Anki V
Jag sitter här och funderar på nästa sommars ”sällskapsväxter” till rosorna i min ”grop”.

Rosendrömmar

Eftersom det blir en sektion med röda, en med gula, en med mörkare rosa och en med ljusare rosa rosor tror jag att jag vill hålla mig till blå och silver/vita sällskapsperenner.

Jag har tittat på:
Lammöron (naturligtvis)
Lavendel
Stenkyndel (verkar lite oansenlig på de bilder jag sett)
Berglin
Kantnepeta
Azurriddarsporre

Jag tänkte försöka mig på att dra upp perennerna från frö. Vad kan ni rekommendera till en entusiastisk nybörjare. Jag vill gärna ha en någorlunda marktäckande matta fort och sällskapsväxterna ska blomma länge.

Jag funderar också kasta ut lite Aklejafrön som med lite tur blommar på försommaren innan rosorna kommit igång.

Första året lär det väl inte bli så mycket bevänt med perennerna så jag tänkte också försöka dra upp Blåsalvia från frö (som jag knyckt ur en offentlig plantering) och Silverek.

Tar jag mig vatten över huvudet? Jag har ca 2,5 m2 till förfogande med extrabelysning + 1,5 till om jag kastar ut micron från arbetsbänken. Möjligen kan jag även frigöra lite yta på diskbänken men då blir det pizza till middag varje dag.

Lavendeln tänker jag inte fröså, den köper jag färdig.

/Anki
kerstin z5-6
Lammöron
Lavendel
Stenkyndel (verkar lite oansenlig på de bilder jag sett) , håller lite med dej där
Berglin-får jag aldrig att överleva -synd för den är snygg
Kantnepeta
Azurriddarsporre
Alla kan du så själv , beroende på när du börjar -kan behovet av ettåringar vara mer eller mindre år ett
lammöronen uppnår rejäl plantstorlek om de sås i mars o utskolas ok
lavendeln kallstatifiers , gror ändå men oregelbundet -fast det vet du väl redan

Några förslag till
Lätta o bra att så -fungerar fint

Heuchera -otroligt grovilliga -den vanliga "Dales strain" (från jelitto )ger ett "Mint Frost" utseende-grönbladig och melerad i vitt

Gypsofilia-repens eller vanlig -eller Limonium

salvia nemorosa

Artemisia stelleriana -sandmalört
Viola cornuta alba minor -en söt vit perenn viol för z5-6

smile.gif Lycka till
K
Anki V
Tack Kerstin, dig kan man lita på. smile.gif

Jag ska slå på de växter du rekommenderar så hör jag säkert av mig igen med fler frågor.

Jag tänkte starta redan i början av januari med dom som ska ut i kylan. Hoppas bara att vi fått snö så jag kan gräva ner frönsådderna en bit. De övriga blir väl framåt mars (om jag kan hålla mig så länge). laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
Okido- det blir bra -framåt april tror jag ni kommer att ha en hel del pizza på menyn laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
cato
När det gäller lavendel är det jättelätt att sätta sticklingar.
Min granne klipper sin lavendelhäck varje vår. Då passar jag på att tigga hans avklipp i den mån att jag behöver utöka min lavendel. Sticklingarna sätter jag direkt på plats, där jag grävt en ränna med lite plantjord (ofta begagnad från förra årets stora krukor) i bottnen.
Med någorlunda regelbunden vattning tar sig minst 90% av sticklingarna.
Dessa har jag satt med c:a 10 cm avstånd.
Hälsningar
Bengt-Erik
kerstin z5-6
Jag vet inte varför, men sticklingarna klarar sällan vintern här , medan frösådda ex kan göra det -i 5-6 måste lavendel vara planterad i ren sand eller grus, på mycket fördelaktig plats för att överhuvudtaget gå .
Men hos Anki är det nog varmare än hos mej smile.gif
Annrs får man låtsas att detta är lavendel
limonium tataricum - finns även lilablommande variant

Anki V
Limonium platyphyllum. Silverrisp, Lavendelblå, 50cm. 7-9

Ohh - vilket vackert alternativ till Lavendel som jag misstänker kommer att vara lite "svårflörtad" i Z 5.

Det är därför jag inte "ids" försöka fröså den. jag utveckalr lätt en nära relation till sådant jar dragit upp från frö som t.ex barn, hundar, kaniner och dyligt. Man blir ju så förtvivlad om det inte vill lyckas. smile.gif .

Ripsen är den härdig? 7 - 9 borde väl betyda att den blommar juli-september?
stina
Någon (minns ej vem) gav mej tipset att så vanlig lin för att fylla ut mellan rosorna innan dom täcker jorden. Jag gjorde det i somras och det blev jättefint!!! Lång blomning och en jättefin blå färg.

/Stina
Anki V
Tack Stina!

Ett lysande förslag. Eftersom jag "bara" har köksbordet och möjligen lite till att odla på så behöver jag kreativa lösningar. wub.gif

Går linet i Hälsingland så borde det gå hos mig. Det var sådana funderingar som resulterade i tanken på Berglin som sällskap. I min okunniga värld lin som lin.

Jag kommer säkert att prova både "vanligt lin" och Berglin. Kanske har jag det "varmare" än Kerstin./Anki
Anki V
Cato, om man sätter sticklingar av Lavendel i början av juni hinner det "bli nå´t" som blommar redan i juli?

Jag håller tummarna!! wub.gif

Jag planterade min första Lavendel i våras (läs slutet av maj) och det var färdiga plantor med knoppar. De har blommat vackert hela sommaren men jag har lite hopp om att de ska överleva vintern även om det är väldränerat där de står.

2:a veckan i Juni, juli, augusti möjligen halva september är våra sommarmånader. Större delen av maj är det vinter och den första frosten brukar komma i mitten av september förutom i år när vi inte fick frost förrän i mitten av oktober.

Visst är det orättvisa förhållanden i vårt avlånga land? laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
NEJ FÖR TUSAN !:)Du ska titta på perenn risp Limonium latifolium -och dess under arter tex L tataricum s.o även kallas Gnolimonium tataricum -den är helt härdig i z 5-6-7 minst Luleå Sweden smile.gif

Annars betyder kanske 7-9 usda 'är lika med medelhavsklimat eller kivik smile.gif
Den du tittat på är en sån
fast den här blommar juli-september
Har nån bild nånstans -här är lånad en sålänge
Den är lätt att så dessutom -smile.gif Tror mina frö var jelitto

Förresten - tro inte på deras zonangivelser -det är det enda usla med den katalogen sad.gif Ofta för mesigt tilltaget ibland åt andra hållet ....

blir ca 50 mkt skir liknar lavendel -blanka långa blad i marknära rosett som är vacker den med
Anki V
Kan man då inte lita på vad som står på Impectas hemsida?
Eller har dom/jag blandat ihop det på något sätt? unsure.gif
Limonium platyphyllum

Artikelnr: 2360
Svenskt namn: Silverrisp
Latinskt namn: Limonium platyphyllum (Limonium latifolium)
Kategori: Eterneller Perenner
Portion: 150 frö
Höjd: 50 cm
Odlingsanvisning:
4
Zon:
6
Växtläge: Sol
Årighet: Flerårig
Blomtid: Juli - September
Pris:

Beskrivning: LIMONIUM platyphyllum (L. latifolium). Silverrisp. Lavendelblå, yviga blomställningar. Lansettlika blad. Ger ett fylligt bukett- och utfyllnadsmaterial. Utmärkt täven som torkblomma.

Jag hittade en jättesöt blomsterlin hos Weibulls också. Den ska jag nog ha som utfyllnad medan perennerna växer på sig.

Weibulls

/Anki
kerstin z5-6
Jo ! Den DÄR infon kan du lita på -Härdig i z 6 precis så ...
har inte kollat Impectas utbud på flera år smile.gif ..
Anki V
Ohh, va skönt.

Det kommer att bli Silverrisp, var så säker.
+ Azurriddarsporre + lammöron + silverek + blåsalvia + Vit hässelklocka. ohmy.gif

Milde tid jag får skaffa större lägenhet! Dahliorna ska ju också få plats.
wub.gif. Sommarblommorna får nog bli köpeplant i år.
stina
CITAT (Anki V @ 22-11-2005, 18:13)
Jag hittade en jättesöt blomsterlin hos Weibulls också. Den ska jag nog ha som utfyllnad medan perennerna växer på sig.

Weibulls

/Anki

Det var precis den jag sådde i somras. Helt underbar blåfärg!!!! smile.gif
cato
Ja Anki!
Om jag sätter sticklingar i början av maj, får jag lite blommor samma sommar, men jag bor i zon 1, där kan göra hur som helst (enligt vår rosleverantör som bor i zon 2). Nästa sommar får jag däremot jättefina plantor. Ibland sätter jag sticklingar i augusti. Dessa övervintrar jag i kallväxthus.
Jag har svårt att tänka mig att lavendel inte skulle kunna övervintra hos dej, men det vet naturligtvis du bäst.
Hälsningar
CATO
Anki V
Jag håller tummarna för mina Lavendelbuskar.

Jag har inte gjort som Kerstin, planterat i rent grus. Däremot har jag blandat jorden med ganska mycket fint grus.

En grannen gjorde så i fjol men ingen i hennes lavendelhäck överlevde och jag känner inte någon här i trakten som jag vet lyckats. wink.gif

Jag har mina i i en upphöjd rabatt och det hade inte grannen laugh.gif så jag lever på hoppet.

Jag avger rapport till våren! Jag brukar plåga forumet med mina odlarmödor vare sig dom är intresserade eller inte. tongue.gif

/Anki
kerstin z5-6
Bra ! För att odla en lavendelhäck vid höga kusten betraktar jag som en verklig pionjärodlarinsats -och lyckas det, vill jag veta ALLT om hur du bar dej åt laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Helena o
Hej

Sitter här och följer era inlägg angående bla Lavendel. Att den kan vara lite svår. Hade köpt plantor för ca 8 år sedan som ej överlevde. Så jag frösådde själv. De överlevde och frösår sig hejvilt runt i rabatten. Jag bor ju i Härnösand vid havet inte så många mil ifrån Höga kusten. Har bara sandjord. Har tagit sticklingar också men eftersom de frösår sig hejvilt har jag slutat med det.

Anki ifall du vill ha plant har jag nog flera mot våren. Far ofta i dina trakter.

Kerstin, bor ifs på "kanten" på Höga kusten men har en lavendelhäck tongue.gif
Anki V
Vem vet? Jag kanske tar en sväng förbi Härnön när jag åket upp till Ullångersfjärden (det blir i stort sett ingen omväg) om nu inte Silverrispen vill "ta sig".

Det är ju i stort sett samma förhållanden bara ca. 5 mil mellan MEN klarar Helena Lavendeln så ska jag "baske mig" också klara den laugh.gif .Det känns nästan som en utmaning wub.gif och det har jag aldrig klarat att stå emot. Men det kan ju ta några år wink.gif

Vad heter den du frösått?

I alla fall är Silverrisp, Azurriddarsporre, Silverek och Lammöron beställda av Impecta.

Ja, ja, jag slängde ner några Stockrosor också (felklick smile.gif ).

Det blå Blomsterlinet är noterat på inköpslistan. Jag hoppas/tror att den går att köpa över disk i Sundsvall.

/Anki
Helena o
Hej

Lavendeln jag sådde var. Lavandula angustifolia.

Växer och frodas tongue.gif .

Plant finnes mot våren biggrin.gif .

Hör bara av dig om du är intresserad.

Helena M
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon