*fialotta*
Efter inköpet av lökarna lät jag påsen ligga i en säck med blomjord för att de inte skulle torka ut. Döm om min förvåning när jag såg att de var angripna av mögel ett par veckor senare. De övriga lökarna i blomjordssäcken (montbretia) var inte angripna.

Jag putsade bort de synligt angripna delarna och satte dem i en kruka såjord.
Nu har jag börjat misströsta och tänker att det är nog ingen ide. De lever fortfarande men jag tycker mig se vissa spår av mögel fortfarande. Är det nån som har en solskenshistoria eller tips om hur jag ska göra. Ge upp och slänga allt eller.. sad.gif
Eva i Skåne
Lite ytligt mögel tror jag inte gör så mycket om det inte gått in i lökarna. Speciellt som du putsat bort det synliga.
Jag tror du har chans att få full blomning smile.gif . Ge inte upp rolleyes.gif tongue.gif
Elizabeth
Vi får se om det blir någon solskenshistoria... Något liknande hände mig också i år. Nu har jag planterade lijelökarna i 2 krukor, den ena står inomhus, andra utomhus. Det blir spännande att se om/hur de klarar sig.

*hoppas på det bästa*// Elizabeth
*fialotta*
Vi får hålla tummarna för varann framöver.. smile.gif
Ina
Jag råkade ut för mögliga lökar (tofslilja + nerine) i fjol - jag borstade, blåste och pillade bort så mycket som möjligt av möglet och lökarna kom igång som de skulle, nerinen var dock lite trögstartad. Både tofsliljan och nerinen klarade vintern utan att mögla på nytt och har redan nya blad på gång... laugh.gif

I år har jag impulsköpt tre kaphyacintlökar som vid närmare inspektion visade sig vara lite dekorerade med grönt... De fick samma behandlig och två av dem har tagit sig ordentligt - snabbt!!

Ni skall se att era lökar klarar sig de också! Jag är med och håller tummar!!
laugh.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon