Linda_A
Någon som har köpt hem något kul?

Någon som har varit i hässleholm och kan säga om det finns några roliga hoyor kvar??

Alla har väl något att berätta.

Jag kan inte säga mera än att jag tror att mina hoyor inte trivs i mina lite kallare fönster nu. sad.gif

Men snart har jag en blommande multiflora. wub.gif wub.gif Min favohoya, den som fick mig att börja.
Blomstertanten
Min Erythrostemma har tappat sina stora knoppar !

mad.gif sad.gif wacko.gif
Linda_A
CITAT (Blomstertanten @ 23-11-2005, 13:22)
Min Erythrostemma har tappat sina stora knoppar !

mad.gif sad.gif wacko.gif

Vad trist! sad.gif

Ja fick hoyatelegraften idag så lite nytt blev det. biggrin.gif
*Grodan*
Jag har köpt mig några retusa-sticklingar som sällskap till den ensamma sticklingen jag hade sedan tidigare. Annars händer inte mycket på köp-fronten här. Förresten så är fönstren redan fulla. wub.gif
Mina småttingar fortsätter att växa på trots årstiden och jag har märkt att de vill ha betydligt mer vatten nu på vintern än jag trodde. De står allihop i söderfönster och det har ju varit en del sol så det är väl därför. Jag vattnar dock lite mindre åt gången nu än tidigare.

Nu måste jag försöka bli färdig till att bli medlem i Hoyasällskapet, och sedan vill jag att det ska bli jul och därefter VÅR så att man kan börja byta hoyor igen!
smile.gif smile.gif smile.gif
pejori
å mina tsangiiknoppar föll också av sad.gif sad.gif
Linda_A
Grodan: Här är det nästan tvärt om. Jag har massor med plats. laugh.gif
Ska bara fixa lite små saker med hyllan så allt perfekt till vårens sticklingar, har varit supersugen på att lägga bud på tradera. Men priserna är så upptrissade och alldels för kallt. Nä får bli någon planta på fredag i hässleholm. wub.gif

Perjori: Samma här.. sad.gif sad.gif sad.gif Mina hoyor vill inte riktigt just nu. Växer på gör de rätt bra i alla fall. Ja utan lacunosan då.
yenny
Tja... här står det rätt så stilla... inte en knopp i sikte... jag hade en massa knoppar på min multiflora, men precis varenda en har trillat av sad.gif
Min kerri är nog den ända som det händer något på... den har ett hyffsat nytt blad som växer sakta sakta smile.gif
*Grodan*
Vad trist med alla avfallna knoppar. Måtte vintern gå fort så det blir vår snart!
Lotta150
Jag försökte lägga ut en bild här på min caudata TN 99-024 som blommar fast jag inte ens har hunnit plantera den ännu.... wub.gif wub.gif Den står för vattenrotning och satte knoppar nästan direkt - vilka faktiskt klarade sig hela vägen biggrin.gif biggrin.gif Det trodde jag aldrig. Jag fick inte med bilden - fick bara felmeddelande om att det inte går att visa dymaniska sidor...suck...jag har ju lyckats förut. Den finns i mitt album. Ni kanske kan gå dit och kolla? Det är bild nr 1.

Har fått en ny favorit.... wub.gif wub.gif wub.gif
Linda_A

Lottas bild som det är bara att dregla till. biggrin.gif Och bli avis på ångrar mig så mycket att jag inte köpte den på utställningen. *gråter*

Yenny: Fast en växande kerrii är inte så dåligt.

Grodan: Håller med. Eller först jul sen vår. wink.gif
Lotta150
Tack Linda!! rolleyes.gif
Hur gjorde du som lyckades få med bilden? Jag måste ha glömt hur man gör... Jag kopierar adressen från bilden i albumet och klistrar in efter att jag tryckt på "Bild"-knappen. Vad gör jag för fel?? sad.gif blink.gif blink.gif
Lotta150
CITAT (yenny @ 23-11-2005, 15:19)
Tja... här står det rätt så stilla... inte en knopp i sikte... jag hade en massa knoppar på min multiflora, men precis varenda en har trillat av sad.gif
Min kerri är nog den ända som det händer något på... den har ett hyffsat nytt blad som växer sakta sakta smile.gif

Misströsta inte med multifloran - den har nog lite lågsäsong just nu, tror jag. Min har det i alla fall. Den har blommat som en vansinnig hela sommaren och hösten men nu har den tappat lite knoppar. Blommar iofs fortfarande lite grann men, som sagt, den har även tappat några knoppar. Hur har du den stående? Den klarar ju skuggiga lägen men jag har märkt på min att den inte vill ha [B]för[B] skuggigt heller. Den blommar bra i ett norrfönster men inne i rummet tappar min knopparna. Du kanske behöver flytta fram den lite mer i ljuset nu under dessa korta, mörka dagar?
Linda_A
CITAT (Lotta150 @ 23-11-2005, 17:55)
Tack Linda!! rolleyes.gif
Hur gjorde du som lyckades få med bilden? Jag måste ha glömt hur man gör... Jag kopierar adressen från bilden i albumet och klistrar in efter att jag tryckt på "Bild"-knappen. Vad gör jag för fel?? sad.gif blink.gif blink.gif

Jag högerklickade på bilden och tog kopiera bildadress efter jag hade tryckt på den så att jag fick upp den i storbild.
Lotta150
Hmmm...känns ungefär som jag gjorde. Jag ska prova igen nå'n gång. Tack för hjälpen smile.gif
yenny
CITAT (Lotta150 @ 23-11-2005, 17:02)
CITAT (yenny @ 23-11-2005, 15:19)

Misströsta inte med multifloran - den har nog lite lågsäsong just nu, tror jag. Min har det i alla fall. Den har blommat som en vansinnig hela sommaren och hösten men nu har den tappat lite knoppar. Blommar iofs fortfarande lite grann men, som sagt, den har även tappat några knoppar. Hur har du den stående? Den klarar ju skuggiga lägen men jag har märkt på min att den inte vill ha [B]för[B] skuggigt heller. Den blommar bra i ett norrfönster men inne i rummet tappar min knopparna. Du kanske behöver flytta fram den lite mer i ljuset nu under dessa korta, mörka dagar?

Jag har min i ett österfönster. Fast det är ganska så ny... fick den nyrotad för sådär en månad sedan. Kanske är därför den tappade alla blommor, den kanske håller på att sätta massa nya rötter!?
yenny
CITAT (Linda_A @ 23-11-2005, 16:49)
Yenny: Fast en växande kerrii är inte så dåligt.

Nej det är klart! Inte dåligt alls biggrin.gif
Sulawesii
Här blommar fraterna och två multiflora (vanlig och variegerad). Lacunosa har en knopp, och tsangiin har flera.
Maria i Helsingborg
Multifloran hade slagit ut i full blom när vi kom hem från England i förrgår och de andra hoyorna mådde/växte bra i värmen från elementen - som de lägligt slagit på under tiden vi var borta. Det torkades ut ordentligt i lerkrukorna ska jag säga!

Vilken dag som helst väntar jag hem en ariadna, en motosekii, en polystachya, en variegerad verticillata och en vitellina. Har jag tur, dyker det upp en ciliata, en macgillivrayii och en onychoides i samma leverans wub.gif

Någon stressade mig genom att nämna adventstakarna! HUR i hundan ska vi få plats med dem???? ohmy.gif
Tänkte inte på det........
Det får bli hängande julstjärnor hädanefter......inklämda melllllllan hoyorna
pejori
lotta!!!
du glömmer att stänga taggarna-knappen smile.gif smile.gif
Lotta150

Nu går det bättre med att lägga till bild, så nu får ni titta på min polyneura också som blommar just nu biggrin.gif

Tidigare satt jag vid vår jobbdator hemma och nu sitter jag vid barnens/vår "fritidsdator". Det är tydligen nå'n skillnad i inställningarna. (Pejori: jag hade stängt taggarna...). Jobbdatorn är väldigt "hårt hållen" i inställningarna. Denna maskin "tillåter" lite mer. Jag tror det hänger ihop med det, för jag gjorde på exakt samma sätt nu som tidigare idag.... blink.gif
Alexander-VG-zon3
min multiflora tappade med sina knoppar hade tre en som slog ut bara rästen trillade av unsure.gif rolleyes.gif
Maria i Helsingborg
Åh, vad snygg den är, Lotta150! smile.gif
Lotta150
CITAT (Maria i Helsingborg @ 23-11-2005, 19:48)
Åh, vad snygg den är, Lotta150! smile.gif

Jaa, jag gillar färgkombinationen wub.gif wub.gif
Linda_A
Lotta150: Man blir inte så lite avundsjuk på dina hoyor. Massa vackert har du.

Jag vill verkligen ha en blommande nu. laugh.gif laugh.gif
*Grodan*
Linda inte ska du gråta, jag har caudata om du vill ha! wub.gif
Zazu
här blommar inget, men imperialis borneo red har börjat växa biggrin.gif
mammafia
jag har en sp.ambon som blommar nu, det finns även en tsangii som blommar och en lacunosa med massa blommknoppar som borde slå ut vilken dag som helst. sen har jag en som jag inte vet namnet på men blommorna är jätte lika tsangii men bladen är mer som feta succulentblad wink.gif ska försöka få en bild på en som jag hoppas få lite hjälp med..
Linda_A
CITAT (*Grodan* @ 24-11-2005, 10:11)
Linda inte ska du gråta, jag har caudata om du vill ha! wub.gif

Vad snällt! Jag ska se vad jag hittar i morgon. Ska till blomsterlandet så. Men om jag inte hittar den där så kan jag PMa dig ju. biggrin.gif
Linda_A
Nu har jag varit i hässleholm.

Var faktiskt rätt mycket hoyor kvar. Spec en som jag blev sugen på men tyckte att det var bättre att komma hem med tre hoyor istället för 1. wink.gif

Det blev

Merilli
Caudata (missade nästan den, tur att vi gick tre rundor innan jag bestämde mig. (sambon bara skrattade). laugh.gif )
Vit macgregorii (?)
Hannifer
CITAT (Lotta150 @ 23-11-2005, 19:29)

Nu går det bättre med att lägga till bild, så nu får ni titta på min polyneura också som blommar just nu biggrin.gif

Tidigare satt jag vid vår jobbdator hemma och nu sitter jag vid barnens/vår "fritidsdator". Det är tydligen nå'n skillnad i inställningarna. (Pejori: jag hade stängt taggarna...). Jobbdatorn är väldigt "hårt hållen" i inställningarna. Denna maskin "tillåter" lite mer. Jag tror det hänger ihop med det, för jag gjorde på exakt samma sätt nu som tidigare idag.... blink.gif

My god, så läcker!!! ohmy.gif Jag önskar att min polyneura ville blomma...
Hannifer
Min multiflora har fått nya blad, men vägrar blomma. Lacunosan... likadant. Jag saknar doften. *Suckar* sad.gif Min bella har fått knopp, och jag är där varje dag för att se om de är kvar. Pedunkeln är placerad så att den får artificiellt extraljus. Jag pratar med knopparna, skickar kärlek till dem, och plantan får lite extra vatten. Om den aborterar knopparna nu, så grinar jag!!!

Det verkar i allafall som linearis har börjat trivas av kylan hos min pojkvän. Han har två amplar i sovrummet. Den ena hänger i ett förster som är lite öppet. Flera av dessa sticklingar har fått nytillväxt!

Jag undrar, eftersom någon har sagt det till mig: Luktar sp. Ambon verkligen härsket smör? unsure.gif Jag har en sådan hemma som inte har blommat ännu.
mammafia
jag tycker att just när sp ambon slagit ut luktar den härsket smör men lukten övergår till att lukta smörkola unsure.gif så var inte orolig att den ska lukta illa tongue.gif
norpydorp
just nu blommar linearis och minibelle här wub.gif
arnottiana har nyss blommat för första gången....supersöta blommor som luktar jättegott ungefär som kokos och nya knoppar är på gång!!

Har oxå hittat en liten pedunkel i min telosmoidesstickling... ..hoppas att den tar sig!!
drutten25
Hoy Hoy!

Min bella blommar för fullt,kan inte påstå att jag sköter den speciellt.
Retusan blommar också, i min bebis-linearis har jag hittat en blomsporre
på gång och det är kul eftersom den är så liten.Ja,så är läget just nu på hoyafronten här hos mig.Jag har inte så många stora hoyor,det är mest smått som är på rotning o.s.v unsure.gif
Lotta150
CITAT (norpydorp @ 01-12-2005, 19:06)
just nu blommar linearis och minibelle här wub.gif
arnottiana har nyss blommat för första gången....supersöta blommor som luktar jättegott ungefär som kokos och nya knoppar är på gång!!

Har oxå hittat en liten pedunkel i min telosmoidesstickling... ..hoppas att den tar sig!!

Hur har du din arnottiana placerad? Har en så'n som jag vill få att blomma... rolleyes.gif

Jag ha just hittat flera stycken stooora pedunklar i min parasitica LAO laugh.gif laugh.gif laugh.gif Parasiticorna gillar jag inte annars. LAO:n är undantaget för den har så himla fina blad. Hoppas på fina blommor också snart rolleyes.gif
norpydorp
men nu har jag ju totalbrunnit wacko.gif wacko.gif
jag menar anulatan som nyss har blommat...flåt!!

arnottian som jag har är endast en rotad liten planta ännu så det lär väl dröja innan jag får se nån blomma på den....den bor i österfönster... tongue.gif

Föresten så var jag in på din sida: fiiin wub.gif

Tycker oxå att Laon har fina blad en sån vill jag ha! Kan du fixa blombild när den blommar??
Lotta150
CITAT (norpydorp @ 01-12-2005, 20:49)
men nu har jag ju totalbrunnit wacko.gif wacko.gif
jag menar anulatan som nyss har blommat...flåt!!

arnottian som jag har är endast en rotad liten planta ännu så det lär väl dröja innan jag får se nån blomma på den....den bor i österfönster... tongue.gif

Föresten så var jag in på din sida: fiiin wub.gif

Tycker oxå att Laon har fina blad en sån vill jag ha! Kan du fixa blombild när den blommar??

Men du, det gör inget att du brann laugh.gif laugh.gif för jag vill gärna ha lite tips om både arnottianan och anulatan - ingen av dom har blommat. mad.gif

Tack wub.gif Jag uppdaterar så mycket jag hinner. Måste gå till jobbet ibland bara, suck...

Jag hoppas Laon klarar att blomma, det är ju lite mörka dagar nu. Men eftersom den spruttade ut fyra stänglar på en gång så lär det väl komma blommor förr eller senare. Hoppas, hoppas biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon