Har en stor stamhibiskus som jag dragit fram frn stickling den r rd och fin som bara den. Men sedan har jag en vanlig Hibiskus som var vit frn brjan nr jag fick den fr ett antal r sedan. Den har sttt ute p somrarna och verkat m hur bra som helst av det. Nu i hst har den blommat med blommor som varit till hlften vita som ursprunget och till hlften rda p samma blomma allts. Det brjade i hstas nr den stod ute med en sdan blomma och resten vita. Nu har alla blommor blivit tvfrgade har det ngot med ympning att gra eller vad?????????
Eva St
Hej,
nej det har inget med ympninga att gra utan av att hibiskusens blommor r vldigt knsliga fr mutationer - vilket detta r!
Gula blommor med rda dror r en anna form av mutationer! Inget att oroa sig fr, det r inget som kan skada den!
Vad bra fr den ser ganska hftig ut
Eva St
Bild! Bild! Folket vill se bilder p den muterade hibiskusen!
(Kan man sjlv provocera fram mutationer, frresten? Jag har ett krnkraftsverk tvhundra kilometer hrifrn, kanske de kan lna mig lite kylvatten att vattna med...

)
Ja, tar man tex Novemberkaktusen som r grymt enkelt att f muttationer p s r det vattnet. Mina rda kaktusar blev i r vita och rda blommor p samma planta...framfr allt s om vattnet r kalkigt s tpper det lixom till de receptorer i vxten som svara fr frg - vilket d fr ett ofarligt frgomslag.
Hur det r med hibiskusar verkar det mera vara en kombination av sol, vrme vatten och riktining. Dr har du ju tex. blomstroleken som ett bra sdant! Mindre vrme mindre blommor(i storlek...)! Sedan verkar det som om vissa typer av grund frg lttare(som organge, aprikos mfl.) muterar n lite mer orginella frger, som rd, gul osv.
Men tyvrr s kan man inte helt sga varfr de muterar - hade en hibiskus vars blommor skiftade frn mrkt rd till ljus gul p en och samma planta!
Ska lgga in en bild p den s fort jag hinner
Eva St