Trädgårdsmannen
Hej,

En annan har ju tjatat en del om kommande vinterträdgården i ett PAR ÅR vid det här laget men nu är ritningsplanerna enligt följande:

Hela 3-glaspartier från Tanumsfönster med 1.1 i U-värde från golv till tak (10/21 fönster) med två 180 cm skjutdörrar i samma U-värde.

Taket kommer att vara takpanneklätt med 500 mm lösullsisolering.

Golvet kommer att vara gjuten betongplatta på mark, med 300 mm underliggande cellplastisolering samt ingjuten vattenburen golvvärme driven av jordvärme med separat styrdon från huset. Indraget varmt och kallt vatten samt dubbla golvbrunnar. Vi kommer att ha separat frånluftsventilation med fuktkontroll som styr fuktkvoten i vinterträdgården enligt önskat inställt värde.

Belysningen kommer att vara infälld i taket med väl tilltage skjutmån i höjdled - armaturer återstår att välja samt lysrör.

Vad tror ni? Tips / vilda idéer / kommentarer?

Ciao - Buenos Notches!
Ingrid på Västkusten
Jag är skjutpartimotståndare.

Och jag vet jag är i minoritet. :-)

Men - grus i konkarongen ;-) d v s smuts bös å grus i skenan (som jag har till mittt ena växthus) gör mig tossig - det kärvar åsså 'skriker' det när man drar dörren fram å tebaks. Hade satsat på dörr istället. Och är kanske ur inbrottssynpunkt med bättre. Försäkringsbolagen brukar tycka lite också i den frågan.

Vi valde iguzzini metallhalogen i taket. Väldans fiiina! Och så har vi övrig belysning för växter mm på stativ istället.

Vi har inte separat frånluftsvetilation - beror iofs på vad Du menar. Vi kan ta luft därifrån när det är 'lönt' å ta luft d v s när den är uppvärmd via sol. När det blir svalt väljer vi att inte ta luft därifrån.
Ingrid på Västkusten
PS - Du har glömt VATTNET! Måste ha ett handfat med kran!

Elelr nånting :-)

Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
varmt vatten är onödigt ...och du missar hela grejen med taket ... biggrin.gif

Annars verkar det bra laugh.gif
pisanggoreng
Min ringa erfarenhet tyder också på att det är genom taket ljuset kommer in, så det verkar lite synd att stänga för där. Hade hellre haft en bit vägg någonstans...
Ingrid på Västkusten
Jag ahr inge genomskinligt tak utan takpannor å sådant - å vi klarar oss utmärkt. Gör man med takhöjd på 4,2 meter ;-)

Skämt åsido - det går bra även med ogenomskinligt ak men takfönster måste man ha då för ventilering. Vi klarar av å ventilera alldeles utmärkt via sidofönster men det beror på skorstenseffekten som blir hos oss. Annan sak med stor luftvolym å högt i tak.
Ventilering så man itne får alltför instängt! Elelr räknar Du med att frånluftsvärmesuget skall klara det? Vi har ju frånluftsvärmepumpen inoopplad ordentligt nu i höstas så jag är itne säker på hur väl det kommer å funka hos oss- men jag tror tanken är god ;-))

Kan man få se SKISSER?

Hälsar Ingrid
Carex
Nu kan jag ingenting om detta, men min första reaktion var; ingjutet värmesystem? Vad gör du om det går sönder? Ska du dra upp hela golvet då?wink.gif
Ingrid på Västkusten
Carex - så gott som alla nya hus med platta på mark har oftast ingjutna slingor i plattan. Oavsett avd man gör (även slingor ovanpå) så får man dra upp hele golvet om det går snett. Men det gör det inte i 99,9 % av fallen!

Kan ju säga att golvvärme är guld värt - ger otorligt jämnt klimat i uterummet!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon