Full version: Äkta makar
Rossi
Jag måste berätta om min Äkta makar. För ett tag sedan ( i våras tror jag) så fick jag ett skott av en Äkta makar från en Odlait i utbyte mot ett skott av en Nattens Drottning som hon fick av mig.

Den växte fint men så rätt vad det var så vissnade bladen. Jag satte ut den i förrådet och lät den stå där utan vatten.

För ett par veckor sedan tog jag in den och nu har den fått en knopp! Och knoppen växer så det knakar! Den har knappt några blad alls.

Jag lovar att lägga ut bilder här när den väl kommer i blom. Men hur ska jag sköta den efter blomningen? Den måste ju få lite blad också så småningom.

Alla tips emottages tacksamt! smile.gif
Farmor
Jag har Äkta makar som bott hos mig i många år och den har blivit utsatt för flytt ett par gånger och hamnat i olika fönsterlägen. Ibland har det varit så illa att den inte haft några blad och ibland har den blommat som "en tok" med flera stänglar på samma gång.

Jag har förstått att den trivs bäst med mycket ljus och den får ganska rejält med vatten en gång i veckan.

Min blomma har precis blommat med två stänglar och jag tycker den är så vacker just då. När den inte blommar bor den delvis bakom en gardin för då är den inte så snygg.

Hälsningar Anne
Rossi
Nu blommar min Äkta makar! Den har två stänglar men än så länge har bara den ena slagit ut. Den har bara ett enda blad! Titta här:

wolkenkrabber
äkta makar är fin jag har en jag miss sköter, nborde börja ta hand om den, glömt hur fin dem är
CarMa
Åhå...där vaknade mitt ha-begär igen!
Nån som får nåt skott över? Bara att pm:a mej isåfall. tongue.gif
Rossi
CITAT (CarMa @ 08-12-2005, 20:28)
Åhå...där vaknade mitt ha-begär igen!
Nån som får nåt skott över? Bara att pm:a mej isåfall. tongue.gif

Min är så ung än så länge så där är inga skott - annars hade du gärna fått.

Det finns olika sorter när det gäller färg på blommor och så och jag blir också sugen på mer!

Det är lite kul att ha krukväxter som inte säljs i affärerna. Just Äkta makar sprids såvitt jag vet bekanta emellan.
igl
visst var det väl av mig du fick den. jag fick nattens drottning av dig. de skotten tog sig och har växt en hel del men inte f....... har min äkta makar blommat någon gång!!!!!!
hur har du skött den?
mvh
inger
Rossi
CITAT (igl @ 09-12-2005, 10:56)
visst var det väl av mig du fick den. jag fick nattens drottning av dig. de skotten tog sig och har växt en hel del men inte f....... har min äkta makar blommat någon gång!!!!!!
hur har du skött den?
mvh
inger

Hej Inger!

Ja, visst är det så! Vad kul att skottet av Nattens Drottning har tagit sig och växt!

Och nu blir jag nästan lite full i skratt ..... ursäkta .... men du menar alltså att din Äkta makar aldrig har blommat och så fick jag ett skott av dig i våras och nu blommar det med två blommor! laugh.gif Usch, stackars dig!

Ja, hur har jag skött den? Först när jag fick den av dig så växte den på och fick ett extrablad. Men sen började bladen vissna och jag visste inte vad jag hade gjort för fel. Jag trodde att hoppet var ute så i höstas satte jag ut krukan i förrådet där det är lite svalare. Men den stod ljust. Efter ett tag kom två blad och då när jag såg att den hade repat sig så tog jag in den igen och då kom blomstängeln! Men nu har ett av de två bladen vissnat så växten består av ett blad och en blomstängel med två blommor!

Jag har ingen aning om hur jag ska sköta den nu efter blomningen men jag ska nog fortsätta att ha den inomhus och sköta den som en "vanlig" krukväxt och nästa höst åker den ut i förrådet igen!

Tusen tack för skottet Inger! Blommorna är riktigt söta!
igl
kul att du fått den att blomma. jag förstår vad jag gjort för fel med den, jag har larvat alldeles för mycket med den. det är ju en amaryllis, hippeastrum striatum, så den mår förmodligen mycket bra av att få vissna ned och vila ett tag. min stod ute i somras och står nu i ljust fönster och då vissnar den ju inte ned.
nu ska jag gå hem och tala allvar med den laugh.gif sedan åker den ned i ljus men sval källare.
så får vi se om wink.gif fattar!!!!
den sätter massor av smålökar har jag sett. de minsta är inte större än svavlet på en tändsticka, så det dröjer nog innan de är blombara, det är lätt att man missar smålökarna när man planterar om.
mvh
inger
Rossi
Ja, det finns inget bättre medel än att ignorera krukväxterna och svälta ut dem lite! laugh.gif

Lycka till!
lissa
Förlåt, men jag måste göra en fråga....Kallas Amaryllis för äkta makar, eller är det en annan variant?????
Åsa, mälardalen zon 2
Äkta makar = Hippeastrum rutilum, de som heter amaryllis och säljs nu till jul brukar höra till Hippeastrum hortorum-gruppen.
Farmor
Min mamma, som jag fått min Äkta makar av, kallade den för Bondlilja. Och jag vet inte om den är släkt med Amaryllis eller kanske Liljorna. Säkert vet någon här på forumet.

Min blomma får verkligen ingen särskild behandling och den blommar flera gånger om året. Den får vatten en gång i veckan och gödning den ljusa delen av året. Ibland har den få blad och ibland många, har ingen aning om vad det beror på. Kanske den helt enkelt fungerar så. Numera står den i ett ganska soligt fönster och verkar må toppen där. Ingen källarvistelse för min blomma, utan samma plats och omvårdnad året om.

Kanske skulle nämna att min Äkta makar har jag haft i över 20 år. wub.gif

Anne
Rossi
CITAT (lissa @ 09-12-2005, 17:59)
Förlåt, men jag måste göra en fråga....Kallas Amaryllis för äkta makar, eller är det en annan variant?????

Hippeastrum tillhör såvitt jag vet Amaryllidaceae, d.v.s. amaryllissläktet.

Vad jag vet så kallar man både hippeastrum striatum och hippeastrum rutilum för Äkta makar.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Rossi @ 10-12-2005, 13:17)
CITAT (lissa @ 09-12-2005, 17:59)

Hippeastrum tillhör såvitt jag vet Amaryllidaceae, d.v.s. amaryllissläktet.

Vad jag vet så kallar man både hippeastrum striatum och hippeastrum rutilum för Äkta makar.

Enligt SKUD är Hippeastrum striatum samma sak som Hippeastrum rutilum. Klickar man på Hippeastrum striatum i SKUD står det "Fel använt om Hippeastrum rutilum".
Rossi
Aha! Tack för infon Åsa!
lissa
Jag tackar för infon jag med...Men, vad är det för skillnad ...jag menar att om jag ser den här äkta makarna på bilden ,så skulle jag tro att det är en Amaryllis men med lite tunnare bladverk, unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har båda äkta makar och amaryllis släktnamnet Hippeastrum så de är nära släkt med varann. Ibland är det så små skillnader på arter inom släkten att man behöver ta till genteknik för att se skillnaden, och den som vi har gett namnet amaryllis på svenska har vi förädlat så den finns i alla möjliga utseenden och färger.
lissa
Tack Åsa...skönt att veta att man nästan måste vara proffs för att skilja dom åt biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Rossi
CITAT (lissa @ 10-12-2005, 19:06)
Jag tackar för infon jag med...Men, vad är det för skillnad ...jag menar att om jag ser den här äkta makarna på bilden ,så skulle jag tro att det är en Amaryllis men med lite tunnare bladverk, unsure.gif

Jag kan ju se Äkta makar "live" och den är mycket klenare än en vanlig Amaryllis så det är inga problem att se skillnad.
lissa
Tack till dig också Rossi...nu har jag jämfört med korten i mitt album på min Amaryllis, och ser att bladen är bra mycket större, men även en del Amaryllisar har ju lite smalare kronblad (?)...hur som helst, alla är vackra och har sin tjusning smile.gif
Åsa E
Hej hej!

Jag vill bara säga att man behöver inte fjäska med Äkta makar, de är så lättskötta. Kan stå i ett soligt fönster året runt och gödslas på normalt sätt. Jag har provat att ha dem på lite olika ställen i huset och det verkar som att de trivs bättre ju ljusare det är. Så mitt råd är att du ställer den i söderfönster. Om bladen vissnar ner kan det bero på att de står för mörkt eller på ohyra. Tripsen gillar Äkta makar.

Mina brukar blomma i januari och ibland även i juli.
De heter Äkta makar eftersom de brukar blomma med två klockor, men det händer att det kommer fler klockor i samma knopp. Det mesta jag har sett var fem stycken.
Rossi
Jag har haft min i söderfönster men den tappade bladen ändå. Men det verkar ju inte ha stört den. smile.gif

Åsa! Har du samma färg på dina Äkta makar? Om man söker på Google bild så kan man ju få upp en hiskelig massa olika färger och former på Äkta makar.

Om du eller någon annan har en Äkta makar med annan färg än min egen så hade det varit kul om jag hade fått köpa en liten lök! smile.gif
Åsa E
Min ser precis likadan ut som din.
Jag har en framför mig här på jobbet som precis ska slå ut. Alltid lika spännande.

Måste återgå till arbetet... sleep.gif
Rossi
CITAT (Åsa E @ 12-12-2005, 09:47)
Min ser precis likadan ut som din.
Jag har en framför mig här på jobbet som precis ska slå ut. Alltid lika spännande.

Måste återgå till arbetet... sleep.gif

OK! Då är våra synkroniserade både vad gäller färg och blomningstid! smile.gif
Farmor
tongue.gif tongue.gif biggrin.gif

Måste bara få tala om att mina duktiga äkta makar blommar igen. Senast den blommade var i november.

Anne
Farmor
...... och igen. Den här gången har den FYRA klockor på en stängel. wub.gif wub.gif wub.gif
Rossi
CITAT (Farmor @ 12-04-2006, 09:58)
...... och igen. Den här gången har den FYRA klockor på en stängel. wub.gif wub.gif wub.gif

Härligt! Jag är så glad över att min har fått ett nytt friskt blad! laugh.gif
Farmor
GRATTIS!

Det kommer mera - vänta bara! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon