Då vi planerade vårt hus ersatte vi mycket matjord. Då det var svackor på svärfars åkern runt huset planerade vi ut våra högar där.
Tyvärr var det mycket sten så nu vill ingen arrendera denna åker lapp då det sliter mycket på maskinerna. Åkerlappen är inte stor bara 45*17 meter.
Då det inte är så jättefint med en bit vildvuxenåker satte vi solrosor förförra sommaren. Vi spred helt enkelt bara ut 25 kilo och plöjde ner dem (det var då vi upptäckte mängden sten)
Underbart vackert men mycket att rensa på hösten, stammarna blir verkligen hårda.
I försomras köpte vi en ny säck med fröer och spred ut en lite mindre mängd men mycket ändå. Tyvärr så ville vi inte använda traktorn att plöja ner fröerna så de enda som blev glada i somras var duvorna.
Så nu har vi bestämt oss för en mer lättskött lösning och dessutom skall den vara flerårig.
Så når det är 30 cm tjäle går vi över ytan med shaktblad och plockar sten.
Sedan vill svärfar ha gräsmatta där men jag försöker övertyga honom om att vi skall ha en äng med sommarblommor.
Men för att övertyga honom behöver jag fakta så hjälp mig nu slippa ännu en stor gräsmatta att klippa.
Självklart inser jag att det kommer vara jobb med denna lösning med men då hoppas jag det räcker med att jag slår gräset på hösten när jag väl etablerat alla växter