|
Hannele
20-11-2005, 21:13
Vi ska förmodligen hoppa över julgran i år, två av barnen jobbar på julafton, en är borta. Men julgardinerna kom upp i köket idag.
Zarah P
20-11-2005, 21:15
Det skulle aldrig falla mig in att hugga egen gran, om jag inte kände markägaren eller själv ägde marken... Jag hade dock gärna haft en "riktig" gran - om det inte varit för katterna - och för att jag avskyr att få barr i fötterna!
Ingen julgran här inte..
*Felix matte*
20-11-2005, 21:16
Plastgran inomhus
Swingtime
20-11-2005, 21:18
plastgran sedan flera år tillbaka
Plast gran...
stennie
20-11-2005, 21:21
En riktig gran.....
Plastgran sedan ett antal år tillbaka
Eva i Skåne
20-11-2005, 21:41
En riktigt gran är ett måste för mig (tur att ingen här är allergisk) men den inhandlas oftast färdighuggen av en julgransförsäljare. Nån gång i stugan smyger vi ut i skogen med en såg (inte yxa)
netaave
20-11-2005, 21:45
Plastgran sedan många år inne. Ute sätter vi belysning i jasminebusken.
Biggan_
20-11-2005, 21:49
kopia
Plastgran sedan några år. Första året stänkte jag arom med granlukt, för att få den "rätta" doften. Blev visst lite fööör mycket, det stank gran i hela lägenheten! Gör ni rent era plastgranar? Måste ju bli ganska dammiga, år efter år?
Zarah P
20-11-2005, 22:00
CITAT (bikiv @ 20-11-2005, 21:59) Gör ni rent era plastgranar? Måste ju bli ganska dammiga, år efter år? Den får bada innan den ställs upp!
CITAT (Zarah P @ 20-11-2005, 22:00) CITAT (bikiv @ 20-11-2005, 21:59) Gör ni rent era plastgranar? Måste ju bli ganska dammiga, år efter år? Den får bada innan den ställs upp!  hi hi... jag började fundera på det när jag såg det bikvi skrev... hua vad min måste vara dammig... fast min får nog ta en dusch
netaave
20-11-2005, 22:03
CITAT (bikiv @ 20-11-2005, 21:59) Plastgran sedan några år. Första året stänkte jag arom med granlukt, för att få den "rätta" doften. Blev visst lite fööör mycket, det stank gran i hela lägenheten! Gör ni rent era plastgranar? Måste ju bli ganska dammiga, år efter år? Det ger sig när man är där och fixar till kvistar och grenar så den ska se så naturlig ut som möjligt. Efter det är dammet borta. Nejdå så farligt är det inte, den packas in ordentligt efter varje jul.
Valde hugga i skogen... Det är egentligen egna tomten vi ska hugga på i år. Vi skulle inte heller ge oss ut och hugga hur som helst, så normalt köper vi riktig gran.
Snöflinga
20-11-2005, 22:10
Efter att ha flyttat från stora huset ( där vi alltid hade riktig gran) så finns ingen plats  Fast istället för julkrubba har vi en liten bordsgran med tomtar, klappar och minijulbockar. Faktiskt riktigt fint, tillsammans med barnbarna pysslar vi till det mesta, t.ex. gör vi klapparna av inslagna sockerbitar pyntar med bomull etc.
Anki på Öland
20-11-2005, 23:28
Har inte gran. Hade inte när ungarna var små heller, vi firade julafton hos min mamma med gran och alla tillbehör. Hemma klädde vi alltid den stora High Chaparal-kaktusen  med glitter och röda kulor. Den blev jättefin tyckte både jag och ungarna. Anki
Jag har många jular bakom mig då jag varit "gran-lös", har helt enkelt inte haft plats med någon gran. Men efter det att jag flyttade så hade jag en riktig gran förra året. .....jag har nåt minne av att jag sa till mig själv att "aldrig mer en riktig gran" då jag dammsög barr efter det att jag slängt ut det som var kvar av granen.
Men så iår....så är jag inte så säker längre, det blir nog en riktig gran i år igen.
Givetvis har man en julgran. Granens doft är ju den viktigaste av julens alla lukter, tätt före köttbullar, julmust, och annat gott Utan gran blir det ingen Riktig Jul. Stjäl granar hur som helst gör man såklart inte, det är ju banditfasoner av värsta slaget. Den gran man stjäl kanske ägaren eller ägarens barn ömt vårdat i många år, för att få en trevlig julgran.
zaaritha
21-11-2005, 01:51
Vi hugger gran i egen skog--men jag är negativ mot det!! jag tycker att det är synd att hugga ner ett träd, för attvi ska hänga en massa pynt i det!! Men--min man vill ha det så..
AndreasBlomquist
21-11-2005, 01:52
Vi har numera en jättefin plastgran. Visst kan man sakna doften av äkta gran ibland men då är det ju bara att åka hem till svärföräldrarna som fortfarande kör med en äkta. När man ser deras ofta taniga och glesa gran så blir man ju också glad att man hemma har en rak, tät och fin gran om än i plast.
Vi hade tidigare äkta gran också men körde då på Kungsgran som hade tjocka barr som inte fällde och det var dessutom mycket tät och fin. Enda nackdelen var att den kostade lika mycket som 3 vanliga granar.
// Andreas
Har inte bestämt mig om jag ska slå till och inhandla en plastgran eller om det blir en äkta i år igen. Hundarna välte granen 2 gånger förra året och det blev glesare med barr för varje gång. Men gubben sa att det knappt märktes att granen var gles med all pynt som fanns på den. Min gran brukar se ut som en riktig Disenygran med massor av pynt. Har två fulla flyttkartonger med bara julgranssaker.
fruberglund
21-11-2005, 06:21
Har inte haft nån gran sen vi skaffade grisarna, känns inte som att den skulle få vara ifred Om och när vi har haft gran så blir det självklart en RIKTIG!!! Är inte mycket för fuskgranar. Sist hade vi en kungsgran, en hundring dyrare än en vanlig men det var det värt! Stod mycket längre och barrade nästan inget alls. + att den är mycket tätare och finare!
Ingen gran inomhus numera. Vi har gran som står på rot vid uppfarten till huset som vi sätter belysning i. Sätter in tallris i huset som jag hänger kulor och tomtar i , men nu vet jag inte efter den här rapporten med alla småkryp som följer med in, det räcker med alla åretruntboende spindlar jag har i alla vrår.
Zarah P
21-11-2005, 10:17
Jag är nyfiken. 10 av 45 personer har hittills sagt att de hugger granen själv. Jag vet att det var åtminstone två som menade att de tog dem på sin gård - men ni andra? Var hugger ni? Är det så många som äger mark, eller hugger ni i någon annans skog? Har ni isåfall tillstånd av markägaren? Jag vill inte ställa till något bråk, alls, och jag hoppas att ni inte blir sura på mig, nu - jag är bara så gräsligt nyfiken.
Jag blev tydligen lite förvirrad av alla jultrådar i morse, så jag tror att jag gav alla svar under helt fel tråd. Tråden om alla djur vi får med in tillsammans med granen Men vi hugger på egen mark /Gillan
Klematis
21-11-2005, 11:00
Vi har förmånen att kunna hämta egen gran. En tradition med barnen att hämta granen. Vi sätter upp en gran ute med belysning till advent. I den brukar vi hänga lite godis till fåglarna. - är att katten tycker om att ligga under och lura på fåglarna.
Häls Klematis
kristerh
21-11-2005, 11:11
jag kör utan julgran iår, kommer bara pynta utomhus med ljuskedjor mm, inne blir det nog bara stjärnor i fönstren. krister
Hannele
14-12-2005, 17:23
Glömde att vi har självklart gran i trädgården, med ljus, drygt 1 meter nu.
ninnisky
14-12-2005, 18:10
CITAT (AndreasBlomquist @ 21-11-2005, 01:52) Kungsgran som hade tjocka barr som inte fällde och det var dessutom mycket tät och fin. Enda nackdelen var att den kostade lika mycket som 3 vanliga granar.
// Andreas ...köpte vi igår och den var nästan fyra gånger en vanlig nu! Vansinnigt, men kunde inte låta bli i år heller. Men nästa år - dååå blir det ingen!
Maria i Helsingborg
14-12-2005, 18:16
En riktig en måste jag ha! Kungsgran har det blivit de sista åren. I år skulle jag vilja ha en liiiten en. Cyklade förbi försäljningen som är i full gång upp mot vägen, igår
Hugger glatt en gran i granplanteringen på andra sidan vägen...trots att han som planterat dem protesterar vilt...hälften av granarna är mina...så det så!!! Och de ska ändå gallras innan de är fullvuxna... Alltså...hugger egen gran för jag tycker gubben hittar så fula...i egen skog..
*Felix matte*
14-12-2005, 22:18
CITAT (Tesa @ 14-12-2005, 18:58) Alltså...hugger egen gran för jag tycker gubben hittar så fula...i egen skog..  Vi kvinnor har väl för det mesta lite mer utvecklad blick för det estetiska
birgitek
15-12-2005, 08:31
En riktig gran hämtad i skogen måste det vara. Vi stjäler en, nej självklart har vi markägarens tillstånd. Birgit Ek
Maria i Helsingborg
15-12-2005, 09:05
CITAT (Felix matte @ 14-12-2005, 22:18) Vi kvinnor har väl för det mesta lite mer utvecklad blick för det estetiska :rolleyes: :) Vi heterosexuella kvinnor och de homosexuella männen menar du väl dårrå?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|