|
Detta blev årets första julpyssel. Tycker det är fint med en egenhändigt skapad krans på ytterdörren nu till 1:a advent!  Nåja, den blev inte helt perfekt i form och så men den duger...
*Felix matte*
20-11-2005, 20:38
Den var fin  använder du äkta granris och hur gör du stommen?
Jag använder äkta granris från ett hygge några kvarter härifrån. Smidigt, bara att plocka färdigkapade grenar! Jag har köpt en halmstomme som jag använder år efter år efter år....
*Felix matte*
20-11-2005, 20:53
Tack! ska se om vi hittar materiel...granris finns alldeles i närheten och halmstomme borde väl finnas i någon butik... annars får jag klura ut något annat till stomme
Eva i Skåne
20-11-2005, 20:56
Nej, nåt pyssel har jag inte börjat med, men när jag var ute i eftermiddags såg jag att ena grannen satt upp sina adventsstakar redan och då blev jag så sugen. Egentligen tycker jag inte det ska vara förrän till nästa helg, men kanske man kan tjuvstarta lite  . Det ser ju så mysigt ut.
CITAT (Felix matte @ 20-11-2005, 20:53) Tack! ska se om vi hittar materiel...granris finns alldeles i närheten och halmstomme borde väl finnas i någon butik... annars får jag klura ut något annat till stomme  Blomsteraffärer brukar ha så här års!
CITAT (Eva i Skåne @ 20-11-2005, 20:56) Nej, nåt pyssel har jag inte börjat med, men när jag var ute i eftermiddags såg jag att ena grannen satt upp sina adventsstakar redan och då blev jag så sugen. Egentligen tycker jag inte det ska vara förrän till nästa helg, men kanske man kan tjuvstarta lite  . Det ser ju så mysigt ut. Tycker också att stjärnor och stakar i fönster får vänta till nästa helg. Men en krans på dörren som inte är FÖR "julig" kan jag sträcka mig till!
*Felix matte*
20-11-2005, 21:04
Då blir det ett besök hos blomsterhandlarn... skrev precis köplista Idag såg jag när vi körde runt i olika områden i stan att det i ett fönster stod ljusstake och vid ett hus en tänd gran... andra år har det lyst i många fönster minst en vecka innan advent  Vi väntar till nästa helg (eller åtminstone till fredag)
CITAT (Felix matte @ 20-11-2005, 21:04) Då blir det ett besök hos blomsterhandlarn... skrev precis köplista  Lova att visa oss resultatet!
*Felix matte*
20-11-2005, 21:14
Absolut
Jag har inte hunnit med julpyssel ännu... stickar en fuskpolo just nu... å sen ska jag sticka några handledsvärmare också till julklappar... å pappa ville ha dukar som jag gjort själv....phu.. när ska jag hinna julpyssla
netaave
20-11-2005, 22:08
Jag har en stomme till mina kransar av virad rostfri tråd 5 mm, en rund och ett hjärta, vilken jag använder i år är inte bestämt än. maken har "virat" med borrmaskinen så jag har en tät och stadig stomme. Sätter inte ut dörrkransen förrän efter lucia. Återanvänder buxbommen från tjejernas luciakronor till den. dekorerar med röda band och frostiga äpplen.
Snöflinga
20-11-2005, 23:14
Jag har en jättefin dörr-julkrans som jag haft i tre år nu..... Inköpt på Plantagen, bestående av vitmossa och röda band. Den hänger i förrådet från febr. till dec. fnösktorr.... men inför advent så sprejar jag den med vatten och VIPS blir den som ny Helt otroligt, var eternellodlare en sesong och det är likadant med eterneller att sprejar man dem med vatten år efter de är torkade och utslagna så drar de ihop sig som knoppar
AndreasBlomquist
20-11-2005, 23:19
Pyssel och pyssel... jag och dottern bakade pepparkakor idag om det räknas.  Din krans var jättefin! Vi har sagt hemma att vi ska försöka oss på att göra något liknande.
mamamaggan
20-11-2005, 23:39
Säger som Andreas, pyssel och pyssel? Har bakat lite kakor i dag. Visserligen inte bara inför julen men när jag ( läs min man ) ändå var igång så gjorde jag såpass att det räcker till jul också.Bra att frysen finns!
Hannele
20-11-2005, 23:50
Hängt upp julgardiner i köket.
haha jag vet att jag e alldeles för tidig men jag har iallfall satt upp julstjärnoor i fönstren för de behövs i mörkret så det så o jag tänker inte vänta längre nu  fast jag inte firar jul så e de mysigt me alla ljus
Ser man på! Ni har ju börjat lite smått i stugorna!
*Felix matte*
21-11-2005, 16:16
*Felix matte*
21-11-2005, 19:39
Snöflinga
21-11-2005, 20:55
Oj, den blev ju jättefin och vilken söt hjälpreda
Titta så fin den blev Visst är det mycket roligare att hänga upp en som man själv knåpat ihop  Men så söt tjej som hjälper till, och hon har minsann jobbarhandskar på sig!
Ser ni förresten vad jag har för bruna bitar i kransen? Det är kanelstänglar som jag klippt itu! Luktar jättegott, barnen står där vid dörren o sniffar.
netaave
21-11-2005, 22:07
Jättefin krans Agneta men kan du inte vända på småtomtarna nere, så dom inte trillar och slår sig i huvudet.
*Felix matte*
21-11-2005, 22:12
CITAT (Annlo @ 21-11-2005, 21:52) Ser ni förresten vad jag har för bruna bitar i kransen? Det är kanelstänglar som jag klippt itu! Luktar jättegott, barnen står där vid dörren o sniffar.  Javisst såg jag att det var kanelstänger  såna hade hon i SVT gomorron imorse, och hon hade också den tjockare sorten.  men jag hittade inga såna idag
*Felix matte*
21-11-2005, 22:16
CITAT (netaave @ 21-11-2005, 22:07) Jättefin krans Agneta men kan du inte vända på småtomtarna nere, så dom inte trillar och slår sig i huvudet. :P :D Va? vända på dem  ... men jag satte ju dem så för att de som är däruppe i himlen för en gångs skull får se en rättvänd tomte
netaave
21-11-2005, 22:16
Dom heter Ceylonkanel dom tjockare stängerna, ska vara den som är den äkta kanelen. Kolla här finns den nog http://www.brattberg.com
*Felix matte*
21-11-2005, 22:21
Enligt Floristen så skulle kanelstängerna, de tjocka, finnas bland blommorna.. inte bland kryddor
CITAT (Felix matte @ 21-11-2005, 22:21) Enligt Floristen så skulle kanelstängerna, de tjocka, finnas bland blommorna.. inte bland kryddor  Ja, jag köpte mina för 5 kr styck i en inredningsbutik! De är långa ca 20 cm..
netaave
22-11-2005, 09:31
Enligt min jobbarkompis ska det finnas dekorationskanel som inte luktar.
Zarah P
22-11-2005, 09:36
Tips; Netto har (hade i alla fall förra veckan) 20 cm's kanel. Ett paket med 10-15 st (125 gram) kostade 12:- Perfekt för diverse dekorationer - eller att ha istället för sked när man rör i glöggen, eller den varma chokladen efter en vinterpromenad.
AnnammA
22-11-2005, 09:58
Är på slutspurten av att putsa fönster och byta gardiner.(Dock inte så juliga gardiner...)Stakarna och stjärnor mm får ju i fönsterna till helgen...Och lite belysning på lämpliga ställen...
AnnA
Adventsljusstakarna har förstås kommit på plats nu när det är första advent och allting. Igår var vi dessutom och åt julbord. Lite tidigt kanske men det var knökfullt och det var faktiskt rätt skönt att äta julbord i god tid innan julmaten står på bordet hemma också. Och idag har vi bakat lussebullar och lussekatter!
Ophelia
27-11-2005, 18:10
Har satt upp advetsstaken och en julstjärna. Har inte mycket julpyssel för mig. Känns lite onödigt som singel.
Har förresten köpt en burk med pepparkakor. Knäck kommer jag att göra samt köpa julmust men julskinkan får nog lysa med sin frånvaro.
mamamaggan
27-11-2005, 18:14
Min gullige man har städat i ett par rum och satt upp julgardiner. Han har putsat kopparsakerna och mässingslampan i köket. Så här tidiga har vi aldrig varit men han ville överraska , och glädja mig, eftersom jag blev akut inlagd på lasarettet i veckan.
Björken
27-11-2005, 19:11
Nu är fönster putsade, gardiner bytta och stakar och stjärnor på plats inomhus, ute är granen och tomten med ljuslyktor också där det ska vara och på dörren hänger kransen med ljusslinga i, altanen har fått en istappsslinga runt sig. Julpyssel blir det på torsdag, tillsammans med ett barnbarn, min ena dotter och en svärdotter, vi samlas alltid och gör lite julpyssel och äter risgrynsgröt. En annan dag blir det ett av de yngre barnbarnens tur att pyssla med mormor. Det är alltid lika svårt att få tiden att räcka till för allt man vill göra. Tröjor som ska stickas, klänningar, kappor, handledsvärmare som ska sys, fålla en broderad duk, allt för att bli julklappar. Men jag tycker det är lika roligt varje år rätt om det blir lite stressigt så där på slutet
netaave
27-11-2005, 22:17
Här är det klart för advent, sen har vi lite mer vi tar fram till lucia för att jula till ordentligt i julveckan sen. Mina 352 grisar får gå i ide över julen för lika många tomtar, lucior och snögubbar ska få plats, för att inte tala om julgrisarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|