Magdis
Efter att min man och jag pratat om husdjur och han fått tänka lite på saken så höll han med mig om att hon borde få ett husdjur. Hon är så djurkär och så fin och försiktig med dem. Jag lyckades övertyga mannen om att han inte behövde vara rädd för möss och att han aldrig kommer behöva ta i dem om han inte vill. smile.gif Så idag var jag nere på stan och kikade in på djuraffären, där hittade jag de allra sötaste små gerbiler! 3 st var de, ganska små honor med jättefina färger. Jag har aldrig haft gerbiler med de färgerna förut. Jag slog till och köpte allihop och en fin bur med leksaker åt dem. Dottern är på dagis och har inte sett dem än, det kommer bli en överraskning. Hon kommer att bli jätteglad! smile.gif

(Jag ringde maken från mobilen och hörde efter att det var grönt från hans sida så det kommer inte bli någon obehaglig överraskning för honom när han kommer hem! Det hade ju varit kul annars, men jag tyckte det var bäst att förvarna! tongue.gif )

Annlo
Åhh, vad glad hon kommer att bli wub.gif
amaira
Åh så sött, GRATTIS wub.gif wub.gif wub.gif
Zarah P
Åh, vad fina!! wub.gif
Men jag har för mig att just gerbiler har ett eromt behov av att klättra (och graga - som de flesta andra gnagare) - så släng du in en pinne med många gnag- och klängvänliga grenar åt småttingarna, så blir de nog ännu gladare.

Berätta hur det går!! smile.gif
*Felix matte*
Vilken överraskning för henne...så glad hon kommer att bli lilltösen
Klematis
Så söta Hur stora blir dom? Vi har haft ett marsvin som dog i somras. Han blev 4,5 år. Vi saknar honom ännu.

Klematis
stennie
Jättegulliga...jag vet en liten tjej som kommer att bli överlycklig laugh.gif
Gillan
Oj, jag blir nästan böt i ögat när jag tänker på hennes
glädje. Vilken överraskning.

OK. Det var det. Men exakt vad är en Gerbiler wub.gif
Aldrig hört talas om. wub.gif
Och det innebär inte att det förtar min uppriktiga glädje
för din dotters vägnar. wub.gif

man kan väl vara både vetande och ovetande på samma gång?!

Eller hur tongue.gif laugh.gif laugh.gif

Klart hon blir jätteglad. smile.gif
/Gillan
Kathy
Ååååhhhhh........ wub.gif ...gerbiler.... wub.gif wub.gif wub.gif
Kathy
CITAT (Evgeni @ 22-11-2005, 13:37)
Oj, jag blir nästan böt i ögat när jag tänker på hennes
glädje. Vilken överraskning.

OK. Det var det. Men exakt vad är en Gerbiler wub.gif
Aldrig hört talas om. wub.gif

Hittade detta om gerbiler

Och en liten gerbilunge wub.gif

Magdis
Nu har jag hämtat henne från dagis och hon har fått se sötnosarna. Hon blev överlycklig! Gerbil är alltså samma sak som ökenråtta. De blir inte så mycket större än så där och de är väldigt pigga och skojiga....och luktfria! smile.gif

Hon sitter fortfarande och tittar på dem nu och säger om och om igen "jag är så lycklig!" Musse, Tusse och Pusse heter de! De springer runt och leker i vild glädjeyra, upp och ner på stegarna, ut och in i huset och sen en liten tur i hjulet! Jag ska ta och bygga en större "lekhage" åt dem som man kan ta ut dem i ibland, jag törs inte släppa dem på golvet för då kan de nog snabbt försvinna i vårt stora öppna hus.
Grenar är nåt som vi har gott om i vår trädgård så det kan de få hur mycket de vill.

LadyG
wub.gif

Så underbart att se smile.gif
Zarah P
Vad söt hon är, skruttan!
Hoppas att hon & Tusse & Musse & Pusse kommer att ha mycket roligt tillsammans! smile.gif
Gillan
Nu blir jag ju ännu mer blöt i ögat. Det syns ju vad hon
njuter. Ja, om det är släkt med ökenråta vet jag ju faktiskt vad det är.
( att jag så lätt blir blöt i ögat beror på att jag saknar mina
barnbarn, som jag inte sett på ett tag).

Hoppas hon får mycket kul av sina nya kompisar wub.gif

/Gillan
netaave
Vilken lycklig liten tjej det var på den bilden. Smart idé med en lekhage, hoppas dottern får plats också då så hon kan vara med dom däri.
Nanna
Åh, gerbiler! Såna skulle jag också vilja ha! Men sambon sätter stopp... huh.gif
Magdis
Här är mössens dagis! Jag har täppt till alla hål i kartongen nu men de får ändå bara vara där under bevakning. De blev alldeles hyperaktiva när de kom ner på lekplatsen, sprang omkring som galningar och undersökte allting. De gnager ju på allt så man kan ju inte räkna med att lekplatsen ska hålla särskilt länge men det blev ett kul alternativ till att sitta i buren. smile.gif

amaira
Det är jättekul att bygga hus, gånger och leksaker åt "mössen" (gerbiler och riktiga möss), och så tacksamt också. wub.gif
Magdis
CITAT (amaira @ 22-11-2005, 19:11)
Det är jättekul att bygga hus, gånger och leksaker åt "mössen" (gerbiler och riktiga möss), och så tacksamt också. wub.gif

Ja det är det verkligen! smile.gif Det var det Caroline hade sett fram emot mest, att göra iordning gångar och leksaker åt sina möss, och så att mata dem med ost förstås! Vi ska ta och fixa till nån rejälare lekplats åt dem i trä framöver. Det finns ju så mycket kul grejer att köpa nu också, gungor och vippbrädor och sånt!
Annlo
Vad roligt lilla tösen ska tycka att det är!

En kompis till mig gjorde en häftig grej åt dotterns lilla råtta (eller vad det var.. blink.gif )

De använde ett gammalt dockhus till råttan och satte plexiglas som yttervägg. Så där bodde den och hade typ en fyra rummare! laugh.gif Lyxit värre!

Det dom inte tänkt på var golvet! ohmy.gif Hade inte täckt det med någon plast eller nåt så efter ett tag blev det kasserat. Men det borde väl gå att fixa!
Maria i Helsingborg
Bra val! smile.gif
Roliga, fina och lätta djur.

Ett OBS bara - de är gnagare som sagt - plastgrejorna i buren kommer inte att hålla länge OCH de är inte nyttiga för de små liven att få ner i magen. Jag tycker det är skamligt av djuraffären att skicka hem er med de delarna.

Pinnar från frukträd och toarullar, går åt som hett smör i solen härhemma.

Jag gläds med dottern din wub.gif
Magdis
CITAT (Maria i Helsingborg @ 22-11-2005, 20:40)
Ett OBS bara - de är gnagare som sagt - plastgrejorna i buren kommer inte att hålla länge OCH de är inte nyttiga för de små liven att få ner i magen. Jag tycker det är skamligt av djuraffären att skicka hem er med de delarna.

Jag funderade faktiskt på det med plasten, om det verkligen skulle klara sig undan deras tänder. Det är ju ganska tjock och hård plast. Tror du att de får i sig plast också eller gnager de bara sönder den?

De kanske inte nöjer sig med pinnar och toarullar som man lägger in utan ger sig på plasten ändå? Nåja, jag får väl se om de börjar gnaga nånstans, då är det lika bra att lyfta ur hela möblemanget. Konstigt att de säljer såna burar, det fanns ju nästan bara såna i affären. Det fanns en ännu vräkigare variant med långa genomskinliga plastslangar som de kunde krypa igenom men den buren var svindyr. Lika bra att man inte köpte den då!
cic
Antar att mössen inte bryr sig så mycket vad du ger dom.. laugh.gif Så brukar det i alla fall vara när det gäller hunden. Jag köper fiiina dyra leksaker som ligger i hörnen (alt. blir söndertuggade på 2 röda) och så föredrar han min BH i stället.. rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif
Magdis
CITAT (cic @ 22-11-2005, 21:12)
Antar att mössen inte bryr sig så mycket vad du ger dom.. laugh.gif Så brukar det i alla fall vara när det gäller hunden. Jag köper fiiina dyra leksaker som ligger i hörnen (alt. blir söndertuggade på 2 röda) och så föredrar han min BH i stället.. rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif

Nej de skiter säkert i om huset och tunnlarna är gjorda av färgglad plast, papp eller trä laugh.gif Man får vara beredd på att det kommer att gå åt många leksaker. Ett litet trähus ska jag snickra till åt dem, det tar iallafall lite längre tid innan de pulveriserat det! biggrin.gif
Snöflinga
Vad roligt, lilltjejen ser ju verkligen nöjd ut biggrin.gif

Ett tips : när lilla barnbarnet fick en hamster, köpte jag en liten illustrerad nybörjarbok om hamstrar och deras behov.... Kan tänka mej att det även kan funka på mössen... Där finns många beskrivningar på hur man bygger aktivitetsgrejer, tunnlar, sticka upp huvudet lådor o.s.v. Mest av toarullar och pappkartonger...
Zarah P
Magdis - ett tips, när råttorna börjar bli lite större och vill flytta ur sin bur och in i en större; köp en stor fågelbur. De är ofta lätta att få tag på, billigt, och det är enkelt att exempelvis bygga två-tre våningar i buren. Det brukar uppskattas - både det extra utrymmet, klättringsmöjligheterna och (om du gör en våning längt ner, just ovanför plastkanten - som ofta är färgad) möjligheten att få vara ifred en stund. Sen kan man ju göra roliga trappor och hänga gungor och allt möjligt i den buren - men största favoriten brukar ändå vara en stor gren från ett fruktträd - eller nyutslaget blåbärsris...! wink.gif
Hälsa Pusse, Tusse, Musse och lilla fröken! smile.gif

Ps. Kom ihåg att gnagare är jätteduktiga på att ta sig igenom väldigt smala springor, så gallret i en sådan bur får inte vara för glest. smile.gif
Fialotta
Åhhh...va söta...gillar inte råttor annars men dom där va ju för söta och din dotter ser så lycklig ut....så gulligt wub.gif
silos
Lyckliga dottern wub.gif Råttor är jo sååå härliga;min dotter hade råttor tidigare och de var enormt söta och inte var jag rädd för dem ohmy.gif utan kunde låta dem klättra på mig biggrin.gif
netaave
Fråga på en reklamfirma eller tryckeri efter hårda papprör, de får varor i sådana och brukar vara glada att bli av med dom.
Vi har ett 25 cm rör till vår kanin som hon gillar att krypa in i.
Dom gnags ju sönder efter hand men håller förvånansvärt länge.
yla
vi hade en näbbmus en gång o den älskade gångar o håligheter av all de slag de va full rulle på den jämt den blev tre år gammal förmodligen näbbmusrekord
sonen byggde labyrinter åt den i lego som den älskade o han fick ständigt nya kuliga labyrinter
zaaritha
Är de keliga?? unsure.gif
Magdis
CITAT (zaaritha @ 25-11-2005, 22:26)
Är de keliga?? unsure.gif

njaaa....inte så väldigt kanske. Men de är väldigt roliga och underhållande på andra sätt. Det går ju att ha dem i handen och klappa dem om man är snabb, två av dem blev visst lite sömninga när jag höll i dem och somnade nästan medan jag strök dem. Det var gulligt. Det roligaste med dem är att leka och göra hus, gångar och banor åt dem. Det tycker lillstumpan också.
zaaritha
Grattis till din lill-tjej!!
Undrade om ev. kelighet, för råttor är ju keliga--fast jag såg nå´t program
på Animal planet, där en dam påstod att råttor inte är keldjur!!!!
Men, de få råttor jag haft äran att lära känna; de har vart väldigt go`a o
keliga! Är det gerbiler som har en tofs på svansen??
Maria i Helsingborg
CITAT
Är de keliga??  

De kan faktiskt bli väldigt tama och lugna i ens sällskap med det kräver ju en lugn behandling och tålamod OCH att man handskas med dem ofta.
Mysiga djur smile.gif
amaira
Om de får i sig plasten eller inte, när de gnager?
Det är olika.
En del sväljer den, medan andra inte alls gör det.

Oldwolfie! En näbbmus!! ohmy.gif wub.gif
Hur fick ni tag i den? Var den tam?
Tre år!!!???
Ja det är nog absolut näbbmusrekord!
Vad gav ni den att äta? *nyfiken, nyfiken* wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon