Full version: Brudorkidé
susannio
Jag har en Brudorkidé som förmodligen torkat ut lite. Har vattnat den och bladen återfick då långsamt sin spänst. För att behålla fukten lite mera så har jag lagt på vanlig grön gräsmossa och undrar nu om jag ska behålla den eller inte? Vad jag kan se så verkar växten inte ha tagit skada än och fukten behålls bättre, men jag tänker mera på vad som kan hända på lång sikt. Jag vill självklart inte lägga grogrunden för ohyra eller mögel!

Finns det någon mer än jag som har provat detta/något liknande, eller har något bra tips för att få orkidéer att trivas i lägenhet?

Tacksam för svar!
Carex
var bara lite bättre med att hålla ett öga på den, den gillar inte att vara konstant fuktig så låt den torka ut mellan varven men inte för mycket.

En adress till min favoritsida: http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?art...udavdelning=rad
Biggan_
Fyll upp ytterkrukan med grus några cm och häll i vatten ca 1 cm och ställ orkidén på gruset. Fyll sedan på vatten efterhand som det avdunstar. Det absolut viktigaste är att orkidékrukan inte har kontakt med själva vattnet för då ruttnar rötterna. Man kan också placera ut skålar med vatten och kanske göra ett trevligt arrangemang med stenar och placera mellan sina orkidéer.
kristerh
Jag skulle nog byta ut mossan till vitmossa wink.gif inte för att grönmossan är farlig, men vitmossa är oslagbart i fukthållningssynpunkt, dessutom stimulerar den rottillväxten.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon