Jag har haft löss på mitt lilla äppelträd två år i rad är det någon som kan hjälpa mej med tips för att förhindra. Jag har provat med såpvatten men det hjälpte inte bor i norrland
Hej
tyvärr har jag inget svar... jag stämmer däremot in i din undran.. vad finns det för nån hjälp mot lus i äppelträd när såpvatten inte hjälper.
Hade du svartlus... eller? vårt var alldeles nertyngt av svartlus i fjol så frukten var inte rolig att bevara, suck!
/ Ullagumman
Det finns olika slags löss på äppelträd, men mot de flesta kan man spruta olje-emulsion innan knoppsprickningen för att kväva äggen, som ofta sitter vid knopparna. Har man lusangrepp ett år behövs det inte, men om angreppen fortgår i flera år som här är det läge att hjälpa trädet, som inte mår bra av att förlora så mycekt blad varje år. Dessutom blir frukterna vanskapta.
Olje-emulsion finns som ekologiska KRAV-produkter, och man kan blanda denna med egen matolja (t ex majsolja) för att få den ännu tjockare och därmed effektivare.
Dels finns produkter som man sprutar på själva bladlössen när de kläckts. Dessa brukar vara mindre effektiva. Och dels finns de oljor man sprutar på äggen. Dessa brukar ha större effekt.
Två gånger med några dagar eller en vecka emellan brukar man behöva spruta trädet - i stort sett gren för gren om man vill få bort merparten, men också en minskning av bladlössen hjälper trädet.
Man behöver en större spruta än den blomspruta man använder inne. Finns också i de flesta trädgårdsbutiker. Förutom att oljebespruta med denna kan den också användas för att vattna smågroddar som inte tål de stora rinnen från vattenkannan.
Alpiner i Halmstad
22-04-2003, 10:41
STOPPA myrorna!
Myrorna flyttar upp och sprider bladlössen i trädkronan.
Vi stoppar myrorna med en egentillverkat hinder på stammen. Man kan också köpa en limring mot frostfjärilar, som man binder fast på stammen.
Man måste se till att inte myrorna kan krypa under hindret.
Du kan också pudra med Myrr runt trädstammen.
M.v.h. Bernt
Huruvida myror sprider löss i kronan känner jag inte till, men de är ju bladlössens vänner på annat känt vis.
Om man vill att en limring (papper med klister på) ska sitta tajt mot stammen tar man skummgummi och sätter under limringen.
Om ni har problem med bladlöss i äppelträden Bernt - vad i övrigt gör ni?
Jag har använt oljeemulsion på äggen med hyfsat bra resultat på de flesta ställen.
Håller med Bernt, håll efter myrorna, speciellt svartmyrorna. Senaste sommar kokade det i alla radhusgrannars äppel- och plommonträd av bladlöss, men inte hos mig - hade nämligen utrotat alla myrbon på vår lilla tomt redan på våren och de få som "spillde över" från grannarna var lätta att hålla i schack.
Jösses, månne man håller på att bli "kalkkis"? Glömde att ge ett par latmansknep till:
1. Sätt flis (lövträd) i ett några centimeter tunt lager runt äppelträdet. Det skapar en utmärkt miljö för rovinsekter och spindlar som kan hålla efter bladlössen, ja och så håller det ju lite ogräs borta och fukt kvar och bättre humus och så vidare...
2. Plantera smultron under äppelträdet. De konkurrerar inte med trädet om näring och ger dessutom ogräset en match eftersom bara några plantor kan skapa en imponerande matta redan på en sommar. Men det väsentliga är att "smultronbädden" erbjuder en bra övervintringsplats för nyckelpigor som tycker att bladlöss är mums, märkte det när jag städade mina smultronbäddar häromdan - det formligen kryllade av nyckelpigor under de vissnade bladen. Och så är ju smultron både vackert och gott...
Micke
hej
CITAT
Huruvida myror sprider löss i kronan känner jag inte till, men de är ju bladlössens vänner på annat känt vis.
En del myror använder dessa löss som som boskap. Jag studerade dessa förra året. Med välriktad kraftig vattenstråle, så fick jag bort alla löss och myror.
Efter nån timme så började myrororna sin vandring upp för trädstammen med varsin lus i käftarna.
Lössen producerar nån sorts honung/saft som myrorna använder.
Jag kletade lite vagnsfett runt stammen och myrorna hade lite svårt att ta sig igenom detta hinder. Men fettet torkade snart i solen och boskapsskötseln var snart igång igen. Nu blir det en kletig limring istället, samt utrotning av alla myrbon.
CITAT (Virgo @ 24-04-2003, 21:32)
Lössen producerar nån sorts honung/saft som myrorna använder.
Så fint kan man ju beskriva det - men det är faktiskt bladlössens exkrementer!
Rena skiten alltså.
hej,
Kanske det kan kallas för "gyllenvatten"?
Hej du!

Vad som helst är väl bättre än det missvisande
honungsdagg som det kallas i vanliga fall.
Jan af Lisö
28-04-2003, 15:03
Hur utrotar man myrbon på bästa sätt !!!!
Beror på vad det är för myror och var de bor.
Vissa myrbon kan man flytta med ganska bra resultat. Andra måste man störa regelbundet eller bygga bort förutsättningarna för (stenplattor lagda i sättsand får läggas i cement, träaltaner nära mark får bytas eler höjas, krukväxter måste planteras om efter jordrensning etc).
Kanel kan man avskräcka och mjöl kan man störa trädgårdsmyrans underjordiska bon med, om man dessutom mekaniskt petar i boet. Genomvattning av rabatter kan också ge respit medan man tar reda på vad det är för myra och hur den lever...
Jag mer eller mindre bor med myror, främst Lasius niger. På sommaren delar jag rabatter med dem (mest de sandiga eftersom de inte gillar min kompost- och gödselmull) och på vårvintern också huset, främst köket. De är inte precis inbjudna, men de hjälper till att hålla strikt köksdisciplin. En droppe juice på diskbänken blir ett skrovmål för flera hundra myror!
Saxat om myror:
Myror har funnits i 70 miljoner år och det finns 60 arter i Sverige.
Vanliga här är röd skogsmyra (stackmyra; Formica rufa), som förtär insekter som är skadeinsekter för oss människor. Dess samhällen kan bestå av inemot 200 000 individer. Blodröd myra (F sanguinea) rövar andra myrors puppor, som efter att ha kläckts lever som slavar. Hästmyra (Camponotus herculaneus), som är stor och svart, lever i trä. Vanliga är också Svartmyra (trädgårdsmyra; Lasius niger), som har sitt bo i jorden, och gul tuvmyra (L flavus). Ettermyror (släktet Myrmica) är de enda svenska myror som har gadd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.