Full version: Kratta löv
Klematis
Hej på er
Idag har jag krattat löv trots att det är frost. Löven är mycket lättare nu än för en vecka sedan när de var dyblöta av allt regn. Hur noga är ni med löven. Här hos mig är det lite olika år beror på tiden. Löven tar ju aldrig slut så man har ju syselsättning så länge man vill.
Häls Klematis
Åsa, mälardalen zon 2
Inget noga alls det mesta får ligga kvar, löven ger ju näring och de förmultnar ju, jag har dock inga tjocka lager med löv. De enda löven jag brukar kratta upp är under äppelträden och rosorna för äppelskorven resp. svartfläckssjukan övervintrar ju på bladen.
Klematis
Vi har en jätte stor ek så det blir hur mycke löv som helst som lägger sig som ett tjockt täcke över gräset. Eklöven försvinner ju inte heller över vintern.
carren
Sådär...Vi är inte jättenoga eftersom vi har rätt stor tomt. Skulle man jaga varenda löv så skulle man bli knasig. Vi krattar in en del löv under buskar och in i häcken men det mesta tar vi undan. Vi har flera stora lönnar på tomten så att låta löven ligga är inte ett alternativ, då skulle vi inte ha någon gräsmatta kvar till våren.
Sommartorparn
CITAT (Klematis @ 20-11-2005, 17:14)
Vi har en jätte stor ek så det blir hur mycke löv som helst som lägger sig som ett tjockt täcke över gräset.

Jag klipper ner löven i gräsmattan så slipper jag räfsa. Börjar man med detta så fort löven börjar falla så blir det inte så mycket varje gång och det försvinner ner i marken vartefter. Om jag orkar så räfsar jag ihop löv från andra ställen också, brer ut dom på gräsmattan och klipper ner dom. I annat fall tar vinden hand om dom. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon