|
Japp, jag laddar redan inför nästa säsong! Mentalt alltså... Så få höra nu...Hur gör ni alla för att få dessa ljuvliga blommor ni har i era album? Jag göder främst med Kogödsel (överallt) Hönsgödsel (de som verkar vilja ha det lite fetare) och benmjöl. Använder biobalans till de som lätt får mjöldagg och rosrost!
Vid plantering: Blandar i rejält med kogödsel som första gödsling och mulltillskott. Åt buskar och träd, som jag numer helst ger mycket vida planteringsgropar och inte vill spendera hur många säckar kodynga som helst, bättrar jag med massor av kompost och/eller okomposterade löv beroende på tillgång.
Fortlöpande: Gödslar vår och midsommar. Kogödsel till alla träd, buskar och blommor (nåja, en del äldre träd får inget). Benmjöl till pioner och clematis (fast efter flytten har jag ingendera ännu). Lite gräsklipp och dyl hamnar allt som oftast i planteringarna. Gröngödsling till fruktträd vid behov (åt nyplanterade för att få ordning på jorden eller åt gamla och trötta).
Gräsmattor kalkar jag ibland om våren om jag tycker att det blir för mycket mossa. Annars gödslar jag dem inte längre, låter bara klippet ligga utom de tjockaste fläckarna.
Är slö med bevattning så jag har försökt undvika mindre torktåliga växter eller planterar dem i mindre soliga lägen. Men det var i min förra trädgård, torka verkar sällan vara ett problem i den nya.
Jag skulle ej våga sprida hönsgödsel i vår trädgård. Hönsgödsel innehåller mycket kväve (ibland även ogräsfrö). Jag inbillar mej att detta blir för mycket krydda för de flesta växter.
Använder helst komost, gräsklipp, benmjöl och vedaska och tycker att det ger bästa effekt i vår trädgård. Stark tillväxt brukar ge sämre blommning - eller hur? Hälsningar CATO
CITAT (cato @ 21-11-2005, 10:31) Jag skulle ej våga sprida hönsgödsel i vår trädgård. Hönsgödsel innehåller mycket kväve (ibland även ogräsfrö). Jag inbillar mej att detta blir för mycket krydda för de flesta växter.
Använder helst komost, gräsklipp, benmjöl och vedaska och tycker att det ger bästa effekt i vår trädgård. Stark tillväxt brukar ge sämre blommning - eller hur? Hälsningar CATO Ja, jag har förstått att många är försiktiga med hönsgödsel... Är det några växter ni vet vill ha det? Ska nog vara återhållsam med det nästa år! Benmjöl ger jag även till mina rosor, verkade gilla det! Liljorna fick en omgång vid omplanteringen också!
Elizabeth
21-11-2005, 12:35
Benmjöl och vedaska brukar fungera bra för min del. Speciellt mina vinbärsbuskar uppskattar vedaska. Hönsgödsel har alridg provat...
Annars brukar jag lägga lite kogödsel i rabbaterna på våren, det blir tyvärr inte så mycket som jag skulle vilja, bara ca 5 cm. Önskar att jag hade råd med minst det dubbla ...
Skulle kunna tänka mig att möjligen lägga ut lite hönsgödsel på mager jord för att få fart på GRÖNA växter om jag vill ha kraftig bladmassa. Men som jag tidigare påstod; jag TROR att för kraftig gödsling oftast ger sämre blommning.
Det skulle vara roligt att höra vad expertisen säger om detta.
Hälningar CATO
CITAT (cato @ 21-11-2005, 13:10) Skulle kunna tänka mig att möjligen lägga ut lite hönsgödsel på mager jord för att få fart på GRÖNA växter om jag vill ha kraftig bladmassa. Men som jag tidigare påstod; jag TROR att för kraftig gödsling oftast ger sämre blommning.
Det skulle vara roligt att höra vad expertisen säger om detta.
Hälningar CATO Ja nog främjar gödning bladmassan allt Jag planterade rosenskära i min nygrävda rabatt... Full med hästgödsel! Först framåt augusti när den var typ två meter hög blommade den Tittade på fröpåsen där det stod "planteras i mager jord"....
Annlo, du frågade vad jag gödslade med efter att ha tittat i mitt album, jag var oartig och inte svara, men vi tar det nu. Har mycket sandig jord. Har matkompost, den är en guldgruva, och så den vanliga komposten ger många skottkärror varje höst. Köper en massa kogödsel varje vår till rabatterna. När jag planterar växter tar jag ett par nävar benmjöl i botten, till allt. Till alla rosor lägger jag undan alla bananskal, även äggskal det gräver jag ner från vår till sen höst ( blir massor) Bananskalen innehåller magnesium, kalcium, fosfor, utmärkt för rosorna, jag försöker ha rundgång så alla rosor får många skal. Har man magert som jag har och vill ha rosor, måste man tillföra mycket godis varje år.
CITAT (Kajsa @ 21-11-2005, 13:58) Annlo, du frågade vad jag gödslade med efter att ha tittat i mitt album, jag var oartig och inte svara, men vi tar det nu. Har mycket sandig jord. Har matkompost, den är en guldgruva, och så den vanliga komposten ger många skottkärror varje höst. Köper en massa kogödsel varje vår till rabatterna. När jag planterar växter tar jag ett par nävar benmjöl i botten, till allt. Till alla rosor lägger jag undan alla bananskal, även äggskal det gräver jag ner från vår till sen höst ( blir massor) Bananskalen innehåller magnesium, kalcium, fosfor, utmärkt för rosorna, jag försöker ha rundgång så alla rosor får många skal. Har man magert som jag har och vill ha rosor, måste man tillföra mycket godis varje år. *antecknar febrilt* Jag vill ha lika fina blommor som du! Så här ska gödas enligt ditt recept De ser verkligen kraftiga o fina ut på dina bilder
kerstin z5-6
21-11-2005, 16:18
kOGÖDSEL -:)Som fö är relativt enkel att få tag i om man inte bor i innerstan , direkt av bonde Obegränsade mängder o varje vår i tjocka lager Fullgödselmedel för rosor myllas ner i ytlageret maj tom juni -tre ggr för remonterande rosor - slutar kring midsommar Limpajord behöver ofta ingen gödsel alls förrän år 4 Därutöver åt var o en efter dessbehov -Stenpartiväxter och penstemon -i stort settt växande i grus o inget annat, ingen gödning, Lewisia -hungrig behöver mkt, Meconopsis -kogödsel osv
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-11-2005, 16:18) kOGÖDSEL -:)Som fö är relativt enkel att få tag i om man inte bor i innerstan , direkt av bonde Obegränsade mängder o varje vår i tjocka lager Fullgödselmedel för rosor myllas ner i ytlageret maj tom juni -tre ggr för remonterande rosor - slutar kring midsommar Limpajord behöver ofta ingen gödsel alls förrän år 4 Därutöver åt var o en efter dessbehov -Stenpartiväxter och penstemon -i stort settt växande i grus o inget annat, ingen gödning, Lewisia -hungrig behöver mkt, Meconopsis -kogödsel osv Ja kogödsel är bra! Tycker nog så här i efterhand att hästgödsel hade sina nackdelar med en hel del ogräsfrön i... Inget roligt för barnen att plocka smultron bland brännässlor! Men har tyvärr bara fri tillgång till hästgödsel. Blir ju aningen dyrt med kogödsel påsar i parti o minut!
I närheten av mitt lantställe är det INTE lätt att få tag i gödsel av någon bonde. Alla jag pratat med använder det själva och öser ut det direkt på åkrarna. Ingen verkar "ha på hög"....
Tycker ni att det är skillnad på häst o kogödsel?
CITAT (Kajsa @ 21-11-2005, 13:58) Annlo, du frågade vad jag gödslade med efter att ha tittat i mitt album, jag var oartig och inte svara, men vi tar det nu. Har mycket sandig jord. Har matkompost, den är en guldgruva, och så den vanliga komposten ger många skottkärror varje höst. Köper en massa kogödsel varje vår till rabatterna. När jag planterar växter tar jag ett par nävar benmjöl i botten, till allt. Till alla rosor lägger jag undan alla bananskal, även äggskal det gräver jag ner från vår till sen höst ( blir massor) Bananskalen innehåller magnesium, kalcium, fosfor, utmärkt för rosorna, jag försöker ha rundgång så alla rosor får många skal. Har man magert som jag har och vill ha rosor, måste man tillföra mycket godis varje år. Äggskal brukar jag också lägga till rosorna. Men bananskal????!!! Vad gör du med dom innan du lägger på dom?
Jag lägger banan/äggskal i en liten spann i garaget, så gräver jag ner dom grunt varje vecka, ja hela bananskalen som dom är. Katter och hundar låter bli skalen, det faller väl inte dom i smaken. Under vintern slängs dom i matkomposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|