Full version: Julrosen
Yin o Yang
Upptäckte igår att det är fullt med blomknopp i min ena julros smile.gif wub.gif . Nu är min fråga, ska jag täcka över med t ex granris, eller ska den få växa i det fria?
cato
Njut av din julros!

Den klarar sig säkert. Den blommar ofta till Jul ute i en snödriva. Blir det kraftig barfrost, kan du för säkerhets skull lägga lite löv kring den utan att gömma blomman.
Nu föresatte jag att det är den vita Helleborus niger, som du har.
Hälsningar
CATO
Yin o Yang
Härligt laugh.gif . Jo, det är den vita och jag köpte den i våras på trädgårdsmässan i Örebro smile.gif . Sååååå roligt att den satt en massa knoppar, trots att den enligt böckerna är placerad på ett verkligt olämpligt ställe rolleyes.gif . Den står varmt och i min i särklass torraste rabatt sleep.gif
marigt
Min vita julros blommar för fullt.
Den kan blomma lite när som helst, har ingen aning om vad det är för en sort, men vit är den.
Yin o Yang
Mina knoppar har just bara kommit upp, inga stjälkar att tala om. Kanske blir de fina lagom till jul wub.gif . Vore något att smycka julbordet med smile.gif
Rossi
Grattis! Jag tittade på vår julros häromdagen men där var inga knoppar alls. sad.gif Men den är inte så gammal men jag har för mig att den blommade ifjor. Fast den var nog lite senare så har jag tur så kommer knopparna nästa år!
cato
Av de "gamla" sorterna finns dels Helleborus niger, den är vit och blommar oftast vid jultid, dels Helleborus orientalis, den är mörkt röd och blommar på våren. Numera finns det många hybrider av dessa som på lite andra tider mest på våren - tror jag
Hälsningar
CATO
titti49zon6
Blev så nyfiken att jag varit ut o kollat mina som nu har knoppar igen laugh.gif
Det är tredje gången i år som dom blommar H.niger
såg även att en orientalis verkar komma med en knopp-dom är väl helt förvirrade av vädret ömsom varmt idag +5grader och för någon dag sedan flera minusgrader
men kul är det att se färska blommor ute i rabatten i zon 6 i slutet av november
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Anna Maria
Hej!
Jag köpte en helleborus niger i kruka på torget, den står nu inne i fönstret men jag funderar på vad som är bäst - att ha den inne eller att sätta ut den i rabatten? Hur klarar den sig bäst, kommer den att blomma om jag sätter ut den nu eller får jag vänta längre? Den har knoppar nu. Kanske får den en chock om jag sätter ut den nu... Hur ska jag göra?

Hälsningar
Maria i zon 3
karjo
Jag köpte mina förra vintern och hade dem inne hela vintern, de blommade för fullt och drack ganska mycket vatten. Satte ut dem så fort det gick, kanske i mars-april.

Jag vet ju förstås inte om de kommer blomma i vinter, men jag hoppas! (De blommade lite i augusti kanske, men jag hoppas det blir mer!)

Lycka till!
cato
Karin har helt rätt!

Njut av din Helleborus över julen. Sen kan du sätta ut den på lämplig plats till våren.

Hälsningar
CATO
Carex
Eller om du har ett svalt uterum borde det vara en utmärkt mellanstation.
trillium
Hejsan jag brukar lägga löv runt dom i botten, börjar dom gå i blom och det kommer en riktig köldknäpp så täcker jag med AGRYL... Jag har problem med Helleborus atrorubens och purpuraschens som är riktigt tidiga även den tidiga Helleborus Cyklophyllus får jag lägga agryl runt vid frostknäppar...

mvh:Trillium

www.trilliumplants.com
Ophelia
Vad härligt med alla knoppar och blommande julrosor utomhus. Kan ni inte lägga in en liten bild som muntrar upp såhär i januari-februari? smile.gif smile.gif smile.gif
Evin
Apropå julrosor har jag tagit en bild på blommande h. argutifolius från Alnarpsparken nära Malmö.

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...41626&uuid=evin
Ophelia
CITAT (Evin @ 09-01-2006, 14:20)
Apropå julrosor har jag tagit en bild på blommande h. argutifolius från Alnarpsparken nära Malmö.

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...41626&uuid=evin

Vad häftigt!! Har ännu inte sett julrosor i de trädgårdar som jag vet har sådana smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon