Full version: Fuchsiasticklingar
lenab
Fick rötter i vatten på fuchsiasticklingar, men då jag planterade dem i jord vissnar de ner. Vet någon varför?
Carex
För låg luftfuktighet, för mycket eller för lite vatten. Ändrade förhållanden?
Emma
Hej.
Har läst något om att rötter som bildas i vatten är lite speciella hur vet jag inte men där stod att det kan bli problem vid plantering i jord sedan.
Jag rotar fuchia i torvbriketter i minidrivhus och det brukar vara framgångsrikt.
Hälsningar Emma
Carex
Jag har också hört att det kan bli problem, men det har aldrig mina sticklingar hört. Skulle tro att det har med något annat att göra för i alla år har jag nästan uteslutande rotat i vatten.
lenab
Jag har flera sticklingar kvar i vatten, med ganska mycket rötter. Ska jag plantera dem i jord nu, eller hur länge kan de stå i vatten??? Tråkigt, om de dör nu, det är jättefina Bella Rosella, Dancing Flame och Royal Mosaic.
Tacksam för alla tips.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Åsa, mälardalen zon 2
Sätt sticklingarna i SMÅ krukor (ca 4-6cm i diameter) i riktigt porös jord gärna uppblandad med perlit, fukta jorden lite och sätt plastpåse över eller ställ i litet drivhus med extra belysning över då borde de ta sig.

Fuchsior vill ha väldigt porös och syrerik jord så tryck inte till jorden när du planterar + har man för stor kruka brukar det bli för blött. Det tar några veckor innan det bildats tillräckligt mycket rötter som kan leva i jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon