Jag fick en stickling av Ceropegia Sandersonii 14 aug.
Den rotade sig snabbt och det kom en knopp, men det
blev ingen blomma. Knoppen ramlade av.
Sticklingen växer inte. Den ser precis likadan ut nu.
Var skall det komma en ny ranka?
Någon som vet?
Ibland tar det lite längre tid för det att skjuta skott...min gamla C.S ser likadan ut men 10 ggr större och har i veckan skjutit nytt skott...
Ställ den ljust, så kommer det säkert...
Ingrid på Västkusten
24-11-2005, 15:17
Jag tyckder den ser stentorr ut! Och är det torvjord mitt öga skådar? Själv blandar jag i20 - 50 % grus/sand till alla mina suckulenter. Ceropegia sandersonii på i fönstret på mitt jobb växer som ogräs och har fina ballongblommor i ett norrfönster iofs med en liiiten växtlampa men ändå!
Prova å ge den lite bättre jord att stå i - är iofs helt fel årstid så skall Du se att dne nog kommer igång till våren. Min Cs växer på hösten och nu på vintern, övriga året står den stilla och ger int emånga piiip ifrån sig :-)
Hälsar Ingrid
Tack, men var kommer nya rankan?
Kommer den under bladet?
GoSatta
24-11-2005, 15:21
mina caropeiga står också i sand blandad jord. nya rankor kommer vid bladpar eller där ett blad har setat förut. en av mina har också skjutit sitt första skott nerefrån jorden någonstans.
Ingrid på Västkusten
24-11-2005, 15:21
Du har ju en rankstart redan - vad jag kan se - det komemr att komma rankor på liandelen under där knoppen ramlade av. Går det att se något under bladet? Du borde ha nån tillväxtpunkt til där tycke rjag. Också en möjlighet.
Hälsar Ingrid
Det syns inget under bladet.
Skall jag hellre sätta den i så/kaktus-jord?
Zarah P
27-11-2005, 22:49
Min Ceropegia tog sig inte ens - så jag är gräsligt avundsjuk!
CITAT (Zarah P @ 27-11-2005, 22:49)

Lugn lugn
Jag gör allt för att det skall rota sej här... så förr eller senare får du en du med

Jag mailar dig, Zarah.
Ingrid på Västkusten
28-11-2005, 08:01
Kan vara så att den behöver lite tid å 'settle in' först. Vissa står ju å funderar ett tag. Vatten å ljus :-) jag ahde gett den mera grus runt fossingarna.
Nätr man skall rota den så är det jättebra om man kan få en stickling där den har bildat en knöl. Den har en god förutsättning att klara sig å bli någe snabbare :-)
Hälsar Ingrid
Zarah P
28-11-2005, 08:32
CITAT (yenny @ 27-11-2005, 23:56)

Lugn lugn
Jag gör allt för att det skall rota sej här... så förr eller senare får du en du med

Awww...!
Du är ju för söt!

Och Gertie - tack för mail!

Jag ska definitivt kika in där!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.