Full version: Alla ni i Sverige!
amaira
Om någon vet något litet hus/torp, fritidshus till salu, i "allra värsta obygden", så berätta för mig!

Kraven är:

1. Ensligt.

2. FOLKFRITT - bor i Stockholmsområdet, och det är underbart och fint och alltsammans, men vi här håller på att bli uppslukade av Stockholm. Människor klättrar i knät på mig rolleyes.gif

3. MÖRKT - här ser man inte längre stjärnhimlen på nätterna, ljusföroreningarna är påfallande.

4. Vildmark, med granar och blandskog (eller liknande) som susar.

5. VATTEN i någon form, inom räckhåll: å, bäck, sjö, tjärn, hav. Helst större än "dike" biggrin.gif

6. Helst inom 50 mils radie från Stockholm, men allt (utom "värsta" norrland) beaktas.

7. Billigt förstås! Högst 200 000, men helst hälften (eller mindre biggrin.gif )

alla förslag/ tips mottages hopp- och längtansfullt
Zarah P
Vad sägs om detta, eller kanske ett som är lite dyrare, men sååå sött!?
smile.gif

Lycka till med jakten!
mekare
vill ha!
men då får jag bo utan sambon sad.gif
så jag får väl bo i "ett riktigt hus"......
amaira
Charmerande! wub.gif

Tack! Alla tips gransas seriöst, och alla tips mottages!!!

öde. öde, ödemark ...
rolleyes.gif wub.gif
Gillan
Ni kan ev få slå upp en friggebod " bakom " våran skog
om ni vill. Nej, skämt åtsido, vårt hus hade säkert varit perfekt om det
inte redan varit upptaget. Här finns allt det du önskade.
Tom vattnet wub.gif . ( fast det syns ju inte från gården wub.gif ).
Men det finns där wub.gif . Bara så du vet smile.gif

/Gillan
Kathy
Ett litet tips ifrån mig.....

Det har ogenererat läge
pisanggoreng
Hemnet.
netaave
CITAT (Scrollan @ 22-11-2005, 13:33)

Det har ogenererat läge

Ja det vore väl trevligt, då kan ni cykla till varann laugh.gif
amaira
CITAT (netaave @ 22-11-2005, 15:28)

Det har ogenererat läge

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

(tack alla! fortsätt)
Betty
CITAT (amaira @ 22-11-2005, 12:52)
Helst inom 50 mils radie från Stockholm, men allt (utom "värsta" norrland) beaktas.

Varför inte "värsta Norrland"??? Det är ju i "värsta Norrland" du hittar "allra värsta obygden" ju! laugh.gif wink.gif
kerstin z5-6
Kalvträsk-stor sjö , massor av tomma hus inte en gatlykta , men ekologiskt hembageri på plats
inte ett hus lär kosta mer än 100 tusen-för det priset får du förresten ett helt hemman "
Sista nyheten därifrån var när man hittade en 5000 år gammal skida ...
ta med stjärnkikaren
amaira
CITAT (Betty @ 22-11-2005, 15:58)
CITAT (amaira @ 22-11-2005, 12:52)
Helst inom 50 mils radie från Stockholm, men allt (utom "värsta" norrland) beaktas.

Varför inte "värsta Norrland"??? Det är ju i "värsta Norrland" du hittar "allra värsta obygden" ju! laugh.gif wink.gif

Därför att "värsta norrland" ligger låååångt mer än femtio mil bort! Och vi tänker inte flytta. Bara ha en fristad.

Kalvträsk ... ja, varför inte... (förutom avståndet då)

Kalvträsk ... har aldrig hört talas om (vilket bara det bådar gott)

Gör ett snabbsök på Google:

CITAT
Kalvträsk ligger i Skellefteå kommuns nordvästtra hörn 7,5 mil från Skellefteå (via Skråmträsk-Bergliden-Källheden-Åsträsk). Till Burträsk är det 5 mil , Norsjö 3,5 mil och Lycksele 8 mil. I Kalvträsk församling bor det ca 200 personer varav hälften i själva kyrkbyn. Sommartid mångdubblas antalet invånare i bygden. Byn ligger på norra sidan av sjön med utsikt mot Vitberget ,487 m.ö.h. Vitbergets naturreservat är Skelleftebygdens största urskogsområde. Här kan man bli trollbunden!

Trollbunden ... *suckar längtansfullt*
Troll får det finnas gott om, det är bara människor jag (vi) inte vill ha i knät...

Läser mera ... "turism" ... okej, turister brukar fly oväder, härliga höst- och vinterstormar, osv. Undrar hur det är med myggen...

Läser lite till ... "guld" ... jasså, ja, då hamnar vi säkerligen i värsta guldruschen, och så sitter det sällskapssjuka människor i knät på mig igen.

Nej, skämt åsido, det är faktiskt för långt. Det ska vara "lättare" att komma dit bara över en helg eller så. Med bil.
(om det inte är farbar väg ända fram, gör inte så mycket)

*läser alla svar med intresse*

wub.gif wub.gif wub.gif
amaira
Ååååhhhh Kerstin! Nu har du den där uunderbaaara tomtebilden igen!
wub.gif wub.gif wub.gif laugh.gif wub.gif wub.gif
Gåsis
Så fort du kommer norr om dalarna är det billigt, åtminstone i inlandet. Härjedalen, Sveg där kostar inget mycket. Har åkt förbi samma hus i 4 år och det är fortfarande till salu... Garanterat stjärnhimmel. Här finns också Ragundatrakten och Bispgården som avbefolkas snabbt och där fastigheter är billigt.
Kom till mig lockar jag fast jag inte har något tomte som Kerstin.

/Åsa
amaira
CITAT (Gåsis @ 22-11-2005, 19:19)
Så fort du kommer norr om dalarna är det billigt, åtminstone i inlandet. Härjedalen, Sveg där kostar inget mycket.

Jag vet. (om det inte är skidorterna förstås)
Var i Sveg i fredags biggrin.gif .
Vi kikar där med (utanför tätorterna förstås!)
Ophelia
I Kolbäck är det ganska öde faktiskt. Behöver bara gå en bit utanför huset så är det mörkt och trevligt. Folk sitter gärna hemma i sina hus/lägenheter och kucklar med hembränninsapparater och tittar på TV. Du har hela samhället för dig själv efter kl. 19. På lördagar och söndagar finns inte en kolbäckare ute före kl. 8 (förutom den utelåsta katten). Vill du ha fullkomlig ro så kan du skaffa hus runtom Årby, Berg eller en bit utanför Vänsta. Där finns hagar, hästar och gamla gravar från järn- och bronsåldern.
*Felix matte*
En bit utanför stan köpte par från Tyskland en timrad stuga... 800.000 kr betalade de för den ohmy.gif ... och då ingick förståss uthusbyggnad också.. stugan ligger naturskönt intill en stor sjö och orörd natur runt knuten... inte heller så många kilometer till Kebnekaises fot...dotter m fam som har stugan intill dem kan inte förstå vad "utlänningarna" ser som är sååå mycket värt blink.gif
yla
haha mitt torp ligger som du vill ha de men de e e inte till salu sorry

antagligen finns de inte så många i trakterna för de priset
jag hade tur som suttit här länge

MEN
stockholmsstads fastighetskontor säljer ut sina kåkar lite här o var

kolla me dom vettja

kan ta tid dom e kråååååååångliga men de kan betala sej om man e ihärdig

de kommer ju finnas en del på muskö närsomhelst

ja just de skåne ligge r 50 mil bort o där kan diu få en hel gård för trehundra
Kathy
CITAT (netaave @ 22-11-2005, 15:28)

Det har ogenererat läge

Du...det är längre avstånd emellan än så. wink.gif
Berit
Svartnäs i Dalarna. 6 mil från Falun. Gränsar mot Hälsingland och Gästrikland.
Där finns björn, varg och annat vilt. Vackert med baaaara skog och många sjöar. Billiga hus smile.gif
amaira
CITAT (Ophelia @ 22-11-2005, 21:26)
Du har hela samhället för dig själv efter kl. 19. På lördagar och söndagar finns inte en kolbäckare ute före kl. 8

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

nåja, det var inte riktigt så jag tänkte mig det hela... biggrin.gif biggrin.gif

Berit! Svartnäs... hur får jag reda på vilka hus som finns till salu där?
*låter bra ju*
Anki på Öland
Smålandskogarna är väl fulla av tomma och billiga hus!!
Anki
Berit
Undersöker saken. Mannen jag tänkte på är utomlands och kommer hem nu på söndag, kontaktar honom då. Du får veta när jag får napp smile.gif
amaira
CITAT (Berit @ 23-11-2005, 18:20)
Undersöker saken. Mannen jag tänkte på är utomlands och kommer hem nu på söndag, kontaktar honom då. Du får veta när jag får napp smile.gif

Härligt smile.gif Väntar med glädje.

Anki! Detsamma frågar jag dig, hur får jag reda på husen?

Öde, och vatten, ska det vara.
Vatten att få i en båt i.
karjo
Sök på hemnet och bovision lite, där borde du kunna hitta en hel del!

www.hemnet.se

www.bovision.se
KURT
CITAT (karjo @ 24-11-2005, 13:21)
Sök på hemnet och bovision lite, där borde du kunna hitta en hel del!

www.hemnet.se

www.bovision.se

Kanske mer än 50 mil, men annrs finns det också gott om stugor till salu i Norge .
Anki på Öland
CITAT (amaira @ 24-11-2005, 12:44)
Anki! Detsamma frågar jag dig, hur får jag reda på husen?

Öde, och vatten, ska det vara.
Vatten att få i en båt i.

Som Karjo säger, hemnet och bovision. Glöm inte östra öland när du letar - där har du verkligen ödestugor och vatten inpå knuten.
Anki
amaira
CITAT (KURT @ 24-11-2005, 13:53)
Kanske mer än 50 mil, men annrs finns det också gott om stugor till salu i Norge .

Tack Kurt, där fanns mycket fint att titta på. Men, men, Norge har inte allemansrätten, och jag som har behovet att "galoppera iväg" över skog och äng.
Har varit i Norge ett par gånger, och först då upptäckte jag vilken tillgång allemansrätten är, på många olika vis.
Det gick ju inte ens att parkera bilen vid sidan av vägen, om det inte var särskilda p-platser, och även de var "sällsynta".

Annars ger det här en utmärkt bild av vad vi söker.

Mer "natur" än "hus" så att säga.
Hus har ju både Hjärtevän och jag. Charmiga och fina hus dessutom (i alla fall i våra egna ögon) och precis vad vi vill ha.

Förutom att det blir mer och mer människor per kvadratcentimeter utanför tomten rolleyes.gif (och ibland även innanför tomten ohmy.gif ) och mindre och mindre natur, mindre och mindre träd (riktig skog finns inte alls) eftersom varje människa ska såga ner i snitt tre träd vardera, helst de stora gamla fina (de skymmer).

På sjön gäller det att hålla tungan rätt i munnen när man navigerar mellan alla de olika typerna av fritidsbåtar, och så får man hålla i sig ordenligt (och inte ha anlag för sjösjuka) i svallvågorna som aldrig tar ro...

Tänk att få höra "träden susa" igen ... *suckar längtansfullt*

Tänk att få uppleva mörker ...
...och se stjärnhimlen ...
*suckar ännu mera*

eller få uppleva tystnaden!

Undrar dessutom hur det "låter" (hur tystnaden låter) om det inte ständigt var flygplan i luften... ???
Arlanda har flera av sina flygvägar häröver, för att inte tala om Bromma!
Och så alla små fritidsplan.

Ja, här är både mark, luft och vatten invaderade. En ganska stor egen tomt "hjälper inte".
Att Mälaren är "allestädes närvarande" och en stor sjö, hjälper inte heller.

Som ni säkerligen förstår, har jag överdrivit en smula här och var i det jag skrivit ovan. Men jag har inte överdrivit känslan.

Stockholm invaderar, och det gör staden med stormsteg.

Något "litet ställe" att köpa, ja det kommer vi att göra så småningom, när vi finner det absolut rätta. Men vi har inte bråttom.
Det ska vara Rätt, eller så får det vara.

Så ha oss i tankarna - och skrik till - när (om) ni får syn på/ vetskap om något som ni kan tänka er passar oss wub.gif wub.gif wub.gif
Berit
Amaira!

Har nu fått tag på mannen jag sökte ang. stugor i Svartnäs. Han hade flyttat från Svartnäs nu i år och hade ingen information att ge i dagsläget.

Men jag fick telefonnummer till en annan person som bor i Svartnäs som har koll på läget och om du pm:ar mig så kan jag ge dig numret. smile.gif
amaira
Heja Zarah! Det där var verkligen inte dumt! wub.gif
Och Berit, jag har PM:at dig.
Tack båda två wub.gif wub.gif wub.gif
Zarah P
CITAT (amaira @ 28-11-2005, 06:46)
Heja Zarah! Det där var verkligen inte dumt! wub.gif

Ja, visst var det fint? smile.gif

Hoppas att du hittar vad du söker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon