Jonte_rm
Alla virginiatobaksfrön har grott. Gjorde tyvärr misstaget att så dom för nära varandra så det ser mest ut som en gräsmatta i krukorna dom ligger i smile.gif

3 stycken mimosa pudica har grott och växer på bra

2 stycken eucalyptus globolus har grott

1 styck mammutträd har grott.

Nu är det bara att hoppas på att merparten överlever. Speciellt mammutträdet som hör till mina favoriter.
Kajsa
Grattis, och inte var det några vanliga växter heller.
Mammutträd låter exklusivt. biggrin.gif
Susanne i Linköping
Se upp bara med mimosa pudican, den verkar inte tåla ohyra alls. För ett par år sedan sådde jag mimosa pudica-frön som var ca 20 år gamla, hälften av fröna grodde men sedan fick plantorna spinn och bara dog. Snopet.
Jonte_rm
Vad är spinn ?
Kajsa
Här kan du läsa, man kan spraya med Provado spray direkt om man får spinn och så finns det Provadopinnar att sticka i jorden. Bladen ser dammiga ut, spinnvävnad mellan bladen.
Spinn
Jonte_rm
Tackar så mycket, det är alltså något alla växter kan få?
Kajsa
Inte säkert, men gynnas av torr luft och varma bostäder som det stog i texten, har haft det på krukväxter och det var svårt att få bort.
Man kan väl vädra i rummen, duscha krukväxterna lite då och då.
Susanne i Linköping
Problemet med spinn på mimosa pudica är inte att den har lättare för att få spinn än andra växter, det tvivlar jag på. Problemet är istället att spinnkvalstrens rörelser får bladen att vika ihop sig precis som när man rör vid dem med fingret (det är ju det som är så kul med mimosa pudica). När bladen fällt ihop sig några gånger dör de, och eftersom spinnkvalstren är där hela tiden och stressar plantan så går det fort. De flesta andra växter klarar sig längre.

Tyvärr har jag inga goda råd att ge, mina plantor dog ju. Duschar man mimosan ofta stör man också bladen, men kanske hellre det än att ge spinnet fritt fram. Provadopinnar kanske skulle funka? Och så kolla alla växter i närheten så att de är fria från spinn, mina mimosor blev smittade av änglatrumpeten som ständigt har spinn trots duschningar och provadopinnar.
Alpiner i Halmstad
Provadopinnar hjälper inte mot spinn. Provado plus i sprayform fungerar däremot.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon