|
*Felix matte*
21-11-2005, 10:08
Är det fler än jag...inte utbildad frisör... som klipper håret på familjemedlemmar Har nyss friserat maken, precis som jag gjort i nästan 40 år
Nej du, nej du Det skulle du garanterat inte vilja bli utsatt för. Men svärdottern är väldigt duktig. Men jag går trots det till " min " frisör och min man friserar sig själv. Vad med pengar ni spar in. Himla bra /Gillan
mamamaggan
21-11-2005, 10:23
Har en sådan där maskin ni vet och med den kan jag klippa maken. Har gjort det nu i c:a 5-6 år. Sönerna klipper sig själva och yngste sonen får jag sköta finputsen på både i hår och skägg. Maskinen har betalat sig för länge sedan.
*Felix matte*
21-11-2005, 10:25
Visst sparar vi stora summor ...går ju att göra så mycket roligt istf. Om jag går till frissan och vill få luggen klippt så får jag betala 200kr nu gör jag det själv = gratis
Jag färgar/tonar håret själv och sist gjorde jag lite slingor också. Då var jag nervös vill jag lova, men det blev bra.  150:- för färg å slingor istället för 700:- som min frissa tar!
Hannele
21-11-2005, 10:30
Ja, maken vägrar att gå till frisören, sönerna får inte heller klippa honom, fast dom har köpt en ny jättefin maskin. Barnen började jag klippa själv, när jag insåg, att det inte är säkert, att de sitter ens stilla hos frisören, dessutom var det inte så lätt att ta sej till frisör men många barn. Men nu har jag inte fått klippa sönerna på många många år. Fast under en period var jag bra, för jag kunde klippa massa konstiga frisyrer, som frisören inte kunde. Jag började klippa min bror vid 13-års ålder. Sedan kom alla småflickorna i byn till mej, undar var byns frisör sa om det...? Alla pengar vi sparat, lägger jg på min frisyr.
Vilken rolig tråd och just idag Min karriär som hemmafrisör tog abrupt slut igår när jag skulle färga 15-åriga dotterns hår mörkbrunt. Det blev illrött så just nu sitter hon hos frisören på en akuttid. Men min man får jag klippa och samtidigt passar jag varje gång på att klippa mig själv i vänster pekfinger så där har blivit en liten valk nu. /Åsa
evelina
21-11-2005, 10:40
Jag klipper mina själv men jag är ju frisör!!!!!!!!! Själv skulle jag aldrig utsätta mig själv med färg eller klippning av mig själv!! Tur att det finns några som går till frisörer för annars dör dom ut som många andra småföretagare som har fullt upp att överleva i Sverige. Från en numera förtidspensionerad frisör.
CITAT (Felix matte @ 21-11-2005, 10:25) Visst sparar vi stora summor ...går ju att göra så mycket roligt istf. Absolut. Tex köpa nya leksaker som plastlaminatmaskin Och fresta andra med Jag har haft jättekul, men det kan nog bli lite dyrt i länden med all ny plast som måste införskaffas För att återgå till frisören, så färgar/tona och gör slingor går jag inte till frissan för. Inte heller för att hacka lite i luggen. Soppas långt sträcker sig modet. /Gillan
CITAT (Evgeni @ 21-11-2005, 10:42) Absolut. Tex köpa nya leksaker som plastlaminatmaskin  Vad är det?
CITAT (Felix matte @ 21-11-2005, 10:25) Visst sparar vi stora summor ...går ju att göra så mycket roligt istf. Om jag går till frissan och vill få luggen klippt så får jag betala 200kr nu gör jag det själv = gratis  Det var dyrt! Min frissa tar bara 60 kr (eller var det 80?  ) när jag bara klipper luggen var femte vecka.
CITAT (Annlo @ 21-11-2005, 10:47) CITAT (Evgeni @ 21-11-2005, 10:42) Absolut. Tex köpa nya leksaker som plastlaminatmaskin  Vad är det?  På sidan tre kan du läsa mer. " Angående lamineringsapparat " /Gillan Ps. Vill inte förstöra frisörtråden.Ds
netaave
21-11-2005, 10:56
Svärdottern är frisör men jag går till min vanliga ändå. Maken har införskaffat en klippmaskin och döttrarna går till svägerskan (alltså svärdottern) och toppar sig.
kerstin z5-6
21-11-2005, 11:32
Klipper topparna på sonens hår ,v 6 v -det når till midjan :)på honom Själv går jag gärna till frissan -underbart avkopplande o bra på alla sätt Fast jag får förblenat ont i nacken efteråt .....
Hmmm..har inte varit hos frisören sen jag var 16...då kosta en klippning 60 kr..pojkarna klipper jag med trimmer och gubben likaså...ibland...fast han har keps som tur är...och dottern klipper sig själv eller så klipper nån kompis.. Mitt hår får nån förbarma sig över nån gång varje år och ta det värsta ute i topparna..fast det borde helt klart hända oftare än det gör..
Jag går till frisören jag... klipper dock luggen själv mellan varven... o killen har så himmla tjockt hår, så det vågar jag mej inte på. Fast jag brukar klippa de boende jag jobbar med med en sån där maskin. De vill inte gärna att nån de inte känner tar i de, så det är bäst jag tar hand om det, annars blir det så livat
Jag klippte min man och barnen i alla år. Gick iofs som frisörselev som ung, så lite skolning hade jag väl. Mitt eget fick växa hejdlöst, och det gjorde det. Alltså enklare med hellångt.
Numera går jag till frissan 2 ggr per år och klipper rejält kort, då växer det ut till en page tills nästa gång. Dags igenom om tre veckor. Yeahhh!
Jag klipper min man och den ena hunden med maskin. Mitt eget klipper jag topparna på nån enstaka gång, har sedan många år s.k. Hallelujaknut. Det är enklast. Har inte lagt pengar på mitt hår på 30 år.
*Molly*
21-11-2005, 14:30
CITAT (Gåsis @ 21-11-2005, 10:39) Vilken rolig tråd och just idag Min karriär som hemmafrisör tog abrupt slut igår när jag skulle färga 15-åriga dotterns hår mörkbrunt. Det blev illrött så just nu sitter hon hos frisören på en akuttid. Men min man får jag klippa och samtidigt passar jag varje gång på att klippa mig själv i vänster pekfinger så där har blivit en liten valk nu. /Åsa Precis vad som hände mig för ett antal år sedan, jag brukade tona själv men denna gång blev håret trefärgat! Morotsrött lägst upp, gråsvart på sidorna och längst ut i topparna en skiftning i grönt  såg ut som värsta punkaren. Var tvungen ta ledigt från jobbet nästa dag och gå till frissan, hon sa att det hade blivit en kemisk reaktion i håret för att jag använt en färg som inte gick ihop med den jag använt innan, tydigen inget ovanligt. Jag ville inte snagga mig så på egen risk fick jag håret blekt, som tur var gick det bra. Det kunde blivit misslyckat då hade håret blivit som svinto. Sen dess tonar jag aldrig mitt hår själv och klipper mig gör jag alltid hos frisör. När barnen var små klippte jag dem själv men inte numera, nu går de också till frisören, säkrast så
Eva i Skåne
21-11-2005, 14:42
CITAT (Hannele @ 21-11-2005, 10:30) Fast under en period var jag bra, för jag kunde klippa massa konstiga frisyrer, som frisören inte kunde. Jag småskrattade när jag läste Hannele. Du kanske menade allvar när du skrev, men jag har klippt många underliga frisyrer, men familjen har varit tålig  Nåt litet jack i nåt öra har det kanske blivit, men betydligt oftare i mina fingrar, men övning ger färdighet och numera tycker jag det är en baggis att klippa nån. Jag har klippt man och fyra barn i alla år, men de senaste åren har mannen börjat köra med maskin över skulten. Jag skulle faktiskt hellre klippa honom med sax, för det blir snyggare, men envisas han med maskinen så... Det är ju inte mitt huvud Minstingen, 16 år, har en rejäl kalufs och ett tacksamt hår att frisera. När han skulle klippas för ett par månader sedan försökte jag övertala honom att gå till en "riktig" frisör för jag tycker det skulle vara intressant att se vad de kunde göra av hans hår, men han ville inte! Men mamma, du kan väl klippa det som vanligt. Jag vill inte ha det på nåt annat sätt. Ett gott betyg, va  från en kille i tonåren.
pisanggoreng
21-11-2005, 14:56
Klipper gör jag inte längre- jag plockar dock fram rakhyvlen 2-3 gånger i veckan och rakar av allt som tittat upp...
mamamaggan
21-11-2005, 15:36
Har också klippt en del " egna" frisyrer genom åren. Min yngste son har ett otroligt tjockt och härligt hår som genom åren mest varit långt. Han har självfall så håret har sett bra ut. Men en gång , när storebror tog studenten, ville han ha rasta-flätor. Stod till framåt 2 - 3 på natten och flätade och flätade och ................ Mitt tålamod räckte bara till överhåret men han accepterade det. Men det var sista gången jag försökte mig på något sådant. Och numera kan jag inte göra sådant och han har vuxit ifrån det också.
Själv går jag till frissan c:a 2 ggr/år men har den stora förmånen att ha en f d frisör i släkten som fixar det dessemellan.
Anki på Öland
21-11-2005, 21:05
Sköter också allt friserande själv. Började klippa och permanenta min mamma när jag var 15 och skötte under alla år hennes friserande. Min f.d. man och ungarnas lockar föll också för egen sax. Även mitt eget har jag klippt under många år och även permanentat om ingen kompis gör det åt mig. Sista besöket hos frisör var inför mitt bröllop 1968 och då gick jag raka vägen hem och rev ut och gjorde om alltihopa....... Anki
*Felix matte*
21-11-2005, 22:34
Precis så gjorde jag också... pentade min mamma och också mig själv om inte syrran fanns till hands  Tack o lov så är "pentaperioden" över sedan länge... barnen skrattar när de ser bilder på mamma i pentat hår Mitt sista besök hos frissan var någon gång i början på 1999.
Jag klippar mig alltid hos frisör, känner ingen kunnig och föräldrarna har alltid klippt sig hos frisör och dragit med mig så länge jag kan minnas. Jag har ganska tjockt hår och det har alltid varit långt, även om det är kortare nu. Mitt hår är min stolthet, så det lägger jag gärna en del pengar på. Pojkvännen däremot drömmer mardrömmar om saxar  hans hår är så tjockt och långt, men eftersom han aldrig klipper sig ser det tyvärr ganska risigt ut. Fast förra vintern fick jag sätta saxen i det utan någon tidigare erfarenhet och när jag jämnat ut den centimeterlånga längdskillnaden mellan vänster och höger sida var det rejält kortare men såg å andra sidan mycket fräschare ut. Ska se om han kan övertalas till att låta mig klippa honom snart igen.
AndreasBlomquist
21-11-2005, 23:57
Jag kör också med maskin. Nu på vintern så har jag ökat till hela 9 mm där uppe för att få lite extra päls men på sommaren är nästan allt borta.
Resten av familjen går till vår granne som har en frisörsalong i ett gästhus på deras tomt.
Snöflinga
22-11-2005, 00:06
Då, på det ljuva 60-talet var min älskades hår tjockt och lockigt. Kassan var skral så då började jag klippa honom.... ingen konst alls, ojämnheterna försvann i lockarna På den vägen är det fortfarande, det är bara det att håret har tunnats ut och blivit rakare  Det pågår en ständig tyst kamp, han vägrar gå till frisören och jag vill bara inte  Till slut vinner han som alltid och jag klipper morrande så kort jag kan och tar bra betalt fast det avskräcker inte ett dugg ..... HJÄLP ge mej tips om hur jag kan få honom till frisören ............ Själv går jag relativt regelbundet, fast visst händer det att det tuggas lite här och där med saxen emellanåt, fast inget som inte min frissa kan rätta till
wolkenkrabber
22-11-2005, 00:20
jag klippte mig själv i våras. var trött på morsans falsket ang mitt långa hår. så jag tog bort ALLT en natt. om du kollar i den röda cirkeln ser ni att jag hade hunnigt halvvägs när kortet togs. man kan säga att morsan togs på sängen en följande morgonen...
AndreasBlomquist
22-11-2005, 00:40
Varför har du täckt över ansiktet o öronen? Har du en massa piercingar som du inte vill visa?
wolkenkrabber
22-11-2005, 00:43
jag är ful som stryk, vill inte skrämma ihjäl forum medlämmar, sen har jag komplex för mina öron...
AndreasBlomquist
22-11-2005, 01:15
Larver..
CITAT (wolkenkrabber @ 22-11-2005, 00:20) jag klippte mig själv i våras. var trött på morsans falsket ang mitt långa hår. så jag tog bort ALLT en natt. om du kollar i den röda cirkeln ser ni att jag hade hunnigt halvvägs när kortet togs. man kan säga att morsan togs på sängen en följande morgonen...  CITAT (wolkenkrabber @ 22-11-2005, 00:43) jag är ful som stryk, vill inte skrämma ihjäl forum medlämmar, sen har jag komplex för mina öron... Tycker du liknar Musse Pigg... i alla fall lite grann.
fruberglund
22-11-2005, 11:26
CITAT (Felix matte @ 21-11-2005, 10:08) Är det fler än jag...inte utbildad frisör... som klipper håret på familjemedlemmar Har nyss friserat maken, precis som jag gjort i nästan 40 år  Klipper maken med sån där maskin. Nu när han börjat bli tunnhårig så är det ingen idé att slösa pengar hos frisör, finns ju inte så mycket att klippa i längre
*Felix matte*
22-11-2005, 11:39
CITAT (fruberglund @ 22-11-2005, 11:26) CITAT (Felix matte @ 21-11-2005, 10:08) Är det fler än jag...inte utbildad frisör... som klipper håret på familjemedlemmar Har nyss friserat maken, precis som jag gjort i nästan 40 år  Klipper maken med sån där maskin. Nu när han börjat bli tunnhårig så är det ingen idé att slösa pengar hos frisör, finns ju inte så mycket att klippa i längre  Jag klipper bara med sax, men när grabben (40 år) var liten då hade vi en hårklippningsmaskin Ja 200 - 250 för att klippa några strån , det tycker jag är alldeles för mycket... gubben min är också ganska tunnhårih numera
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|