Behöver få råd från alla er erfarna och kunniga forumister.
1) Vad krävs för förutsättningar för att få en Kristi törnekrona att blomma om?
Den är grön och välmående men har bara blommat en gång dvs när jag köp-
te den.
2) Fikus som har tappat alla blad på stammen men som har nya på gång i
toppen. Kan det komma nya blad på stammen eller skall jag ska jag skära
av topparna och försöka börja om med toppskott?
Du kan få Fikusen att grena sig om du böjer toppen lite nedåt. Det är mycket liten risk att den går av om du böjer försiktigt. Precis i böjen brukar det komma ett nytt skott.
När det nya skottet har kommit en bit kan du böja den åt andra hållet och på så sätt få ännu en ny gren.
Jag "tillverkade" ett snyggt fikusträd så en gång.
Kristi törnekrona kan jag inget om.
/Anki
Jag har två Kristi Törnekronor, en vit och en rosa. Båda två blommar året om... mer eller mindre
Dom står i ett sö/vä fönster och vattnas ofta, nästan varje dag. Någon gång då och då ger jag gödning typ Blomstra.
Det blir en del gula/bruna blad, men dom blommar hela tiden och växer i storlek.
Du vet om att fikus är bladfällande? Jag har en benjamin fikus hemma som fäller sina blad just nu....men den kommer alltid igen till våren.
Jag har en Kristi törnekrona som har blommat i princip oavbrutet i 3 år nu. Den står i söderfönster utan element under men sköts inte på något särskilt sätt. Den har väl fått torka ut många gånger, då jag är ganska slarvig med vattningen, men det tycks inte bekomma den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.