Full version: Gusmania
miiapiia
Fyllde nyss år och fick då en Gusmania av min 14-åriga underbara dotter. Nu är det så att jag aldrig haft en sån förut och har ingen aning om hur den ska skötas, om den måste stå ljust eller kan stå en bit in i rummet, ska ha mycket eller lite vatten mm.
Vore hemskt om den skulle krympa och försvinna.
Kan ni alla duktiga odlare hjälpa mej att få Gusmanian att överleva vore jag mycket tacksam.
Jonte_rm
Antar att du menar en Guzmania, alltså en bromelia-art. De är egentligen epifytiska växter som växer på andra träd (har själv sådana växandes på grenar)

Har du dom i kryka med fuktig jord, aldrig blöt för då kan rötterna ruttna. Den gillar att ha vatten i bladrosetten eller vad det nu kallas.

Min har jag satt på en grenklyka i terrariet, lagt mossa runt rötterna och spänt åt med buntband. Den trivs fint och har börjat skicka sidutskott.

mvh // Johannes
Alexander-VG-zon3
jag har med två sorters bromelia som jag bara har med mossa och kruka funkar jätte bra rolleyes.gif rolleyes.gif
Lady Hamilton
Jag fick en blommande Guzmania till jul i fjol och den vattnade jag bara i bladrosetten. Den fick stå kvar i samma kruka. Jag hade den stående i mitt uterum där det är svalt. Blommningen höll fram till Juli-Augusti. Och nu börjar blomstängeln att vissna ner, och det har kommit 4 nya skott som nu är nästan lika höga som "modern". Så jag får väll se om de blommar sedan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon