Full version: Vita fingrar
bikiv
Jag har sedan några år drabbats av Raynauds syndrom d v s ett eller flera av mina fingrar vitnar och smärtar när det blir köldgrader. Fingertoppen som drabbas blir helt "död" och tappar känsel.

Idag var det bara någon minusgrad men efter bara 5 - 10 min ute var ena pekfingret alldeles vitt. Det händer inte jämt men när jag "drabbas" är det väldigt obehagligt.

Har skaffat fårskinnsfodrade tumhandskar men det hjälper inte.

Har läst att det är ganska vanligt bland kvinnor så förmodligen finns det en och annan som läser det här som också är drabbad.

Tips på förebyggande åtgärder?
stina
Raderat
Magdis
Jag brukar få det ibland. Jag fick det jätteofta ett tag i tonåren men sen har jag inte haft det på flera år ända tills för några dagar sen. Då hade jag varit ute och det var bara -2 grader och jag hade handskar på mig, ändå var det ett finger som blev helt kritvitt. Det ser väldigt otäckt ut och känns inte speciellt kul heller.
netaave
Min pappa har det minns att han har någon slags tunn flanellfingervante i sina fårskinnshandskar.
Hans kom när han stod vid charkbilen utomhus och vägde upp köttfärs åt fruarna på 50-talet.
*Felix matte*
Maken får vita fingrar i vänster hand även på sommaren, behövs bara att det blåser lite kyligt. Han skadade handen vid en brand och därefter började problemet och samma problem har han med höger pekfinger som han bröt och skadade vid en arbetsplatsolycka. Till o med mitt i sommaren, om det blåser, måste han ha fingervantar på sig.
Kanske hade han klarat sig bättre om han inte varit rökare dåförtiden. unsure.gif
Betty
Min man har samma problem, t.o.m. mitt i sommaren - som din man Agneta. Besvären kommer av att han har aretat många år med roterande/vibrerande maskiner.

Själv har jag problem med att några tår vitnar när jag blir kall om fötterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon