeln är ca 3 m i diameter, så får ni lite uppfattning om måtten.

Rosengårdsskiss
stina
Jag gillar kantnepeta och rosor

/Stina
Kajsa

Silverek, billigt, enkelt och så och vackert mot rosorna
tål frost och är ännu snygg i nov.

Rödbladig Alunrot är den jag har mest av runt alla rabatter
den är väldigt enkel att få många av, det är bara att dela,
den behöver inte ens rötter för att ta sig, man delar en tuva
i många delar och dom blir snabbt stora.
Numera har jag mest rosor, alunrot är fin mot alla sorter.
Dessutom vacker även på vintern.

Har haft Salvia några år, men den blir tyvärr inte långvarig
i zon 3-4, så nu har jag enstaka kvar.
Men du kanske bor lite varmare.
Ett dyrt alternativ, Coverrosorna bara 30-40 cm höga
du hittar sex olika i mitt album.
kerstin z5-6
Inget är ju precis underhållsfritt..nu växer buxbom så långsamt här och är inte pålitlig som häck heller i alla lägen , men lavendel , salvia ,nepeta eller vilken kantväxt du ärn väljer måste trimmas, alt -vårstädas- de med-för att inte tala om isop , som är en förvedad buske och som växer friskt även i z6 ..
ett annat perennt alternativ är sandmalört

Kunde jag välja på buxbom tog jag det tongue.gif
Christina i Taxinge~
På Hildasholm utanför Leksand har man planterat Spirea japonica 'Little Princess' som kantväxt istället för Buxbom.
Ett enklare och (då för tiden) härdigare alternativ.

Kan ses här
Hildasholm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon