|
Full version: Kalla Fakta
Såg ni Kalla Fakta i går om valpsmugglingen? Man blir ju förtvivlad Hur kalla får folk bli i sin iver att tjäna storkovan!!!! /Gillan
*Felix matte*
22-11-2005, 07:42
Såg också och blev både ledsen och förbannad. De största svinen är de som köper dessa hundar. Skulle svenskar inte köpa så skulle också den vidriga kommersen vara slut åtminstone åt vårt håll. Det är som med narkotikan...så länge det finns köpare så.... Fy så vidrigt det var. Stackars valpar, tre stycken på yta lika stor som en ugnslåda..30 x 40 cm
Zarah P
22-11-2005, 07:44
När man köper en hund på annons, tror man nog inte direkt att den suttit i en pytteliten bur. De flesta av försäljarna har både uppfödningsnamn och fina berättelser, redo att serveras. Jag vill inte fösvara smugglingen, men att säga att köparen är ytterst ansvarig är inte heller rätt.
*Felix matte*
22-11-2005, 07:50
Jag vidhåller att det är köparens ansvar att ta reda på om allt är OK. Är man seriös så tar man kontakt med SKK för att få info om uppfödaren är seriös. Köper man en hund för billig penning så kan ingen få mig att tro att köparen handlat i god tro  Att dessutom göra som tjejen som fick ta bort första valpen, sedan begära att få ny valp--- Nej jag fattar inte vad hon tänkte med. Hon borde ha slagit larm när hon såg hur vanvårdad den första valpen var. Istället var det pengarna hon tänkte på och bad om ny, vilken visade sig vara lika vanvårdad och sjuk och fick avlivas.
Fast jag tror nog att jag håller med Agneta här. Säg att du ska köpa en hundvalp? Är det då inte lite konstigt om du ska möta säljaren utanför nåt ställe/var som helst, men inte hemma hos vederbörande, där det ändå sägs att valpen skulle vara född. Jag menar, om du har rent mjöl i påsen välkomnar du väl ändå köparen hem till dig själv. Om jag skulle köpa en valp skulle jag inte gå på den " lätte ". Det är jag övertygad om. Trots att jag alltid försöker se det bästa hos människan /Gillan
Billig penning!!! Det var det väl ändå inte? Eller missade jag nåt där? Jag vill bara förtydliga att jag inte tycker att man endast ska köpa valp hos " uppfödare ". Det kan ju vara hur bra som helst även om det är privat. Men man måste nog vara väldigt medveten tyvärr. /Gillan
Detta är jo vidrigt HUR kan människor göra så mot vovvarna  Jag klarar inte av att se på sådana programme men har fått det berättat för mig och jag blir så ledsen!!!
Zarah P
22-11-2005, 08:06
Jag har inte sett programmet - så jag vet ingenting om hur mycket hundarna kostade eller hur försäljningen gick till MEN jag vet att det lagts ut en varning på Blocket, just för att det här är skickliga förfalskare man har med att göra. Alla har inte tillräckligt mycket kunskap för att prata med SKK, eller så tror man att allt är i sin ordning då man fått ett uppfödarnamn, en historia och allt verkar vara bra. Man kan inte förutsätta att alla andra vet det man själv vet - som exempelvis att man bör prata med SKK. DET var allt jag ville ha sagt.
Ville faktiskt inte titta på programet...  blir så illa berörd...
Jag klarade inte heller att se programmet. Men seriösa uppfödare vill i allmänhet att den nya ägaren kommer på besök. De vill inte lämna ut sina valpar till kreti och pleti. Mehlie var ett sådant praktexempel. Jag stod på kö till en tikvalp ur en senare kull. Men uppfödaren accepterade inte den tilltänkta köparen på henne, utan kontaktade mig och frågade om jag kunde tänka mig att ta en tidigare tikvalp. (Jag och barnen åkte dit och skulle "bara titta". 4 veckor gamla valpar!!  Tror ni att vi kunde säga nej?)
Jag såg inte programmet igår eftersom jag inte var hemma. Tycker det är hemskt att det handlas med hundar på detta sätt. Jag tror att en del beror på den nya trenden att ha en hund som assecoar... Såhär skriver Jordbruksverket
Köper man hund, speciellt "modehundar" (ursäkta uttrycket) så bör man givetvis kolla att veterinärens papper är riktiga. Ring och fråga. Finns inga veterinärpapper kan man ju utgå ifrån att det är något skumt. Och är pappren falska upptäcks det ju när man ringer veterinären. (rimligen bör man kolla att man också just ringer en veterinär, och inte en av säljarens kompisar...) Folk verkar tyvärr ägna mer intresse åt att kolla bilars historik än att kolla djurens historik  Köper man en insmugglad valp så ÄR man klart delansvarig i smugglingen. Precis som att man stödjer cykeltjuveri när man köper en "billig cykel" på annons. Visst kan man vara godtrogen, men det får finnas gränser. Den här hundhistorien är ju inte heller ny. Var ju stort uppslagen i media för ett tag sedan. Vill minnas att vi diskuterat det här förut, men, jag begriper mig inte på sökfunktionen längre. Fick 28 sidor med svar när jag sökte på en kombination av hundar och mitt användarnamn...  Tillägg : var visst i tråden där vi diskuterade den dödliga dvärgbandmasken som kan tänkas komma hit med insmugglade hundar. Nu tappade jag bort länken igen, slarvigt, men här är en länk till Expressen : http://www.expressen.se/index.jsp?a=269634Hoppas verkligen att den inte sprider sig hit, för skulle den göra det så blir det krångligare att ha utekatter exempelvis. (sannolikt blir det fri jakt på dem även om de har halsband)
Jag började titta.. för jag viste inte vad det skulle handla om... men jag bytte faktiskt kanal, för jag orkade inte se!
Såg programmet lite till och från, orkade inte se blev illa berörd. både på den som köper, men va är det för folk som säljer??
Det är tydligen "snabba pengar" det handlar om, förmodligen arrangerat av samma personer som brukar smuggla knark, cigaretter, sprit, prostituerade och annat "eftertraktat". Folk betalar tydligen 20000 för en chihuahua :-o En valp alltså. Kan förstå att folk betalar stora summor för en tränad brukshund; ledarhundar, polishundar, jakthundar, utställningshundar kan såklart ha stort värde även ekonomiskt.
kristerh
22-11-2005, 11:16
Nu har jag inte köpt hund nån gång men får man inte en stamtavla när man köper rashund  att inte få det och att dessutom köpa av någon suspekt person, då borde man dra öronen åt sig  det var ju inga billiga hundar de sålde, då borde man kunna kräva stamtavla mm krister
Anki på Öland
22-11-2005, 12:56
Jag tyckte kvinnan från Jordbruksverket uttryckte sig väl - när svenskarna är så korkade att dom köper valpar på det sättet - erbarmerligt korkat att köpa en hundvalp på en parkeringsplats utan att veta något om den som säljer valpen.
Evgeni, du skrev "Jag vill bara förtydliga att jag inte tycker att man endast ska köpa valp hos " uppfödare ". Det kan ju vara hur bra som helst även om det är privat."
Om du föder upp en kull valpar är du väl uppfödare. Privata är 99,9% av alla Sveriges uppfödare. Ett ytterst fåtal som har det som sitt levebröd om det är vad du menar med skillnad mellan uppfödare och privat. Anki
CITAT (Anki på Öland @ 22-11-2005, 12:56) Jag tyckte kvinnan från Jordbruksverket uttryckte sig väl - när svenskarna är så korkade att dom köper valpar på det sättet - erbarmerligt korkat att köpa en hundvalp på en parkeringsplats utan att veta något om den som säljer valpen.
Evgeni, du skrev "Jag vill bara förtydliga att jag inte tycker att man endast ska köpa valp hos " uppfödare ". Det kan ju vara hur bra som helst även om det är privat."
Om du föder upp en kull valpar är du väl uppfödare. Privata är 99,9% av alla Sveriges uppfödare. Ett ytterst fåtal som har det som sitt levebröd om det är vad du menar med skillnad mellan uppfödare och privat. Anki Snälla Anki, jag har ingen som helst proffessionell kunskap om hunduppfödning. Jag reagerade helt känslomässigt på programmet. Och dessutom som jag själv tror , en hel del sunt förnuft. Jag har inte en aning om hur många som föder upp privat/icke privat. Och hur det i sig förhåller sig proffessionelllt? Jag försökte bara förhålla mig till hur jag själv skulle köpa ett djur. Katt/hund, spelar ingen roll för mig. Det ska vara seriöst hur det än är.. Och jag tror faktiskt inte att jag skulle gå på en sån nit, att jag träffar nån "bakom" exv järnvägs- station för att köpa hunden/katten /Gillan
Anki på Öland
23-11-2005, 00:56
CITAT (Evgeni @ 22-11-2005, 14:39) Snälla Anki, jag har ingen som helst..................... Jag menade inte alls att mästra dig på något sätt - bara tala om att största delen av hunduppfödarna här i Sverige är alldeles "vanliga privata" med ett brinnande intresse. Vi är också hårt hållna av Svenska Kennelklubben som håller sitt vakande öga på oss vilket borgar för att vi också har ekonomiskt ansvar för medfödda fel på våra valpar i 3 år. Det ger i alla fall en avsevärd större säkerhet än att köpa så som man gjorde i gårdagens program. Anki
fruberglund
23-11-2005, 04:02
CITAT (Anki på Öland @ 22-11-2005, 12:56) Jag tyckte kvinnan från Jordbruksverket uttryckte sig väl - när svenskarna är så korkade att dom köper valpar på det sättet - erbarmerligt korkat att köpa en hundvalp på en parkeringsplats utan att veta något om den som säljer valpen. Min granne...hihi Hon är veterinär och brukar ge grisarna sin spruta, jättebra tjej som har egen hunduppfödning (labbar). Bra att ha en veterinär i "byn". Nåväl, missade tyvärr programmet trots att hon var med men hoppas det går i repris?!
Snöflinga
23-11-2005, 13:36
HEMSKT  Håller också med Agneta att det är köparens ansvar.... skulle aldrig drömma om att köpa en valp utan att få besöka kenneln, träffa någon av föräldrarna, veterinärintyg o.sv. Skrämmande och sorgligt att detta får fortgå
(varning för känsliga, får man väl dra till med lite kliché-aktigt, men...) http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,737582,00.htmlAlltså, när man läser sånt här så blir man ju helt vansinnig på hundsmugglare. Tidigare har jag menat att insmugglade hundar bör avlivas fortast möjligt, men kanske borde de testas för dvärgbandmask innan dess. Och om de är smittade bör smugglaren dömas för, tja, nån gammal paragraf om hot mot rikets säkerhet eller nåt. 25 år eller livstid. Sorry om jag skriker, men jag blir fly förbannad när människor, enbart pga idioti, sprider livsfarliga sjukdomar eller förstör/förändrar (välj själva) ekosystem.
*Felix matte*
29-11-2005, 21:36
Instämmer  Det diskuterades på Tv igår... tänk dig att inte ens våga stoppa ett bär i munnen utan att ha sköljt det. Pengar, pengar... så mycket folk gör för lite pengar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|