Betty
Tycker det är dax för de svarta nu, eller vad säger ni?

Jag börjar med tulpanen 'Queen of Night'

Sen kommer en liten viol

och sist men inte minst stockros, Alcea 'Nigra'
Annlo
Oj vad vackra! wub.gif
Har tyvärr inga egna svarta att bidra med...
Ewa L
Jag får definitivt inte ihop tre stycken, bara en:

Och ärligt talat: När jag såg hur svart och deprimerande den blev kommer det faktiskt inte bli några fler svarta. biggrin.gif
Betty
Tänk så olika vi kan tycka om saker och ting! jag tycker de svarta är både spännande och dramatiska inslag i rabatten! smile.gif Min syster fick några av mina svarta stockrosor här om året men när de började blomma så tyckte hon att de påminnde henne om begravningar, så det blev ingen hit precis... wink.gif
stina
Jag tycker det är jättesnyggt med NÅGRA svarta i en rabatt. Stockrosen var ju dösnygg!! Men tänk en helsvart rabatt.....
Betty
CITAT (stina @ 22-11-2005, 15:47)
Jag tycker det är jättesnyggt med NÅGRA svarta i en rabatt. Stockrosen var ju dösnygg!! Men tänk en helsvart rabatt.....

Håller med dig, de svarta ska bara sticka ut som några överraskande utropstecken i rabatten annars blir det för mycket. F.ö. så gillade inte kråkorna mina svarta tulpaner, jag hann nätt och jämnt fota dem innan kråkorna knipsade av stjälkarna strax under själva blommorna! huh.gif

Helsvarta rabatter passar nog bara hos familjen Addams... rolleyes.gif
Helen i Piteå Zon 5
Och jag gillar svarta blommor, tycker det är sååå läckert...mina bidrag blir
Svart Trolldruva

Aquilegia 'Black Barlow'

och Rudbeckia occidentalis
kerstin z5-6
Heuchera Obsidian -med sällskap

sen har jag sått , men blommar först nästa år
Dianthus barbatus nigrescens-'Sooty'

Eva i Skåne
Jag hade svart pionvallmo i somras, men av någon anledning blev de inte förevigade på foto sad.gif , men jag har fröer kvar, så jag ber att få återkomma nästa år smile.gif

Svarta tulpaner har jag satt i höst, så även det ska jag kunna visa nästa år...

för detta är väl en tradition vi kan hålla liv i, att vid denna icke-trädgårdstid frossa i bilder rolleyes.gif wub.gif
Kajsa

Akleja, William guiness

Vallmo, Black Paeony

Alunrot, Velvet night
LindaLunda
Ormskägg

Och med sina söta blommor

Och igen, inga svart blommor, med ett väldigt mörkt bladverk.
Nävan midnight righter.

Och till slut bland de väldigt mörkt rödbladiga..... silveraxet "brunette"

Måste tilläga att alla bilderna på denna tråden är underbara och jag tycker att svarta blommor är helt klart fräcka!
Linda
Klematis
Jag tycker svarta blommor är vackra lite spännande. Har själv svart vallmo och viol. Stockrosen var ju helt otrolig den måste jag ha nästa år!
Har ni alla digitalkameror? Jag har ingen men har funderat på att skaffe en.
Klematis
susa
Fina bilder!

jag har köpt svarta stockros-frön som jag ska sätta i vår, jag bord i son 2 med ganska sur jord, är det någon som har tips på skötsel?

Sanna
storm
hej på er alla nya blomster vänner!vilket härligt forum.I sommras så hade jag väldigt mörka solrosor ja de var nästan svarta,dom växte tillsammans med gullris det var väldigt effekfullt ,jag hadde ingen kamera då,så jag har inga bilder att visa , men jag lovar att det var jätte snygt.
Kajsa
Jag flyttade om en massa bilder i mitt album igår, så tidigare inlagda bilder syns inte längre. Jag tar om de svarta.

Akleja, William guiness

Vallmo, Black paeony, ettårig

Alunrot, Velvet night
Mi70

Tulpan Queen of night

Rosenvial

Stockros alcea nigra

Black beauty fläder, svarta blad och rosa blommor, en dålig bild ovan där flädern endast skymtar i bakgrunden, här är en bättre, knyckt från nätet:

tulle
Här kommer mina svarta favoriter

Hälsn
tulle
stennie
CITAT (tulle @ 29-11-2005, 18:03)
Här kommer mina svarta favoriter

Hälsn
tulle

Vad är den översta...urtjusig Ju!!!!
Åsa
Perilla, anuell, en av årets nya för mig, kommer att sås i fortsättningen också.
Diablon är också en favvo, här tillsammans med Karen Blixen
Åsså praktvädden förståss, också anuell, men jag sår så gärna nya varje år!/Åsa
Åsa
Praktvädden kommer här! /Åsa igen
Immix
Åsa, är Diablon också en anuell? Vad är det för blomma? Var ju jättefin till det vita!
BjursBerit
Här kommer mina svarta:

Svart Krollilja

chokladlilja,Fritillaria camchatcensis

Svart trolldruva
Åsa
Immix - det är en buske, en rödbladig smällspirea, Physocarpus opulifolius 'Diabolo'. Jättefin som "brytväxt" och fin även mot silvergrått, riktigtmörkt röda rosor, och mot rosa rosor också...snygg mot allt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon