Klematis
Pust det är en del arbete innan det bli adventsfint i fönstrerna. Hur gör ni när ni pustar era fönster. Det finns ju nästan lika många knep som fönsterputsare. Jag tvättar först med varmt vatten med diskmedel (som jag hört ska vara det bästa) sedan med vanligt fönsterputs och trasa. Köpte en fönsterputsningsapparat en gång för länge sedan men den var lite bökig så den har hamnat långt inne i förrådet. Sedan har man ju provat skrapa mirakeltrasa mm. Men nu är det inte sån många fönster kvar den här gången.

Klematis
Gillan
Oj, vilken energi du måtte ha! Putsa fönstren två ggr!!

Jag blir mycket imponerad smile.gif . En gång räcker bra för mig.
Fönsterputs,svamp, skrapa och torr trasa. KLart wub.gif laugh.gif

Men om det varit min man, hade han gått efter med tidnings-
papper och gnuggat. Finns inget som får fönstren så gnistrande. wub.gif

/Gillan
Klematis
Det stämmer alltså med tidningspapper har aldrig provat men har hört att det ska bli så blankt.

Klematis
Anma
Jag har lärt mig av en riktig fönsterputsare hur man håller skrapan (skvissen som det heter på fackspråk). I vattet ska det vara Yes diskmedel, överlägset bäst enligt honom. Sen ska man vika trasan på ett speciellt sätt också för att torka av kanterna på fönstret. Sen när jag väl lärde mig tekniken var mina fönster skinande rena! smile.gif Fast numer får maken (fönsterputsarn) sköta sånt, jag klarar det inte för nacken.

Det är ganska billigt at anlita fönsterputsare också, dom brukar kunna ge bra priser svart...
noora
Jag gillar inte lukten på fönsterputsmedlen, så jag brukar ta en microfibertrasa och vanligt vatten i blomspruta.
Hannele
CITAT (Klematis @ 21-11-2005, 16:24)
Hur gör ni när ni pustar era fönster.

Maken har alltid använt diskmedel, skrapa och rena trasor.
Ungefär som Sverker gjorde i Plus.
netaave
CITAT (Klematis @ 21-11-2005, 16:24)
Pust det är en del arbete innan det bli adventsfint i fönstrerna. Hur gör ni när ni pustar era fönster. Det finns ju nästan lika många knep som fönsterputsare. Jag tvättar först med varmt vatten med diskmedel (som jag hört ska vara det bästa) sedan med vanligt fönsterputs och trasa. Köpte en fönsterputsningsapparat en gång för länge sedan men den var lite bökig så den har hamnat långt inne i förrådet. Sedan har man ju provat skrapa mirakeltrasa mm. Men nu är det inte sån många fönster kvar den här gången.

Klematis

Min fönsterputsmaskin åkte också ut häromåret däremot köper jag fortfarande fönsterputsmedlet som hör till den, det är oslagbart bra och billigt desutom.
Jag bor ju nära en stor väg så på utsidan måste jag ha ett dundermedel. Insidan tas dock bara med varmt vatten och 1 droppe diskmedel.
annama
Jag putsar aldrig fönster. Tycker det är karlgöra! Det har det varit i detta huset sen vi satte in 3-glasfönster. tidigare hade vi delbara med 3 glas, det var ett rent h-e som vi hjälptes åt med, nu sköter min man det själv.
Han är sååå duktig wub.gif wub.gif wub.gif
silos
Jag orkar putsa mina fönster bara en gång om året och det är på våren nån gång.
Eva i Skåne
Varmt vatten med yes, gummiskrapa och hushållspapper att torka kanterna med.
Lätt som en plätt tycker jag egentligen. Tycker t o m att det är roligt,
MEN att plocka undan alla krukväxter och torka runt fönstren tycker jag inte är roligt och därför blir det bara några gånger om året.

Måste berätta lite kuriosa för er. Min farmor putsade fönstren varje vecka till hon var närmare 85. Det hade hon alltid gjort. På fredagarna förstås, precis som det skulle vara smile.gif
Boxer
Med 304 stycken fönster (enbart insidan) blir det inte putsat så ofta. Så länge jag kan se om det är natt eller dag ute, får det vara. wacko.gif smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Boxer @ 21-11-2005, 19:40)
Med 304 stycken fönster (enbart insidan) blir det inte putsat så ofta. Så länge jag kan se om det är natt eller dag ute, får det vara. wacko.gif smile.gif

Bor du i slott? 304 fönster ohmy.gif

vi har åtta smile.gif
Eva i Skåne
CITAT (Boxer @ 21-11-2005, 19:40)

Milde tid. Bor du i ett slott? rolleyes.gif
Boxer
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Nej inte precis. laugh.gif

Här bor jag. Det är en gammal arbetarbostad där slottspersonalen bodde för hundra år sedan. Så helt fel gissade ni inte.
19 st fönster med 16 st rutor i varje. Om insidan, utsidan och mellan ska tvättas så är det 1216 glasbitar. Pust!
Annki
Oj! Tack o lov att man inte bor i ett hus med 304 fönsterrutor!

Min fönsterputsare, som jag lejer en gång om året för att fixa treglasfönstren (lite läskigt att montera isär stora rutor på 7:de våningen i blåsten) säger Yes och vatten. Själv fuskar jag med spolarvätska och vatten. Luktar illa, men fungerar bra.

Värst är fläckarna från pelargonerna. Dessa tar han med en rakbladsskrapa. Själv gnuggar jag. För rakblad repar, har jag hört.
*Felix matte*
laugh.gif laugh.gif då förstår jag att du inte putsar så ofta biggrin.gif
vickeva
Jag ringer fönsterputsaren wub.gif
Zarah P
Själv säger jag bara
"Älskling - kan du vara söt och putsa fönstrena?"
så blir det blixtrent. En av fördelarna med att ha en sambo som jobbat som städare, flyttkille, fönsterputsare & snickare...! wink.gif
Swingtime
Till advent vill jag ha rena fönster annars blir det ganska sällan wub.gif
stina
Jag hann bara putsa hälften av fönstrena innan kylan kom. ohmy.gif

Fast det ska visst bli mildväder igen så jag kanske hinner fixa det. rolleyes.gif
Swingtime
Jag har också några kvar att putsa

Man måste ju dela upp jobbet så det räcker länge wub.gif
Summersun
Varmt vatten med Fairy (som Yes heter här i Finland), trasa och efter putsning med tidningspapper = skinande rent! smile.gif
cic
Vi är lite lata.. Putsar bara fönster en gång om året.. Och då på våren. Ska använda YES nästa gång. Har använt T-Röd tidigare.
Boxer
Oj vad ni är ambitiösa. *imponerad*
AnnammA
Jag brukar ta insidan, och mannen utsidan på fönstret.

Hur jag putsar? Ljummet vatten i en balja med ett par sprut Yes diskmedel, skrapa och trasor. Ev om fönsterna är mycket smutsiga(ofta ute) får man först torka bort smutsen med en torr trasa, och sedan köra med diskmedel (el T-röd vid kyla)
----
AnnA
yenny
Jag torkar på sin höjd av förstrena lite på insidan... så jag blir av med lite nosavtryck... tvätta fönster det gör jag på sommaren.
marigt
Tvättar fönstren på våren och nu till advent när det är gardinbyte,

har tvättat av fönstren mellan varven när de blir jättekladdiga av blommor eller små händer, en och annan nos syns också avtryck ifrån.
*Felix matte*
Idag blev sovrumsfönstret tvättat... in o utvändigt och också emellan. Vi har tre plusgrader. smile.gif
Klematis
Det verkar ju som om yes är supermedlet när det gäller fönsterputsning. Vi har oxå + grader idag. Hoppas det håller i sig imorgon med så blir jag klar till advent. Försöker putsa till advent och en gång på våren.

Man får ju vara glad att man inte har så många fönster som Boxer. Men det var väldigt fint hus du har. Hur gammalt är det?

Klematis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon