Har en stor stamhibiskus som jag dragit fram från stickling den är röd och fin som bara den. Men sedan har jag en vanlig Hibiskus som var vit från början när jag fick den för ett antal år sedan. Den har stått ute på somrarna och verkat må hur bra som helst av det. Nu i höst har den blommat med blommor som varit till hälften vita som ursprunget och till hälften röda på samma blomma alltså. Det började i höstas när den stod ute med en sådan blomma och resten vita. Nu har alla blommor blivit tvåfärgade har det något med ympning att göra eller vad?????????
Eva St
Hej,
nej det har inget med ympninga att göra utan av att hibiskusens blommor är väldigt känsliga för mutationer - vilket detta är!
Gula blommor med röda ådror är en anna form av mutationer! Inget att oroa sig för, det är inget som kan skada den!
Vad bra för den ser ganska häftig ut
Eva St
Bild! Bild! Folket vill se bilder på den muterade hibiskusen!
(Kan man själv provocera fram mutationer, förresten? Jag har ett kärnkraftsverk tvåhundra kilometer härifrån, kanske de kan låna mig lite kylvatten att vattna med...

)
Alexander-VG-zon3
22-11-2005, 18:43
Ja, tar man tex Novemberkaktusen som är grymt enkelt att få muttationer på så är det vattnet. Mina röda kaktusar blev i år ½ vita och ½ röda blommor på samma planta...framför allt så om vattnet är kalkigt så täpper det lixom till de receptorer i växten som svara för färg - vilket då får ett ofarligt färgomslag.
Hur det är med hibiskusar verkar det mera vara en kombination av sol, värme vatten och riktining. Där har du ju tex. blomstroleken som ett bra sådant! Mindre värme mindre blommor(i storlek...)! Sedan verkar det som om vissa typer av grund färg lättare(som organge, aprikos mfl.) muterar än lite mer orginella färger, som röd, gul osv.
Men tyvärr så kan man inte helt säga varför de muterar - hade en hibiskus vars blommor skiftade från mörkt röd till ljus gul på en och samma planta!
Ska lägga in en bild på den så fort jag hinner
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.