Margaretha
Plötsligt har min novemberkaktus föstått att det faktiskt ÄR november och att tiden den tillbringat i värmen på balkongen var hösten.
Och lydigt har den nu producerat massor av små knoppar, ett par, tre millimeter ungefär.

Men hur stora ska knopparna vara innan man tar in kaktusen?

Det vore ju snopet om knopparna skulle ramla av! Det lutar väl åt att den blir julkaktus i år, men det gör ju ingenting - även om den inte är röd! rolleyes.gif
Emser
Du kan nog ta in den nu om du vill....jag lät mina stå ute tills den drog sig ner mot +5 på natten. Ställde dem svalt och de har så villigt slagit ut och satt nya knoppar!

Jag har för mig att den tappar knopparna om det blir för varmt eller för tort för fort. Ställde mina i ett norrfönster utan undervärme!
Margaretha
Ett norrfönster. Då måste det betyda att de inte är särskilt beroende av ljus för att kunna slå ut? Eller....
Emser
Njae, iof så rullar jag upp persiennen på dagen men mer ljus än så får de inte! sleep.gif

De sätter ju knopp av kylan...det är därför de alltid blommar mot fönsterrutan!! tongue.gif
Ewa L
Mina står i samma norrföster året om — utan värme på elementet under. De blommar alltid överdådigt. Så ser två av dem ut just nu (lite mörka bilder, men det är mörkt ute!):

Margaretha
Oj, så vackra! Då får det bli norrfönster i fortsättningen. Det verkar ju fungera perfekt!
Tack för tipsen! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon