Full version: Klängväxter
MalinH
Hej!
Jag behöver lite tips på klängväxter som kan piffa upp vår hundgård. Det borde ju vara ett jättebra ställe att klänga på?! Kan man blanda flera sorter? Skulle gärna vilja ha några som återkommer varje år. Hundgården har ett rätt soligt läge större delen av dan, och ligger ganska högt. Kan humle fungera, och blommar den någonting? Ju mer som täcker de fula sektionerna desto bättre.... rolleyes.gif
Lena N
Humle vissnar ner på hösten och växer upp på nytt nästa år. Den ger alltså ingen skugga på våren.

Kaprifol växer kraftigt, bryter tidigt, har vackra blommor och doftar gott.

Vildvin växer även den kraftigt och har härliga höstfärger.

Själv är jag mycket förtjust i alpklematis. Den blir inte så stor, men kan samplanteras med ovanstående för att ge vårblomning.
Anders zon III
CITAT (Lena N @ 21-04-2003, 21:49)
Själv är jag mycket förtjust i alpkaprifol. Den blir inte så stor, men kan samplanteras med ovanstående för att ge vårblomning.

Har inte hört talas om en sådan... Du menar inte alpklematis, eller?

Klematis är en himla fin klättrare annars. Finns i många färger och vildarterna och deras hybrider växer utan nån speciell skötsel!
Cilla
Bokharabindan kan man fylla ett staket med på kort tid. En av de mest starkväxande slingerväxterna i landet, tätt bladverk och vita blomklasar sent på säsongen.

Piprankan är skuggtålig, växer också snabbt och har stora blad.

Lena N
CITAT (Anders zon III @ 22-04-2003, 00:24)
CITAT (Lena N @ 21-04-2003, 21:49)

Själv är jag mycket förtjust i alpkaprifol. Den blir inte så stor, men kan samplanteras med ovanstående för att ge vårblomning.

Har inte hört talas om en sådan... Du menar inte alpklematis, eller?

Klematis är en himla fin klättrare annars. Finns i många färger och vildarterna och deras hybrider växer utan nån speciell skötsel!

Rätt gissat Anders. Pinsamt dålig korrekturläsning, men nu har jag rättat. wacko.gif
Cilla
Alpkaprifolen kan bli en ny slingerväxt, en bra korsning. Blå kaprifoler med starkt doft och roliga fröställningar efter blommen... Eller vita doftande clematisar som ger oranga lysande bär på hösten.
Åsa, mälardalen zon 2
Har man hundar som smakar på växtlighet kanske man ska undvika kaprifol den är väl lite giftig. Tror inte den är jättegiftig, har haft en kanin som provsmakade flera bär (jag hade ingen aning då att kaprifol ska vara giftig) och han överlevde, han blev inte ens sjuk.

Enligt giftinformationens hemsida verkar även klematis innehålla icke önskvärda ämnen som ska vara irriterande men det står inget om det i virtuella floran.

Kan inte hitta någon information om att humle skulle vara giftigt, humle kan dock bli ett ganska svårartat ogräs det är svårt att utrota. Humle blommar och honplantorna får "kottar" som kan torkas och användas som dekoration till te mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon