Full version: Skaffa katt? Nu?!
karjo
Hej!

Jag och min sambo har funderat på att skaffa katt. Och nu läser jag en annons om en norsk skogskatt. Hona, 2 år, steriliserad, mkt social enl annonsen. Behöver omplaceras nu, skänkes.

Vad säger ni!? Är det en bra kattras? Kan inte så mycket och nu kändes det lite bråttom! Har ju hört gott om den, men har inga egna erfarenheter... Ska vi slå till? Jobbig päls?

Ni som vet så mycket om många saker, tipsa och hjälp mig!
ifibi
Det är en bra kattras, men man får räkna med att lägga ner ganska mycket tid på pälsvård. Jag har en perser och hon måste kammas några gånger i veckan.

Min kompis har två skogskatt/perser och de är hur koola som helst! wub.gif
karjo
tack!

Några speciella problem/ sjukdomar en sådan katt brukar få?
ifibi
Jag vet inte, men kolla den här sidan:

Ange en titel på hemsidan
cic
Här hittade jag en del du kan läsa om du vill.

Ett par rader här också.

Lycka till!
Zarah P
Agria brukar ha lite rasinfo, också...
Gåsis
Det klart du ska skaffa katt, alla katter är bra katter wub.gif
Slå till vetja, lite kamning kan man stå ut med.

/Åsa
Fenja
Norsk Skogkatt har inte alls samma päls som persern utan är så kallat semilånghår och har liksom en fetare päls som inte alls fordrar samma omvårdnad. Håll bara koll på och kamma bort början till tovor när du hittar dem.
Kontrollera också om hon levt som inne- eller utekatt. Det kan vara problem att vänja en utekatt vid ett inomhus liv.
I övrigt skulle jag slå till tvärt!! Det är en supertrevlig, självständig och klurig katt. wub.gif wub.gif Du kan titta på några av mina skogiskorsningar i mina kattalbum. wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Allis
jag tycker ni ska skaffa 2 katter på en gång,så dom har nån att leka med och slipper vara ensam då ni är borta. Och sen är det så kul att se dom leka,sova och tvätta varandra wub.gif Jag har en långhårig hona, skogskattblandning. Henne får jag borsta flera gånger i veckan så hon inte får tovor i pälsen. Men det är kärt besvär wub.gif (jag har 3 katter)
karjo
Tack för alla tips!

Jag ringde och imorgon ska vi dit och titta på den! Spännande! Håll tummarna...
annama
Du är redan såld! Åker du och tittar så åker du inte hem utan henne, det törs jag lova wub.gif wub.gif wub.gif
ifibi
CITAT (annama @ 23-11-2005, 23:07)
Du är redan såld! Åker du och tittar så åker du inte hem utan henne, det törs jag lova wub.gif wub.gif wub.gif

Håller med! biggrin.gif wub.gif
karjo
Nu har vi varit och tittat! Visst var hon fin!!! Men nu funderar vi på huruvida det skulle kunna fungera att skaffa en annan kattunge också, så att de får sällskap av varann. Hur funkar skogkatter tillsammans med andra? Kan det gå att föra ihop henne med en unge? Eller? Vad tror ni!?!

Hjälp igen!
Lady Hamilton
Alla katter är personligheter så om det kommer att fungera bra eller inte är det ingen som kan svara på innan ni har provat. Men vad jag vet så är skogkatt en väldigt snäll och trevlig kattras. Så jag tycker att du ska prova med en kattunge. Och det är lättare att få dem att komma överens än att sammanföra äldre katter med varandra.
Allis
Jag tror det går bra. Vi har en äldre kastrerad hankatt som varit ensam i ett år sen vi tog bort honkatten som blev sjuk. Sedan skaffade vi två kattungar samtidigt, ej syskon. Det är klart att han fräste lite och så när han fick se dem, men flög inte på dom. Han såg ju att dom var liten. Och nu har dom blivit jättebra kompisar. tongue.gif Så det är ingen fara
yenny
Min Amanda är korsning men skogskatt/nått utifrån.
Vi skaffade frida när amanda var ca ett år... Amanda var vansinnig i 3 dagar... morra fräste o försökte slå den lilla nya.
Men sedan tvär vände det och sedan dess har hon varit mamma wub.gif
Allis
Ja, det är klart hon skulle visa vem som bestämde när det kom en inkräktare på hennes revir, men man får ha lite uppsikt över dom i början förstås. Min lilla hane fräste åt honan fast hon kom en vecka före honom.Han hade bott med en vuxen katt tidigare och honan kom direkt från en bur på ett hundpensionat.
Zarah P
Testa att köpa Feliway hos veterinären innan du presenterar katterna för varann - så brukar det gå ganska snabbt & smärtfritt. Lycka till!
karjo
Har du testat det? Funkar det bra när man ska sammanföra två individer?

Kan det vara något för att få katten att "trivas snabbare"?
Zarah P
CITAT (karjo @ 24-11-2005, 20:30)
Har du testat det? Funkar det bra när man ska sammanföra två individer?

Kan det vara något för att få katten att "trivas snabbare"?

Vi använde Feliway innan vi presenterade Anton för Bella. Anton var då ett år, och Bella tre, så risken var ganska stor att de skulle ryka ihop, men efter någon dag hade de gjort upp rangordningen utan bråk (bara lite fräsningar) och nu är de bästa vänner. smile.gif

Feliway är gjort för att härma kattens egna ansiktshormoner - de som utsöndras när den gnider sig mot varann - och får den att bli lugnare. Finns både som spray och att plugga in i väggen (jag rekommenderar främst den senare).

Lycka till!
Caprice
Att sammanföra två katter är alltid lite "riskspel", men oftast går det bättre än man tror...

Har själv varit med om det två gånger, första gången var det med en katt som jag då haft som ensamkatt i ca 16 år...
Det tog fyra dagar innan han varken åt eller gick på toa, och han tom bet mej när jag skulle ta ned honom ifrån bokhyllan.. blink.gif
Skulle precis lämna tillbaka den nya katten när de började nosa på varandra... Sedan blev de kompisar..

Andra gången var med den som tidigare var ny, och en kattunge...
Det gick betydligt bättre, tog någon dag så var det överstökat...

Men kontentan är nog ändå, att om du vill ha två katter så skaffa de samtidigt, så vänjer de sig vid varandra och det nya hemmet samtidigt...

Har själv en Maine Coon ( lik Norsk skogskatt), och visst måste pälsen tas om hand, men så farligt är det inte... Kammas en - två ggr / vecka, och ta bort tovor så fort de visar sig...

Om den finns kvar, slå till!
ifibi
Jag och min kompis funderar på att försöka sammanföra min katt med hennes katter, eftersom hon då skulle kunna vara katt-vakt.

Har ni några tips om hur man kan gå tillväga när man sammanför vuxna katter?
Zarah P
CITAT (ifibi @ 25-11-2005, 10:27)
Jag och min kompis funderar på att försöka sammanföra min katt med hennes katter, eftersom hon då skulle kunna vara katt-vakt.

Testa Feliway och Felifriend. smile.gif
karjo
Vi fick inte katten, de skulle hört av sig igår om vi skulle få den. Men ingen har ringt... *undrar vad det var för fel på oss*
Zarah P
CITAT (karjo @ 25-11-2005, 11:43)
Vi fick inte katten, de skulle hört av sig igår om vi skulle få den. Men ingen har ringt... *undrar vad det var för fel på oss*

Huvaligen, vad trist! sad.gif
...men de kanske ringer idag? Något kan ju ha dykt upp?

Annars finns det MASSOR av katter som sitter på katthem runtom i Sverige och längtar efter någon som vill bry sig om dem, och ta med dem hem.
Säg till om du vill ha en länk eller två.
smile.gif
Farbror Blå
CITAT (ifibi @ 25-11-2005, 10:27)

Att sammanföra vuxna katter är betydligt mer komplicerat än med hundar.
Katters revirkänslor är mycket starka och om katten som har "hemmamatch" känner sej hotad eller kommer i underläge, kan den faktiskt i värsta fall flytta hemifrån!

Oftast är det dock så läskigt för den andra katten att "hälsa på" så detta är sällan något egentligt problem.

Vi har haft många kattbesök på helger mm, eftersom vi är en stor familj, men många syskon och tillhörande missar..
Hemmakatten i det fallet klarar lätt av sin "kusin", som är en söt honkatt,
men gillar inte när andra manliga kusiner kommer på besök.

Ett förslag är att första gången ta med sej sin kisse till kompisarna, som då låter sin katt vara instängd eller utomhus under besöket.
Kisse kan då på egen hand strosa runt i lägenheten/huset, nosa på hemmakattens platser, vänja sej vid lukten mm.. innan en konfrontation.
Katten måste känna sej trygg på plats, hitta gömställen mm.
I detta läge går det inte att ropa på kisse, "resonera" med kisse eller försöka ställa krav förrns kisse självmant kommer fram.

Träff 2 kan kisse sitta i buren medans "hemmakissen" kan få vara inne.
På så sätt vet hemmakatten att den bestämmer och att den andra kissen inte är skrämmande eller hotfull. Efter nån timme, eller alternativt tredje träffen kan kiss få komma ut ur buren och hälsa på hemmakatten.

Så alltså..... svaret är:

Det går mycket väl att låta kisse besöka andra katter, men tålamod !!

/ F B
karjo
CITAT (Zarah P @ 25-11-2005, 11:46)
Annars finns det MASSOR av katter som sitter på katthem runtom i Sverige och längtar efter någon som vill bry sig om dem, och ta med dem hem.
smile.gif

Ja, tack! Jag tar gärna några länkar! Har letat lite, men inte hittat så mycket...
Zarah P
CITAT (karjo @ 25-11-2005, 15:42)
CITAT (Zarah P @ 25-11-2005, 11:46)
smile.gif

Ja, tack! Jag tar gärna några länkar! Har letat lite, men inte hittat så mycket...

Var bor du? Så vet jag vilka jag ska sikta in mig på. Jag pm'ar dig sen. smile.gif
karjo
Södra Östergötland bor jag...
Zarah P
CITAT (karjo @ 26-11-2005, 12:58)
Södra Östergötland bor jag...

Kika in på Fiahemmet - där de har en hel del katter som söker hjälp.
(Och söta, är de, så att man storknar!)
Även Slaka Djurhem har katter - men tyvärr inga bilder.
Det är nog de som är närmast, enligt min ringa kunskap om geografi.
Annars, om du kan tänka dig att åka lite längre, finns ju Örebro Katthem, Kattakuten och Kattkommando Syd.

För ännu fler länkar, som kanske passar dig bättre, kika gärna in här...!

smile.gif
karjo
Tackar!
zaaritha
Katt kan man skaffa, året runt!!!!
Kolla bara att kattungen(ungarna, bör vara 2!) har klara ögon, fin päls,
verkar nyfikna o alerta!!!!!!!!!!!!!!!
karjo
Har hört att om man köper katt på hösten/vintern är det större risk att de blir "kissekatter" alltså att de kissar lite hej vilt... Vad tror ni? Ligger det någon sanning i det?
mamamaggan
Vet inte men jag tror inte det. Vi tog hem vår katt i februari, han var född 1 december. Han blev däremot könsmogen tidigt så vi var tvungna att kastrera honom redan vid sex månaders ålder. Då hade han börjat " skvätta" lite varstans men det gick över efter kastreringen.
Allis
Jag skaffade två kattungar i oktober förra året och visade dom på sandlådan direkt, och det har aldrig någonsin varit nåt problem.
Det är viktigt att göra rent så fort dom har varit där, annars kan du kanske få kissekatter
Zarah P
CITAT (karjo @ 27-11-2005, 18:12)
Har hört att om man köper katt på hösten/vintern är det större risk att de blir "kissekatter" alltså att de kissar lite hej vilt... Vad tror ni? Ligger det någon sanning i det?

Det tvivlar jag på!
Kolla på Svenska Katters Sida och på Spinn! där de har både bra länkar för omplaceringskatter, och frågor och svar med veterinärer. Hittar du inte din fråga i registret, kan du skriva och fråga själv. smile.gif
Farmor
Jag har en katt som är född på hösten och han har aldrig kissat någon annan stans än i sin låda. Har aldrig hört att höstkatter ska vara svårare att lära gå på lådan.

Vi hittade Sickan övergiven mitt på en kolonilott en kall oktoberdag för tre år sedan. Han var då cirka 2-3 veckor gammal och kunde knappt gå, så i stort sett har han fått lära av mig. Men det mesta en katt gör tror jag är nedärvt, för hur skulle han annars kunna veta att han ska kissa i en låda och slicka sig ren till exempel.

Anne
Allis
Förr i tiden sa man att om man tar kattungar på hösten blir dom rötkatter. Men då var det inte vanligt med sandlåda inne. Men man skickar väl inte ut en 8 veckors kattunge för att göra sina behov ute även om det är sommar. Tar man en kattunge på hösten så är den stor nog till våren då den kan börja gå ut själv. Fast man behöver nog kastrera den först. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon