Trädgårdsmannen
22-04-2003, 09:08
Funderar på att ställa 3 pallkragar på varann för att få lite höjd. Hur mycket jord skall man fylla med - ända upp eller skall man bara fylla motsvarande höjden av 1 pallkrage för att växterna skall få plats höjdmässigt?
(Skall ha pallkragarna till gurka, blomkål, purjolök, sallad, rädisor och morötter.)
Ingrid på Västkusten
22-04-2003, 11:09
Tre på höjd? Det är helt OK att odla i två ramshöjd nämligen.
Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
24-04-2003, 07:26
ok - men hur tjockt jordlager bör jag lägga i?
skall man lägga en rejäl bunte tidningar under här också precis som när man anlägger en rabattbädd direkt på gräsmattan?
Ingrid på Västkusten
25-04-2003, 06:36
Tidning elelr markmatta.
Tips:
www.waterboys.se
jag har beställt en rulle som levereras på Liseberg :-D
billigare än tidningar - en prenumeration kostar väl minst tolvhundra spänn va?
Rädisor saamt verkligen morötter(ej karott) kräver jord i två pallkragshöjder, purjon med - har djupt rotsystem. Detta med tanke på att Du har en 'stopp' under pallkragarna.
Gurkan med skulle jag tro - ju större och bättre ju kraftigare planta. Odlade min i tvåpallkragshöjd förra året med gudomligt bra resultat.
Sallad och kanske rädisor klarar sig med en höjd.
Hälsar ingrid
Hannele
25-04-2003, 07:20
Jag har mina kryddor på
en höjd.
Trädgårdsmannen
28-04-2003, 12:25
Om du menar två pallkragars höjd med jord Ingrid - menar du då att man måste sätta en tredje pallkrage överst - annars finns det ju inte plats för gurkplantorna att växa i under plastlocket/glasrutorn - dom tar ju mängder med plats.
Förresten - jag har massor med blommor på mina gurkplantor som än så länge står i ett västerfönster inomhus - en del har redan fått kart som är 2-3 cm långa!!
digitalkarin
03-05-2003, 17:38
Jag har mina morötter och rädisor på en höjd. Fast å andra sidan har jag grävt bort grässvålen och luckrat upp jorden därunder...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.