Powerowic
23-11-2005, 11:20
är irriterad på sorkarna de bara gräver hål mitt upp i småplantor nån mer som har detta problem
noranettan
24-11-2005, 07:33
Jag har också stora problem i min trädgård i år. Ett sorkår av den här omfattningen är det flera år sedan sist. Det senaste som blev sorkmat var en fin gallicabuske, helt avgnad precis under jord. JAG HATAR SORK!![COLOR=red][B]

Anette
Mikaela
24-11-2005, 09:31
Jag hade sorkar i trädgården förra sommaren...i år hade vi mullvad
Sork va bättre.
Hej Powerowic!
Jag tror att du får bättre svar i avdelningen om "Ogräs och skadedjur" än i den här avdelningen.
Prova!
gunnevi
24-11-2005, 10:34
Visst är det ett sorkår i år (och fullt av skogsmöss med för den delen). Men det finns i järnhandeln små billiga och behändiga musfällor. Jag har fått 33 (!) möss i fällorna på 14 dagar, eller rättare sagt nätter. Där man brukar sätta ostbitar har jag istället tryckt på en smörklick som jag inte behöver byta eftersom den sitter kvar när fällan slagit igen.
För att inte småfåglarna ska lockas i fällan tar jag en blomkruka av lergods och slår av en bit av kanten, lagom stor för en mus att ta sig in under. Krukan, som bör ha en diameter av 12-15 cm, stjälper jag sedan över fällan (fällorna) och vittjar varje morgon. Hos mig funkar det perfekt! Förra året åt mössen upp alla mina tulpanlökar men nu tror jag att både sork och möss snart är utrotade trots att jag bor i ett skogsbryn.
gunnevi
Har varken sorkar eller möss i trädgården, men så har vi tre....förlåt....två katter..... En gång var det en råtta i komposten men den slog min man ihjäl med en spade...