Full version: Har blivit med äng
Killensomvillhagrönafingrar
Då vi planerade vårt hus ersatte vi mycket matjord. Då det var svackor på svärfars åkern runt huset planerade vi ut våra högar där.
Tyvärr var det mycket sten så nu vill ingen arrendera denna åker lapp då det sliter mycket på maskinerna. Åkerlappen är inte stor bara 45*17 meter.

Då det inte är så jättefint med en bit vildvuxenåker satte vi solrosor förförra sommaren. Vi spred helt enkelt bara ut 25 kilo och plöjde ner dem (det var då vi upptäckte mängden sten)
Underbart vackert men mycket att rensa på hösten, stammarna blir verkligen hårda.
I försomras köpte vi en ny säck med fröer och spred ut en lite mindre mängd men mycket ändå. Tyvärr så ville vi inte använda traktorn att plöja ner fröerna så de enda som blev glada i somras var duvorna.

Så nu har vi bestämt oss för en mer lättskött lösning och dessutom skall den vara flerårig.

Så når det är 30 cm tjäle går vi över ytan med shaktblad och plockar sten.
Sedan vill svärfar ha gräsmatta där men jag försöker övertyga honom om att vi skall ha en äng med sommarblommor.

Men för att övertyga honom behöver jag fakta så hjälp mig nu slippa ännu en stor gräsmatta att klippa.

Självklart inser jag att det kommer vara jobb med denna lösning med men då hoppas jag det räcker med att jag slår gräset på hösten när jag väl etablerat alla växter
Skulle inte vara fel att odla ett hav av liljor wub.gif men det kanske är omöligt? Alternativt dyrt som bara sjutton
KURT
Skall man anlägga äng så måste marken vara mycket mager, eller så får man göra den mager. Antingen på det traditionella sättet, genom att slå hö varje år och ta bort det utan att ersätta med gödsel, det kommer att ta många årtionden , eller mera. Eller så får man lägga på mager (sand) jord och försöka så ängsväxter, det kommer också att ta några år, men det går att göra.

http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...rd/gorenang.htm
http://www.vegtech.se/mark_angsvegetation.htm
http://www.sollentuna.se/lokalt/journalen/...1/miljoruta.htm
Lars-Olof Arvids
Här är en länk till:
http://www.pratensis.se/

Olle
Skall jag vara ärlig vet jag inte hurpass mycket näring det finns i marken.

Det är gammal åkerjord som de senaste 5 åren bara använts till min solrosor en sommar. Innan dess var det får där i några år.

Det har inte tillsats någon näring vet jag helt säkert dock (förutom spillning från fåren)
Då inte solrosorna tog sig under sommaren så kanske det som ändå komm upp kan beskriva hur mager/fet jorden är.

Det kom normalt fröogräs och olika gräsarter, inte högre än till knäna och inte speciellt tätt. Med andra ord känns det som om det är mager jord och då jag vet att det är silt under så borde det vara ganska mycket sand även i de övre lagren.
Många trevliga länkar, *tackar och bockar*

Inte små krav de har på marken för ängen inte huh.gif

Citat från pratensis
"Välj en solig växtplats med en inte alltför näringsrik jord. Undvik jord som innehåller besvärliga rotogräs (nässlor, kirskål, tistlar, kvickrot etc.) "

Hmm detta kan bli problem, känner inte riktigt för att lägga mig på knä nån månad och plocka allt ogräs lagom till att det börjat växa upp i andra änden. Att använda typ roundup eller liknande är inte att tänka på då detta går helt emot svärfars principer.

Vad jag förstår så är problemet att gräset konkurrerar ut blommorna om det finns för mycket näring.

Vad tror ni om att ta bort så mycket sten som bara är möjligt
Jämna till såpass att man kan använda någon slags slåttermaskin alternativt lie
Så ängsblandning på våren
Slå gräset i augusti.
Om jag sedan sår tre år i rad kanske det fungerar ? *håller tummarna för denna lösning*
marigt
Går det att så lin? blommar väldigt fint.
Sommartorparn
Av egen erfarenhet kan jag säga att det är mycket svårt att få ängsvegetation på åkerjord. Jag tror det tar ett antal generationer att få åkern ängsmager,dvs ingenting som sker i din livstid. Det jag försöker är att det ska bli en blommande gräsyta, dvs varken gräsmatta eller äng. Prästkrage, röllika, klöver och nu senast renfana har fått fäste. Jag har blommorna i fläckar (som förhoppningsvis utvidgar sig) och däremellan kör jag gräsklippare. Ett blomster finns över hela ytan: MASKROSOR. Dessa ser man aldrig på blomsterängar, men hos mig trivs dom utmärkt. Bonden som har åkern bredvid klagar och tycker jag åtminstone borde köra gräsklippare över dom när dom blommar (han förstår inte att jag håller på att göra blomsteräng och därför måste avstå från att klippa!) Tistlar har jag haft en del också, men det minskar genom att jag varje sommar punktbekämpar med roundup.......Fräken har jag också en del, men den biter inte ens R på. Kort sagt, åkerjord är full med denna slags ogräsfrö, så även om du pillar bort rötterna så finns fröna kvar.

Om du vill att det ska bli som en äng runt ditt hus, och om du har pengar, så är kanske det bästa att du lägger ett rejält lager mager jord ovanpå åkern. Jag tror att det är så man gör när man anlägger 'ängar' på allmänna platser som viadukter och motorvägar. Exekt vilken slags jord du ska ha kan du kanske få råd om hos något företag som jobbar med sådant.

Ett annat, enklare alternativ är att du harvar till ytan, sår ut gräsmattefrö (exempelvis Solbacke som passar till lite mera vildvuxna grönytor) och skaffar dig en åkgräsklippare. Du kan ju så in blommor som klarar klippning, t.ex. vitklöver, tusensköna, röllika, eller ha spridda tufsar av prästkrage (men det är jobb att klippa runt dom) Du kan ju också göra hela ytan full med påskliljor, och när dom vissnat ner kör du gräsklippare.
cato
Hej!

Under förutsättning att du inte har för mycket av nämnda rotogräs (jag har respekt för dem alla) tror jag att du kan testa enligt ditt förslag.
Fungerar det ej får du väl skaffa (hyra )får.

För att kunna så, bör du köra över området med pinnaharv. Då ser du hur det står till med kvickroten.
Allt förutsätter dock att du har mager jord.
Lycka till!
CATO
Efter att ha läst på lite verkar det som om jag komemr få plocka rejält med ogräs i vår mad.gif

Kanske man skulle satsa på en kvickrots äng i stället sad.gif då vet man åtminstone att man lyckas.

Alternativet att plocka all sten och få en fungerande åker börjar bli lite mer lockande helt plötsligt.

Men skam den som ger sig.

På söndag blir det ängsdiskusioner över söndagsstek. Nu har jag åtmintstone insett att det är en rejäl mängd förarbete även för att skapa en äng tongue.gif
Big Gardener
För att magra ut jorden kan man göra en djupgående plöjning så att lite av alven blandas in upp. Alven är betydligt näringsfattigare än matjorden.

Jag tror som sommartorparen säger att det är mycket svårt att skapa ängsmark av gammal åkerjord eftersom den redan är ganska näringsrik. Att magra ur jorden tar många år och kräver regelbunden skötsel med slåtter. På mager jord har många av våra traditionella ängsväxter stora konkurrensfördelar, men på rikare jord är de helt utkonkurrerarade av andra växter; de växter som normalt betraktas som ogräs på en vanlig åker.
Sommartorparn
Misströsta inte, eftersom du tydligen har tillgång till jordbruksmaskiner så är det inte värre än att du gör ett försök och sedan plöjer upp det hela om du inte blir nöjd.

Jag som bara har tillgång till spade får väl lära mig leva med min "maskrosäng"...... Ingen annan grönyta som jag någonsin har sett har så många, och fler blir de varje år. Söker här och var efter tips ch råd om hur man sköter blommande grönytor som varken är gräsmatta eller klassisk "äng". Jag tycker mig se sådana överallt i de kommunala bostadsområdena, men hur gör man? Det kanske är något sådan som skulle passa oss bättre? Big Gardener kanske har tips?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon