Full version: Ympris?
Sven Karlsson
Kan inte språk. Skulle vilja ha en del resistenta sorter som ger frukt i aug-sept. På kontinenten finns det minst 92 sorter och en del från blatikum som är resistenta. Såg att en del odlas i Finland men sverige finns de inte? Är det någon som vill offra sig och skriva och höra vad ympris kostar? Till mars 06. Du får ett träd ympat med ett resistent äpplesort på grundstam B491 som enligt internet är lika härdigt som Antonovka -40 C Blir 2-2,5 högt antingen som spalje eller litet kronträd. wub.gif
Katarina H
Jag vet inte riktigt vad det är du undrar över? Ang. ympris från baltikum så köpte jag det av en odlare på trädgårdsmässan ett år. Det tog sig jättebra.
Cilla
Det kan ha varit Erik Håkansson från Urshult. År när Erlandssons eller någon annan från Ekofrukt i Hallstahammar är där kan man ofta köpa av dem.

Men dessa två känner du väl redan. Och du känner väl också dem i www.svepom.com som jag tror jag rekommenderat dig förut.
Micke
Resistent ympris - men resistent mot vadå? Skorv, rönnbärsmal, äppelvecklare?

Enligt SLU är åtminstone de mest skorvresistenta äppelsorterna i Sverige Priscilla, Nova Easygro, Prima, Warner´s King, Akane, Katinka, Reglindis, Antonovka, Vanda, Discovery, Alfa 68, Mio och Beauty of Bath.

Micke
Sven Karlsson
Jag var i danmark via internet och läste att flera nya resistenta sorter slås ut av skorv. De har resistenten som skrivs Vf där de flesta eupeska sorters resistenhet sitter och det är de som har skorv och inte sprutar med koppar eller svavel. En plantskola har slutat sälja några sorter samt en prydnadsäpple eftersom de sprider denna farsot. De som odlar äpple till salu sprutar t. o. m. eko-odlarna i sverige annars så blir det bara mustäpple. Hur känns det att slänga skattepengar sjön utan någon nytta. Som läget är kommer en del resistenta sorter efter milijontals kronor inte till sverige på grund av skorv. Jag räknade att det var 92 sorter utöver de baltstaternas resistenta äpplen. Eko-odlarna i sverige har odlat den en5-10 år och de flästa nämns inte i vårt land. Så den svenska sorten Fredrik kommer få det jobbit när den kommer för det är väl en Vf sort den med. På http://www.baumschule-hofmann.de/apfel_exk...xkl.htm#florina finns några sorter utöver en del andra. När man nu skall köpa ympris av dessa blir man hänvisad till Danmark som hänvisar till Sverige där har Erlandsson i Hallstahammar slutat. Det skall gå att få köpa ympris i Tyskland men jag har inte fått någon som kan tyska att beställa. I år klarar jag mig nog bra om mitt eget ympris inte blommar som det jag köpte i fjol gjorde och då har jag fyllt mitt behov. Sedan är det frågan om jag måste göra som tyskarna gör spruta en 5 gånger för att inte skorvsvamparna skall ändra sig och ge sig på de resistenta sorterna? En sort som föll i år heter Angold och är en korsning med Antonovka x Golden Delicious Va . Det är jordbruksverket som har den i en skrift. 4 st. är Norska och vars "mamma" är Katja . De jag namn givit går att odla i zon 4 som har kollas av jordbruksverket??
Nu har de friviliga äpple föreningarna tänkt att vi skall spruta mot skorv med koppar och svavel mot det de tänkt vatten mot olika sorters ohyra och med kniv ta bort skorven? Visst går det på egenodlat men icke i affärerna.
Därför vill jag ha resistenta sorter mot det som går att avla bort. Det tar minst 20 år att börja om och ett visst antal milijoner och en del forskare till att komma dit vi var i fjol. (Jag vet att alla de Vf resistenta inte går att odla i Sverige på Grund av kyla och kort sommar men de som går i zon 4 borde ha informeras om. Jag började för 3år sedan men hade läst nästan alla äppleböcker och ingen vågade säga sanningen om sorter som sprider skorv.kräfta hejvilt annat än då man kom in på sjukdomar då skrev de att odla friska sorter?? men beskrev dem inte. Jag är glad att jordbruksverket vågade ge ut en skrift som sa rakryggat vad som var "SJUKT" i Zon 5 är det en stor sålning av sorter och här omkring dör de sjuka rätt fort på A2 men att först visa att de har olika sjukdomar är tokigt..Därför odlar jag resistenta sorter och ville ha flera så jag kunde sluta med de andra men till dess får svavel och koppar sprutas på de sjuka äpplena och någon gång på alla för att behålla resistenten på dem jag har.
Sven Karlsson
oplysning angående frugttræer
I de senere år har bekæmpelse af sygdomme i nogle af havens æblesorter været et stort problem. Dels er mange haveejere ophørt med anvendelse af kemi i haven, dels er det svært at købe effektive midler.

Når der tales om sygdomme i æbletræer, er det især svampesygdommen skurv, der volder de store problemer. Svampen sætter sig som en mørk eller sort belægning på frugter og blade. Nogle sorter kan næsten gå helt til ved angreb, hvorved udbyttet bliver minimalt.

Til de sorter, der kraftigst og næsten hvert år angribes af denne svamp, er hos spiseæblerne Golden Delicious, Mutzu og Jonagold samt hos paradisæblerne sorten John Downie. Derfor anbefales det, at disse sorter udgår af sortimentet fra i år.

Til erstatning for de nævnte spisesorter kan anbefales bl. a. Aroma, Discovery og Prima. De nye sorter er mere røde i farven og modningstidspunktet ligger tidligere. Udover et større æbleudbytte vil en ny sund sort sprede meget større æstetisk glæde.

Til erstatning for John Downie kan anbefales sorterne Gorgeus og Dolga. De har begge mørkegrønt løv og giver mange frugter på størrelse med John Downie´s. Begge sorter er velegnede til syltning og gele.
Förklaring till det ovanstående. Jag trode att de flästa av er förstod att Resistenforskning nästan uteslutet gäller svampsjukdom som Skorv, kräfta och mjöldagg samt en del andra svampar????
Micke
CITAT (Sven Karlsson @ 04-12-2005, 12:10)
Förklaring till det ovanstående. Jag trode att de flästa av er förstod att Resistenforskning nästan uteslutet gäller svampsjukdom som Skorv, kräfta och mjöldagg samt en del andra svampar????

Nej du Sven Karlsson! Nu får det vara nog med ditt tjafsande hit och dit! För ärligt talat så yrar du omkring med resistensbegreppet lite hur som helst (åtminstone i dina mejl till mig). Än gäller det skorv, än gäller det rönnbärsmal eller annan ohyra. Och ärligt talat vet jag inte vad sjutton du hetsar upp dig på.

Om du började för bara tre år sedan - som du påstår här i denna tråd - och redan nu har sådana problem med dina äppelträd (om du ens har hunnit få några äpplen???) att inga ymp-, grundstams- eller plantmaterial duger så rekommenderar jag att du gör något annat istället. Samla lite frimärken kanske?

Trädgård och odling är ingen absolut vetenskap, det handlar om tvärvetenskap, och om du anser att all växtförädling ska gå ut på att hosta upp de tulipanarosor du kräver så är du fullständigt inne på FEL område. Det du är på jakt efter finns inte - varken i Finland, Baltikum eller någon annanstans. Tro mig, om denna tulipanaros du är på jakt efter fanns, så skulle ALLA KÄNNA TILL DET (och den skulle antagligen vara patenterad och fruktansvärd dyr) och du skulle inte ens behöva fråga oss här i detta forum.

Micke
Cilla
Hej Micke och Sven! Man anar en het debatt om fruktsorters motståndsförmåga mot olika farsoter här. Den kanske blir lika intressant som åtminstone jag tycker att den om grundstammar kan bli ibland.

Och som ni båda nog håller med om - det gäller att inte fastna i begreppen. Ganska ofta i äppleodlarsammanhang talas det i om resistens mot skorv, men för trädgårdsbruk kan det vara lika viktigt med t ex motståndskraft mot fruktträdkräfta. För att inte glömma att härdighet är en annan viktig egenskap när vi söker bra fruktträdgårdsträd!

Om jag får önska för oss som söker bra äppelträd till trädgårdarna, så söker jag alltid efter sorter som

- inte så lätt får fruktträdkräfta
- inte får hela fruktskörden full av fruktmögel eller skorv
- klarar att utveckla god frukt även om det är lite skuggigt
- får frukt vare år
- klarar vintrar i zon 2-4 där det vissa år kan vara -30 grader utan snö

Sven, du som säkert mest av oss alla spanat in nya och gamla sorter på senare tid - vilka sorter med de egenskaperna har du funnit?
Sven Karlsson
Om någon skall skaffa sig kunskap så måste man antingen läsa en bok där det avhandlas om kunskapen? Eller så får man gå till någon som har kunskap och fråga och så behöver man få svar men sedan så får man tästakunskapen och se om den stämmer? I bland gör det inte det? Varför??
Luras någon eller ljuger den avsiktigt? Eller har han inte tästat vad den andre lärt?
Jag började att läsa Äppleböcker och fann att alla sorter verkade vara guld värda men när man kom till sjukdomar så kom många nya frågor in? Som ta gärna resistenta eller friska sorter men man föresatte att läsaren kunde detta utan att undervisa honom?
Jag hade beställt 25 färdigympade på en plantskola. De var kanon bra ympade men samtidigt kom en skrift från jordbruksverket där det stod att många av de sorter som jag fått inte var bra? Vem har rätt?? I skriften stod att man inte fick blanda "friska" och "mindre friska" sorter? Jag läste en gång till och kollade om den hänvisade till någon som använde dessa sorter och hittade Erlandsson i Hallstahammar. Genom nummerupplysningen så fick jag hans tel. och ringde till honom och frågade vad skall man rätta sig efter?? Han var en av sveriges större EKO-odlare och hans svar var "färgat" av honom. Han sa att blanda inte "dåligt eller sjukt" med det som är "friskt" för då måste allt behandlas som "dåligt"
Jag berättade min belägenhet och då låvade han hjälha mig med "bra" sorter och i detta sammanhang Fanns de i olika universitets undersökningar och jag kunde se att det han sa var enligt MITT SÄTT ATT SE hellt överstämmer med vad som var "friskta äpplen". Få av dessa sorter har jag smakat men man kan om man får förtroende för någon lita på att han har "LITE" rätt.
Jag ville bara ha flera sådana sorter eftersom det finns ett 100 tal men det verkar bara vara han, Erlandsson som har resistenta sorter men han sa inte att de var perfekta direkt. En sort vanades man för och andra gick inte bra här hade han provat. Jag fann förtroende för honom även om jag ej odlar kravmärkt men sorter som är friska vill jag ha men har lite för få.
JAG KÖPTE ympris som Blomqvist i finnland fick över och vart förvånad över vad "klent" det var mot det svenska men förstod varför då jag drev mina ympar medan han la sina på kylning efter ympning.
Sedan är det Blomqvists bok? är den sann eller fallsk?? Var en del äpple resistent mot rönnbärsmal??? Jag försökte kolla vad finnarna odlade och vad man tyckte om Blomqvist? Såg att man i sverige anser vissa träd "sjuka" som han ansåg mycket friska? Vem har rätt? Hur dömmer man?Skrev till danmark för att köpa ympris och de hänvisade till sverige?
Enligt en professor på Balsgård är det den enda resistenta sorterna Fredrik och Frida som är resistenta i sverige och de "gamla" sorterna klarar sig dåligt. Jag har den på e-post från henne?
Ni som inte är så noga får väl odla vad ni vill men jag vill inte ha kräfta , skorv och andra svampsjukdomar. Då det gäller grundstammar har jag härdiga enligt Canada (som med rätt och Sibirien klimat som är kalt) lagom höjd för en sjukpensionär. Visst är det hemst att massa forskningstimmar går till spillo om Vf resistenten slås ut ? Balsgårds drömäpplen är ju Vf. och frågan är om man vågar köpa ympris därifrån??? God jul och ett gott
äpple år 2006 för snart tar jag julledigt till mitten av jan.(Åker bort utan dator)
Cilla
Sven, ditt engagemang är superbt - men har du några som egentligen motsäger dig här?

Visst finns det mycket mer att lära än vad många äppelböcker ger, och visst förekommer olika uppgifter mellan dem också. Själv har jag skaffat mig en uppfattning om vilka sorter som man iallafall helst ska avstå ifrån genom samtal och läsning av Erlandsson, SLU, samtal med odlare på Österlen och i Småland, studier av genbankernas äppelträd (främst Julita), och genom egna observationer i odlingar, parker och trädgårdar.

Man lär mycket av att titta i sin egen trädgård också. T ex lär man sig att många angrepp kommer och går - rönnbärsmal, vecklare, frostfjäril, löss av olika slag, skorv och till och med kräfta som kan vara aktiv och i andra fall mer långsam. Man kan förbättra förhållandena för träden och därigenom försvåra för angriparna.

Jag letar som alltid efter för mig nya, friska och härdiga sorter. Om du finner sådana får du gärna meddela här vilka de är!
Sven Karlsson
Detta med egen erfarenhet tog jag inte med då jag nu bara hållit på tre år. Dock är det man lär sig bäst på.
11 sorter som är för zon 5-7 kommer att köpas ympar till. Det är Antonovka,AntonovkaSafranoje,Gul kanel,Katajka safranoje, P.j.Bergius,Röd kanelSariola,snövit,suislepper,röd wealthy,Regina. Några är andras önskemål. Det vore roligt om du gick hårt åt dem för jag måste ta bort någon för annars räcker nog inte ympriset. De andra116 st blir egna "resistenta" sorter med vissa extra obs. för vissa saker. Nu är det beslutat att jag kommer att värma växthuset med solen (solfångare) men storleken skall jag prata med kommun där jag bor.
Jag kommer att troligen köra med förebyggande behandling med rapsolja+diskmedel som Hallandåsensplantskola rekommenderade och slapp en del krångel med ymparna tack vare det. Mellan varge ymp kommer verktygen att vara i te-sprit och ympriset om det måste stå i vatten kommer det att torkas noga av. Mars 06 startar jag ympningen och nästan allt är klart.
Några flera resistenta trä går inte att få annat än genom Balsgård, för de eko-odlarna är dödligt rädda om sitt ympris. Så någon förening får jag nog lämna i protäst mot att de inte vill göra något för att hjälpa till. Jag är med i två och när ingen hjälp finns att få behövs de ju inte.
Tragist att de som besöker forumet inte hör av sig om sina egna erfarenheter för man kan ju kanske sparat några misstag de gjort? Jag har valt att ta ympar av eget ris istället för äpplen. Men om nu en ymp blommar kan man ta bort blomman och det kommer löv istället?Har även med kommun om jag får ha 200-300 små äppleträn, skulle få besked i veckan. Annars blir det att flytta och då startar jag nog med EU-pengar men då blir det stort????
Cilla
Jaså du har svårt att få tag i ympris? Har du talat med Elitplantstationen? Vem vet, de kanske är intresserade av att leverera till lite experiment hos dig.

Visst kan du ta bort blomman om den kommer för tidigt på grenen eller trädet, men blom kommer ju inte på samma ställe på samma år.

Om du ska ta bort någon av sorterna som du nämner kanske du ska ta bort Wealthy. Åtminstone här i Stockholm drabbas den ofta av fruktträdkräfta. Å andra sidan skadar det inte att testa i en helt annan klimatzon och med bättre beskärningsförhållanden.

Jag har sagt det förut, men jag tror att du skulle få ytterligare kontakter genom Pomologiska sällskapet, www.svepom.com.
Susanne i Linköping
Är Wealthy kräftbenägen! Mitt friskaste äppelträd skulle, enligt en tidigare ägare, heta nåt i stil med Relty, men han var osäker. Men Wealthy uttalas ju nästan precis så (jag bor ju i Östergötland och R som begynnelsebokstav uttalas ofta som engelskans W på gammaldags östgötska) och äpplena ser ut precis som Wealthy, jag har kollat.

Jaha, det var just ljusblått. Ett Cox Pomona och ett Wealthy, båda är mycket riktigt kräftangripna även om Wealthy är mindre drabbat.

Tack i alla fall Cilla, det är bra att veta. Och tack för att du huserar på forumet, du är en superresurs som är guld värd!
wub.gif wub.gif wub.gif
Cilla
Hej Susanne,
Beskär med bästa förmåga så har även kräftbenägna sorter chans att klara sig. Beskär man på sensommaren torra dagar med rena verktyg och inriktar sig på lättare gallringar istället för hårda tag så ger man kräftan minst chans. Står träden dessutom i en jord som luckras och förbättras någon gång vart 10e år eller så är det ännu bättre.

Dessutom, när man ändå har träden, så kan de leva med kräfta ett bra tag, fortfarande ge fin blom och ge bra skördar. Den är numera så vanlig att man får betrakta den som en ytterligare beskärare som tar en gren och lite ungskott då och då.
Big Gardener
Sven! Onekligen har du ett stort engagemang i frågan, och det är jättebra. Men på dina insinuationer beträffande den pomologiska resistensforskningen i Sverige och utlandet och den bristande informationsen om detta, verkar det som du tror att de skulle vara någon sorts komplott mot dig personligen. Vill du ha ett superresistent äpple mot all sorts sjukdom, kan jag också säga att det finns inte och kommer troligtvis aldrig att finnas. Som Cilla och Micke skriver är hortikultur ett mycket tvärvetenskapligt ämne med få säkra svar. Vad som fungerar på ena platsen fungerar inte på andra eftersom tusentals och åter tusentals faktorer påverkar resultatet. Sällan är det en enda faktor som påverkar om resultatet blir lyckat.

Jag har gjort examensarbete inom Äppelriket Österlen och har varit väldigt nära den forskning som bedrivs även om jag inte direkt har deltagit i den. Mitt arbete har varit mer tvärvetenskapligt om vad som påverkar fruktkvaliteten hos äpple. Vid många tillfällen har jag besökt försöksstationen i Kivik, som nu är nedlagd, och arbetat med de fruktodlingskonsulenter som finns kvar. Jag har också sett det arbete som bedrivs utomlands genom besök på utländska forskningsstationer och besök på fruktodlingsmässor. Min slutsats är följande:

Den statligt stödda pomologiska forskningen i Sverige är idag nästintill obefintlig vilket är i grund och botten en ekonomisk fråga. Den forskning som bedrivs är mycket praktiskt anknuten med privata intressen som grund. Det leder till att forskningen stannar hos dem som är villiga att betala för den eller de som finns väldigt nära. Informationen om de sorter som finns med visst odlingsvärde i resistenssammanhang kommer inte ut och det har också sin förklaring.

Om resultat från forskning ska komma ut gäller det att ha sina hypoteser och resultat ordentligt underbyggda innan de publiceras. Det är forskningens stora dilemma och kan därför av en bred allmänhet uppfattas som en trög forskarvärld. Lägg då till forskningen i hortikultur, som vi redan har påpekat är ett väldigt tvärvetenskapligt ämne med få exakta svar. När forskningsanslagen minskas och resultaten blir dåligt underbyggda på ett väldigt långsiktigt förädlingsförsök, ska du då välja att publicera resultaten? Publicera och riskera att inte få några fler forskningsanslag för du inte publicerar väl underbyggda teorier? Eller ska du publicera de delar du kan underbygga och riskera att inte kan leverera ett tillfredsställande resultat?

Om resultaten har svårt att nå ut i universitetsvärlden, tror du då det är lättare för dem att nå ut till allmänheten? Knappast.

Men roten till problemen ligger mycket djupare än bara i forskningen och bristande information. En viktig aspekt att beakta är att marknadens efterfrågan också styr odlingarna som styr pengarna till forskningen. Detta är en relativt kortsiktig väg där bristande investeringar och en stigande medelålder bland odlare gör att det finns ont om pengar att marknadsföra sig och skapa det mervärde för svenska frukt, som behövs eftersom svenska odlare aldrig i längden kommer att kunna konkurrera med utlänska fruktpriser.

Följande är min uppfattning: Fredrik och Frida som släpptes 2003 var ett "sista" försök från Balsgårds sida att upprätta och få lyskraft på den fantastiska, men ekonomisk ohållbara förädlingsarbete som bedrivits vid forskningsstationen under många år. Man ska komma ihåg att förädlingsarbete är en mycket lång och kostsam process, specdiellt när det gäller äpplen som är lång kultur. Anledningen till att du inte kan få tag i material från Fredrik och Frida är att sorterna ägs av Elitplatstationen respektive Svenska Äpplen ekonomisk förening. Därmed har de rätten till namn, försäljning, förädling och förökning. Det handlar inte om att odlarna håller i sitt material av snikenhet, utan att de riskerar att få häcken stämda av sig om de sprider sorterna utan tillåtelse. Detta är ett sätt att hindra att du får en brytning av skorvresistensen om sorterna odlas av folk som inte är så nogräknade med det förebyggande växtskyddet.

Att fritidsodlare inte hör av sig om sina resultat är inte så svårt att förstå, då jag tror att inte alla kan dra så långtgående slutsatser av sina odlingsresultat. Då de drar slutsatser blir det ofta väldigt ensidiga och druknar i flera andra ensidiga resultat. Man får helt enkelt prova sig fram och dra sina egna slutsatser. Sen att vi alla vill ha sjukdomsfria äpplen är en självklarhet, men ingen sort är helt problemfri, även om det ibland kan låta så, både i litteratur och muntligt.

Fredrik är ett äpple som du mycket sällan kommer att hitta i handeln eftersom det lanseras för fritidsodlare. Frida, däremot, kommer vi att få se mer av eftersom det odlas av professionella odlare för försäljning. Jag tror Fredrik är en sort som kommer att bli mycket bra i framtiden för fritidsodlare. Hav tålamod för det är bara tre år sen den kom ut. Det tar tid att driva upp, distrubuera och marknadsföra så många träd för att göra en ordentlig lansering.

Sven! Du verkar vara duktig på att ställa frågor och jag tycker du ska fortsätta med det. Men bli inte frustrerad om du inte kan få definitiva svar, för de finns sällan. Jag håller med Cilla: Prata med Elitplantstationen! Men det anordnas också bra kurser om resistens, nya sorter och odlingsteknik. Dessa brukar utlysas i Viola av LRF-konsult samt av Per Juhlin (egen företagare) och Magnus Engstedt (Länsstyrelsen i Jönköping). Även äppelriket Österlen anordnar kurser i ekologisk odling. Det bästa sättet att söka svar tror jag att du hittar i samtalet med andra odlare som du kan träffa på kurser.

Lycka till Sven!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon