Full version: Rotning
CarMa
Hej!
Jag har en lyktbuske, Pavonia Multiflora, som jag försökt rota sticklingar av, både vedartade och lite grönare.
Har testat både i vatten och såjord, men misslyckats.
Hur ska jag göra??
Alexander-VG-zon3
prova kanske att lägga på rotningsmedel smile.gif smile.gif
Blomstertanten
Rota i vitmossa ! Brukar funka bra även på sånt som är svårrotat.
Alexander-VG-zon3
vet du vad man kan köpa vitmossa skulle haft det till mina hoya sticklingar
Emser
Tja, den mossan man köper till Adventsljusstaken är ju vitmossa - prova med det!
Blomstertanten
CITAT (Emser @ 23-11-2005, 11:31)
Tja, den mossan man köper till Adventsljusstaken är ju vitmossa - prova med det!

NEJJJJJJJJJJJ !!!!!:o

Det är Inte vitmossa !
Det är en lav ! Den heter fönsterlav eller vitlav !

Vitmossan är grön där den växer i skogen, blir mer vitgulaktig när den är torkad.
Bild på vitmossa

Finns att köpa i välsorterade blomsteraffärer om man inte vill ge sig ut i skogen och plocka.
KURT
En bit ned på denna sida (under rubriken "Propagating") finns det beskrivning på hur man tar sticklingar.
Margaretha
CITAT (Blomstertanten @ 23-11-2005, 12:07)
Det är en lav ! Den heter fönsterlav eller vitlav !

Heter den inte renlav? Kanske har den många namn?
Margaretha
Nej, jag får rätta mig själv. Såg idag i en tidning att renlav ofta växer tillsammans med vitlav/fönsterlav och att de är släkt, men inte identiska!!
F'låt! sleep.gif
CarMa
Tack för era tips! smile.gif
Ska testa igen till våren med rotningshormon och vitmossa i minidrivhus i 70 grader F....
ja då har jag väl fått med allt... tongue.gif
Blomstertanten
Har läst någonstanns att man kan stryka på honung på "snittytan". Fungerar antiseptiskt och ska alltså förhindra att det ruttnar och sägs sätta fart på rotbildningen.
Kanske värt att prova !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon