Full version: Operera ögonen
vickeva
Jag har sett dåligt sedan jag var i tonåren, haft linser sedan jag var 16 och det har väl alltid fungerat ok, men ibland blir jag så trött på det. Nu har jag läst om metoder att operera som verkar rätt ok, och som inte är så himla dyra heller, åtminstone inte om man jämför med att prenumerera på linser och köpa glasögon hela tiden...
Men jag tycker att det verkar så läskigt. En kompis som har gjort det säger att det värsta var att det luktade bränt kött när de skar med lasern. Bara det kan få mig att småsvimma...
Vad säger ni, skulle nu våga?
*Felix matte*
En av mina svägerskor opererade ett öga i våras... hon är närsynt.
Vad jag förstått så är det väl närsynthet som kan opereras.
Anledning till att hon bara opererade ena ögat är att hon nu ser bra på både nära och långt håll eftersom ögonen jobbar var för sig... fast det känner man inte av.
Hon gjorde det i Umeå och tyckte inte att det var obehagligt.

Jag har astigmatism och haft glasögon i 50 år... jag skulle nog inte våga tongue.gif sleep.gif
Hannele
CITAT (vickeva @ 23-11-2005, 20:06)
inte är så himla dyra heller, åtminstone inte om man jämför med att prenumerera på linser och köpa glasögon hela tiden...

Opererar du för närsynhet, behöver du kanske läsglasögn ändå?
Efter operationen är du ljuskänslig ett par veckor, sä inte bra att gör apå sommaren.
Många, som gjort operationen, är nöjda.

Själv är jag närsynt, använder progressiva glasögon i vanliga fall och
engångslinser; en lins i det ledande öga, när jag sportar, dansar, badar.
I och med att jag använder en lins, kan jag även läsa.
Gåsis
Jag jobbar på en ögonavdelning nu, men opererade ögonen innan jag började där.
Idag skulle jag aldrig aldrig låta någon operera när jag sett en hel del följder. Man kan alltid korrigera ett vanligt synfel med linser eller glasögon, men när ögat är opererat kan felet bli sånt att det bara inte går att göra något åt. Dessutom är de värden som sätts inom "normalvärdet" efter en operation så låga att man knappt får köra bil utan glasögon. Dom frågar tex alltid före operation om man har något emot att måsta använda glasögon även efteråt, det säger väl en del???

/Åsa
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 23-11-2005, 20:16)
CITAT (vickeva @ 23-11-2005, 20:06)
inte är så himla dyra heller, åtminstone inte om man jämför med att prenumerera på linser och köpa glasögon hela tiden...

Opererar du för närsynhet, behöver du kanske läsglasögn ändå?
Efter operationen är du ljuskänslig ett par veckor, sä inte bra att gör apå sommaren.
Många, som gjort operationen, är nöjda.

Själv är jag närsynt, använder progressiva glasögon i vanliga fall och
engångslinser; en lins i det ledande öga, när jag sportar, dansar, badar.
I och med att jag använder en lins, kan jag även läsa.

Opererar man bara ett öga så behöver man inte läsglasögon. smile.gif
cic
Jösses, om det är som du säger Gåsis (och det finns ingen andledning att betvivla), så tror jag nog att jag står över..

Har varit närsynt så länge jag kan minnas.. Fick glasögon i första klass. Nu har jag linser för det mesta, men börjar mer och mer acceptera glasögon. Fast jag tycker det är en smula krångligt. Antingen regnar det eller så är det för ljust och då vill jag ha solglasögon. Dagens I-landsproblem..? rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Gåsis @ 23-11-2005, 20:21)
Idag skulle jag aldrig aldrig låta någon operera när jag sett en hel del följder. Man kan alltid korrigera ett vanligt synfel med linser eller glasögon, men när ögat är opererat kan felet bli sånt att det bara inte går att göra något åt. Dessutom är de värden som sätts inom "normalvärdet" efter en operation så låga att man knappt får köra bil utan glasögon. Dom frågar tex alltid före operation om man har något emot att måsta använda glasögon även efteråt, det säger väl en del???

/Åsa

ohmy.gif Min svägerska använder inte glasögon och har heller inte fått fråga.. kan det bero på var man opereras och av vem unsure.gif
Gåsis
Jag är opererad i Umeå och där finns väl bara en klinik? Jag fick absolut frågan. Men inte hjälpte det då wacko.gif Det finns massor som blir nöjda, men man ska ha klart för sig att konsekvenserna kan bli stora. Sen jag började jobba på ögonavdelning och ser en del av konsekvenserna kan jag säga att minsta lilla sudd på ögonen gör mig neurotisk. Även om det går bort efter 5 minuter. Man vet aldrig vad det kan vara. Och ja, jag ser godkänt enlig han som opererade men ser egenligen bara - 0,6 på höger öga. Knappt godkänt för körkort. Men det vänstra ser 1.0.

/Åsa
*Felix matte*
OK... ja det var en privatläkare som opererade svägerskan. Då får man säga att hon haft tur som nu ser bra och slipper glasögon.
Men så klart, alla operationer innebär ett risktagande... själv skulle jag som sagt inte våga. smile.gif
vickeva
CITAT (Felix matte @ 23-11-2005, 20:30)

/Åsa

ohmy.gif Min svägerska använder inte glasögon och har heller inte fått fråga.. kan det bero på var man opereras och av vem unsure.gif

det beror kanske mer på hur ens syn är innan man opereras..
*Felix matte*
CITAT (vickeva @ 23-11-2005, 20:51)
CITAT (Felix matte @ 23-11-2005, 20:30)

/Åsa

det beror kanske mer på hur ens syn är innan man opereras..

Javisst, så kan det också vara... svägerskan har haft glasögon sen hon var barn... hon är snart femti.. hon har läst utan glasögon men annars måsta ha dem hela tiden. smile.gif
Gåsis
Nu kommer pessimistmoster igen... Det beror inte på hur bra du sett från början utan på hur bra läkaren lyckas. Alla operationer är ett risktagande -från blindtarm till ögon. Det beror bara på vad man värderar. Att operera ett öga/synfel som kan korrigeras eller att operara en blindtarm som du faktiskt dör om du inte opererar. Men var och en väljer själv, det gjorde ju jag som är opererad.

/Åsa

Kom på att jag kanske ska säga att jag är helt nöjd med min egen operation även om synen inte är perfekt. Jag är jätteglad att jag opererade mig och att det gick bra, men om jag sett då vad jag sett nu hade jag aldrig gjort det.
Kathy
Jag är närsynt och har glasögon eller linser.
Jag skulle aldrig operera mig för brytningsfelet. unsure.gif
Man har ju bara ett par ögon....tänk omd et skulle gå snett. unsure.gif
MimE
Jag opererade båda mina ögon (med 2 mån mellanrum) för 10 år sedan hos Medocular i Göteborg och det var det bästa jag har gjort.

Jag hade mycket torra ögon vilket gjorde det svårt att ha linser och jag hade relativt stor skillnad på närsyntheten på mina ögon så med glasögon gick det inte att korrigera så att jag såg 100% på båda utan fick acceptera att ett blev mycket dominerande.

Jag "tog risken" att först operera min dåliga öga och fick perfekt syn på det. Då beslöt jag att operera mitt andra också och även det ögat fick perfekt syn.

Nu 10 år senare ser jag fortfarande lika bra. Den enda nackdelen är att jag (fortfarande) har torra ögon. Detta kan vara en biverkning efter operationen men då jag även hade det innan så kan jag inte med bestämdhet säga vad det beror på.
Jag har däremot fått jättebra ögondroppar (mer som gele) som heter Viscotears som är suveräna. De kan köpas receptfritt på apoteket men om man får dem på recept så ingår de i högkostnadsskyddet.

Jag är alltså helnöjd och även de av mina vänner som opererats skulle absolut inte vilja ha det ogjort.
Visst är det olyckligt att vissa råkar illa ut men om man har problem med linser och glasögon som jag hade så undersök möjligheten om operation kan vara något för dig.

/Mimmi
Ewa L
Jag har haft linser sedan 1974. Om möjligheten att operera sig funnits då, hade jag nog tagit chansen. Linserna var ju inte i klass med dem vi har nu. Idag känns det inte lika angeläget.

Numera använder jag full styrka på ena linsen och lässtyrka på den andra. Är väldigt bekvämt att aldrig behöva läsglasögon.
pisanggoreng
När du bestämt dig så överväg att betala lite mindre och få en thailandssemester på köpet. Klicka här!
kristerh
Jag har en granne som nyligen opererat sina ögon, det var någon ny metod där de bytte ut linsen, alltså inte laser, hon hade -10 dvs väldigt närsynt, hon är jättenöjd med sin operation.
krister
vickeva
CITAT (pisanggoreng @ 24-11-2005, 08:52)
När du bestämt dig så överväg att betala lite mindre och få en thailandssemester på köpet. Klicka här!

Jag som just varit i Thailand... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon