ester
Tänkte ha julpyssel hemma och göra egna bollar åt fåglarna i vinter. Vad ska man ha i och hur gör man?
Vi har nötskrikor som jag inte är fullt så pigg på att mata. Nåt kan de få, men inte allt. Vidare finns hackspettar (såna med rött huvud och de gröna) som är väldigt tjusiga. Och inte att förglömma domherrar och talgoxar.
Tidigare vintrar har vi mest haft jordnötter och stora talgbollar och då har bara de stora fåglarna ätit. När vi lagt havre i fågelhuset kom de små, men det tog inte ens en vecka innan hästarna kom på att man kunde gunga fågelhuset in över staketet till hagen och knycka havren. wacko.gif (Vi har fågelmatarna så att vi kan se dem från köksfönstret och då hänger de i ett träd precis utanför hästhagen)

Så vad ska man blanda i? Har hört att man kan fylla plastkrukor med blandning av fett, frö och torkad frukt och hänga upp???
KURT
Radioprogrammet Naturmorgon och SOF, samt KFV har endel tips. Fett är bra och när det gäller fröer så är det bra att ha olika sorters fröer, däremot kanske det är bättre att köpa dem var för sig, blandningarna innehåller oftast mycket av det billigaste! Havrekross är bra för ett fåtal fåglar, blad småfåglarna så uppskattar sparvar havrekross. Men för många andra innehåller inte havrekossen tillräckligt med näring.
noora
Hampfrö, solrosfrö och jordnötter verkar vara det som säljs mest, och jag tycker att det är ungefär vad som verkar finnas i talgbollarna också. Kanske havre också, men det är inte lika uppskattat av fåglarna.

Men vad är det för fett man ska ha om man ska göra egna talgbollar?

Sen kan man ju mata fåglarna med annat också. Min mamma brukar smeta vanligt matfett direkt på en trädstam och även hänga upp äpplen. Vid något tillfälle hängde hon upp kokta (skalade) ägg i gamla tomma talgbollsnät, det uppskattades av hackspettarna.
Kattgräs
Kokosfett går bra. Det finns fräscha (?) lager i affärerna just nu (ischoklad-dags!), så passa på! smile.gif
Eva i Skåne
Förr, när jag var husligare sad.gif unsure.gif och gjorde klenetter och annat frityrkokt till jul, så tog jag vara på det överblivna kokosfettet och blandade i lite av varje, nötter, russin och lite fröer. Hällde blandningen i muggar med ett snöre i och ställde svalt. När det stelnat kunde man hastigt sköja muggen med varmt vatten och klumpen lossnade.
Saiai
Prova att hälla talg-frö-blandningen i en lerblomkruka, sätt ett snöre igenom och knyt fast en pinne över kanten, änden på snöret ska sticka ut genom dräneringshålet i botten och knytas fast i nån gren så att krukan hänger uppochner. Fåglarna kan gripa om pinnen och hacka i sig underifrån. Omöjliggör för skatorna att norpa från de små....
Wilmer
Behöver lite hjälp att få affärerna att ta hem TALG, så det tipsar jag om... Många affärer tar hem talg efter beställning i charken, finns ibland i frysdisken. Men jag blir mer och mer idiotförklarad när jag försöker få tag i det, så... Talgen hänger jag för det mesta upp som den är inlindad i hönsnät eller skuren i bitar i talgbolls hållare. Mums tycker stora och små fåglar. Är man amitiös kan man "smälta" talgen i micron eller på spisen, blanda i solrosfrön, hampfrön, hirsfrön, nötter, mm sedan pytsa i formar av de slag man önskar. Det luktar inte så tilltalande att smälta talgen, så jag serverar numer ingredienterna varförsig... Ingen har klagat!
netaave
Ta en gren som är lite längre än en kruka och stoppa genom hålet inifrån på en blomkruka, se gärna till att det finns en sittpinne på den. Knyt ett snöre om grenen vid krukhålet så du sen kan hänga krukan upp och ner. Fyll krukan med en blandning av kokosfett, frö, havre och brödsmulor. det ska vara en ganska tjock "gröt" När den stelnat är det bara hänga upp den.
Du kan också stelna "gröten" i engångsmuggar, antingen hänger du upp dom som dom är upp-och-ner, eller också så drar du bort muggen och återanvänder nät från tidigare bollar.

Fåglarna tycker även om russin, jag brukar trä upp på ett snöre och hänga i fågelbusken.
Koltrastar gillar även äpplen och koktpotatis, går också att hänga upp.
Jag brukar också trä upp jordnötter med skal på snören, fåglarna gillar ju att picka sig fram till maten.
Ciczi
Hej!

Jag sågade upp en kokosnöt och fyllde den med kokosfett,solrosfrön och jordnötter. "Mina" fåglar gillade inte kokosen som var kvar inne i nöten så ta bort det.

mvh Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon