Full version: trädgårdskompost
Elisabeth P
Knepig fråga kanske?

att fixa en trädgårdskompost hör nog mer våren till, men det är så att när vi nu röjde garaget hittade jag "kompostgaller"om ni förstår vad jag menar. Är det någon ide att spara på dem och typ använda som trädgårdskompost till våren.
hur fungerar en sådan Kall kompost? Luktar det om den ? behöver man täcka den?

Lisa
Gurkan
Har inte provat själv men många som använt såna "gallerkomposter" tycker att det torkar ut för mycket och att komposteringen därför funkar dåligt, fästena i hörnen ger sig tydligen också om man inte förstärker med ståltråd eller dylikt. Nån klädde insidan med plast från jordsäckar och fick det lite bättre med fuktigheten på det sättet fast det kanske inte blev så snyggt.

Så nån lukt lär det inte bli, snarare en torr hög.

Som "mellanlager" för torra löv o dyligt funkar det säkert bra.

Det är ju alltid synd att kasta bort saker som fungerar och kan användas till nåt annat. Gör nåt annat av gallren, kanske spaljéer för bönor eller luktärter eller nåt annat som vill ha stöd att klättra på.

Man kan ju ställa dem i nån snygg formation, zig-zag eller en halvcirkel som en liten berså.
Susanne i Linköping
Har man problem med rådjur lär kompostgallren funka som avskräckare om man lägger dem på marken. Rådisarna gillar inte att gå på gallret, tydligen.

På vårt koloniområde är det flera som har fodrat sina gallerkomposter med takplast (sån där korrugerad hårdplast), det ser kanske inte supersnyggt ut alla gånger men bättre än bara tunn plast.
Sommartorparn
Jag har mina kompostgaller på norrsidan, dvs alltid skuggigt, och tycker nog att förmultningen funkar, trots att jag inte vattnar. Det blir jord så småningom, kanske ej med maximal snabbhet, men utan besvär och utan brådska. Har även köksavfall i den (dock ej kött och fisk) och det kan nog lukta lite på varma sommardagar men bara om man kommer nära.

När jag vänder högarna på hösten så frigörs alltid ett par galler som jag brukar trä över buskar som annars hararna äter på under vintern. Med stenbumlingar i hörnen fladdrar dom inte runt i vinden.

Om du inte vill ha själva komposten i gallret så kan du ändå använda gallret att lägga växtavfall i väntan på att du lägger det i en ordnad kompost.

PS tycker galler är praktiska för dom är mera flexibla än fasta installationer. Har man mycket avfall ställer man bara dit ett galler till, har man lite så viker man ihop och ställer undan.
KURT
Man kan också fodra sidorna med en grön presenning, som man sticker lufthål i . Då torkar den inte ut så fort, och nedbrytningen fungerar bättre. Man kan börja med kompost när som hellst på året, och trädgårdskomposter luktar inte.
Ewa L
Jag har också mina i skugga, under rejält skuggande träd. 4 st fyllda med allehanda godis, men det enda ätbara är äpplen.
På våren brukar jag göra en grop mitt i och hälla i en hink färsk hästspillning för att sätta riktig sprutt.
De komposterar kanske inte heller med någon jättehastighet, men jag har så många så jag skulle ändå inte hinna/orka göra av med all jord.
Elisabeth P
Tusen tack för alla svar

Verkar ändå som om det är ide att spara, sen om det inte blir jord superfort så må väl det vara. Kan ju kanske fästa lite plast eller pressening på insidan, men alltså inte täcka vad jag förstår.

När det väl blir jord är det bara att sprida ut detta i mina rabatter eller är det risk för att det blir för starkt?

Lisa
Sommartorparn
CITAT (Lisa:) @ 22-11-2005, 20:06)
Tusen tack för alla svar

Verkar ändå som om det är ide att spara, sen om det inte blir jord superfort så må väl det vara. Kan ju kanske fästa lite plast eller pressening på insidan, men alltså inte täcka vad jag förstår.

När det väl blir jord är det bara att sprida ut detta i mina rabatter eller är det risk för att det blir för starkt?

Lisa

Ingen risk att det blir för starkt. Enda risken är att komposten innehåller ogräsfrön om man inte har varit så där jättenoga med att hålla ordning på det man lägger i den.

Kompostering är inte krångligt. Du kan lägga ihop den nu om du har högar med trädgårdsavfall. Lägg ett lager med kvistar i botten så att det luftar, sedan lägga avfallet lite blandat, vissa lägger i snygga skikt, (själv blandar jag lite oordnat). Viktigt är att inte lägga tjocka lager av samma slags material. Kan man sedan blanda i lite gödsel så är det perfekt. Utan gödsel tar det längre tid att förmultna. Hälla pissepottan över är jättebra det med. Att fodra komposten med plast (med lufthål) är säkert jättebra, men lägg ingen plast ovanpå, för regnet måste kunna komma ner i den. Helst ska komposten hållas kontstant fuktig, och varma somrar bör man helst vattna den. Att placera komposten i skuggan minskar risken för att det blir för torrt, men se upp så att inte trädrötter växer upp i den. Ja, det var det hela om man utgår från lägsta ambitionsnivån. Det finns böcker på biblioteket om kompostering om du vill fördjupa dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon