Full version: Fladdermöss i huset
Gurkan
Hej !

Jag håller på att flytta in i mitt nya (jättegamla) hus och fick en fladdermus rätt i ansiktet när jag skulle läsa av elmätaren ute häromkvällen.

Dom har hittat in under panelen på min ena gavel och hänger där och verkar ha det ganska bra.

Jag gillar fladdermöss och vill gärna ha dem RUNT huset men inte I. Dom är sanslöst skickliga jägare och kan plocka 1000-tals mygg och annat på en natt så dom gör skäl för hyran men dom får inte bo under min panel.

Har kollat runt på nätet och hittat byggbeskrivningar på fladdermusholkar som jag tänkte bygga ihop och hänga upp på uthusets norrgavel, kanske det kan locka bort dem från boningshuset.

Jag kan tänka mig att bygga ganska många holkar annars. Bara tanken på ett däggdjur som lärt sig flyga och navigera i mörker med ultraljud, inte dåligt heller, ger oerhörd respekt. Dessutom är dom såååå söta om man hinner se dem ...

Fladdermusspillning är dessutom rena dunderhonungen som gödning om det är värt besväret för dom få och man kan samla upp det på nåt vettigt sätt. Guano är ju en värdefull produkt fast då från grottor med miljoner fladdrisar.

Vad har ni för erfarenheter av dessa små djur ? Fördelarna är uppenbara, myggbekämpning, plus att det ger en mysig atmosfär med dem i luften en stilla sommarnatt, men gör dom nån skada och är det nåt speciellt man bör se upp med ?
karjo
Hej!

Jag var med på en inventering i och runt en herrgårdsmanbyggnad i somras. Ägarna klagade på att det var så många och ville veta vad de kunde göra åt dem.

Vi inventerade och hittade nog 5 eller 6 arter. Miljön kring huset var fantastisk för fladdermöss, öppna marker på en udde i en stor sjö och relativt mycket lövträd = massor med matmöjligheter! Fladdermössen "fyllde" luften och bodde i husets väggar och på vinden. Det största problemet ägarna hade var spillningen på vinden som orsakade lukt i huset. De hade haft saneringsfirma där men det hjälper ju bara för stunden. Dock var det så att på deras vind hade fladdermössen speciella ställen som de hängde och sov på och följdaktligen hamnade allt bajs på ganska koncentrerade ställen, lösningen blev att de tog gamla brödkartonger eller liknande, lade i tidningspapper och kunde sen bära ut bajset smidigt med jämna mellanrum.

Att djuren bodde i huset var inte så mycket att göra åt, de är ju fridlysta så man får inte döda eller skada dem. Ett sätt vore att täppa igen hålen en sen sommarkväll när alla flugit ut på jakt (man kanske får göra det i omgångar så att man inte stänger in någon), men att täppa till alla hål på ett gammalt hus är ju i princip omöjligt...

De måste ju dock få alternativa boplatser, holkar är en idé men inte alltid uppskattat av djuren. Däremot kanske det finns en lada/uthus som kan fungera istället. För vintervilan väljer de andra platser än hus, de är för torra för dem på vintern, då föredrar de typ jorkällare, grottor odyl.

Kort sagt ägarna på denna platsen fick försöka lära sig att leva med dem och rationalisera bajs-hanteringen.

Mycket text, om det svarar på några frågor vet jag inte... wub.gif smile.gif
Gurkan
Jag bor i Skåne så kanske dom övervintrar under panelen ändå, så himla kallt blir här ju inte och några jordkällare eller grottor finns inte i närheten vad jag vet. Dom var ute och flög häromdan när det var kring +/- 0 grader och vintern här håller sig kring "nollan", kallare några få veckor i jan-feb.

Annars kanske grannen har källaren full på vintern ... hmmm.

Får väl läsa på lite mer, men "verkliga" erfarenheter är alltid mest värda.

Har ingen aning om vilken art det är frågan om, man hinner liksom inte fråga när dom flaxar till mitt i synen. Får kika in med en ficklampa nån dag när dom sover.

Tack för ditt svar !
Saiai
Hur gör man för att FÅ fladdermöss...? Vi har en stor oanvänd vind de kunde få bo i, så kanske vi slipper klasar av vinterliggande spyflugor......
Ser fladdermöss om sommmarkvällarna när jag går ut med hunden, brukar kasta upp småsten som de dyker efter (inte på dom utan bredvid), har inte fått nån i huvet än.... :-) (fladdermus alltså)
Kanske skulle kasta köttbullar åt dom ist...?
karjo
Att artbestämma dem i flykt är nog mer eller mindre omöjligt. Skillnaderna är inte så stora... Möjligen att man kan se skillnad i storlek på dem, vissa arter är relativt mycket större än andra. Artbestämningen vid en inventering görs med en "frekvensmottagare" (kan inte komma på annat namn), alla arter har sin egen frekvens och rytm på sitt "radarläte".

Valet av övervintringsplats styrs av temperatur och fuktighet, så om luften tillräckligt fuktig och det inte blir för kallt så kan de nog bo var som helst. Även om det är vanligast med grottor och källare typ.

För att FÅ fladdermöss så vet jag inte vad man kan göra... Man måste nog bo på en bra plats, typ som den jag skrev om i första inlägget. Men även här i mitt vanlig villaområde, men åker bredvid finns det en och annan, dock inga mängder. Men man ser dem när man är ute på sommarkvällarna.
Magdis
Vad häftigt att ha fladdermöss till grannar! Jag har aldrig ens sett en fladdermus vad jag vet. Det låter som en helkul idé att bygga holkar åt dem. Jag är säker på att du kan klämma fram en ritning till ett ultramodernt fladdermus-hus! biggrin.gif
Väntar med spänning på att få höra om det dyker upp några fler spännande grannar! smile.gif
Ophelia
Gud vad rolig med fladdermusar. Tycker de är så söta biggrin.gif wub.gif

Kanske kan detta vara till hjälp?

http://www.naturvardsverket.se/index.php3?...rm/fladderm.htm

http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/j...8180004403.html
karjo
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 25-11-2005, 18:42)
Vad häftigt att ha fladdermöss till grannar! Jag har aldrig ens sett en fladdermus vad jag vet. Det låter som en helkul idé att bygga holkar åt dem. Jag är säker på att du kan klämma fram en ritning till ett ultramodernt fladdermus-hus!  :D
Väntar med spänning på att få höra om det dyker upp några fler spännande grannar!  :)

Vet inte hur det är med fladdermöss i Norrbotten, men kan inte tänka mig annat än att det borde finnas. Man ser dem inte om man inte vet vad man ska titta efter tycker jag. De hörs inte och syns inte om de inte råkar flyga rakt framför ögonen på en. Men ge dig ut en ljum och lugn sommarkväll i skymningen, som här i Östergötland kanske infaller ca 21-22. Enklast att se dem är om man står en bit ifrån huset och lyckas se dem i motljus (mha ljuset från huset alltså). Tänker man inte på att fladdermössen är ute och jagar kan man lika gärna tänka "att det var en väldigt tyst och snabb fågel som är ute så här sent..."

Lycka till! (Men det är ju långt kvar till sommaren...)
zaaritha
Men; visst hörs de!!!
Kolla --för övrigt på storlek o öronstorlek o färg!!
Kakaduan
I gäststugan hos min mamma på Ekerö fick vi fladdermöss under taket. Hon fick rådet att sätta ett nät där djuren flög in under takstolarna. Nätet skulle fästas i överkant, ovanför öppningen, och hänga löst nedåt. Då kan fladdermusen flyga ner och ut mellan nätet och husväggen, men inte upp och in. Hon gjorde detta på sommaren för att de inte skulle frysa ihjäl när de inte kom in igen och det fungerade utmärkt! Inga djur kom till skada.

Kakaduan
kerstin z5-6
Ljumma sommarkvällar i skymmning" förekommer inte i norrbotten LOL
men visst finns fladder möss -i alla fall här i Västerbotten -denna ljumma höst har de jagat länge -så det hann bli både mörka och relativt varma kvällar, under hösten -de bor under nocken -och i gammal ladugård loge o jordkällare
En hittade in i sovrummet en sommarnatt med smile.gif
Har man vita lakan på tork ute o belyser dem med ficklampa kan man, om man har tur få se dem nära.
Skulle aldrig falla mej in att täppa till hålen -Vi var väldigt försiktiga med detta när vi la på nytt tak i höstas smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon