Full version: Adventskaka
Betty
Här kommer ett gammalt recept på adventskaka (jag har bakat den till advent i över tjugo år...)

Adventskaka
1 påse saffran (½gram)
2 ägg
2½ dl strösocker
200 g smält avsvalnat margarin
1½ dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt saffran, margarin och mjölk. Blanda mjölet med bakpulvret och häll ner det i äggsmaten och rör om till en jämn smet.
Grädda kakan i en smord och bröad form (med löstagbar kant).
Ugnstemp. 175° i ca 45 minuter. Låt kakan svalna.
Klipp ut t.ex. en stjärna av smörpapper. Lägg den på den kalla kakan och sikta florsocker över så får du ett fint mönster på kakan.

edit: stavfel...
netaave
Tack för den, ska provas på momangen. smile.gif
*Felix matte*
Låter som något jag kan testa smile.gif måste bara köpa saffran först
netaave
Gjorde den idag med ett ljus av florsocker på tongue.gif
Den var saftig och fin. Kan rekommenderas.
Zarah P
CITAT (Betty @ 26-11-2005, 12:50)
Här kommer ett gammalt recept på adventskaka (jag har bakat den till advent i över tjugo år...)

Adventskaka
1 påse saffran (½gram)
2 ägg
2½ dl strösocker
200 g smält avsvalnat margarin
1½ dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt saffran, margarin och mjölk. Blanda mjölet med bakpulvret och häll ner det i äggsmaten och rör om till en jämn smet.
Grädda kakan i en smord och bröad form (med löstagbar kant).
Ugnstemp. 175° i ca 45 minuter. Låt kakan svalna.
Klipp ut t.ex. en stjärna av smörpapper. Lägg den på den kalla kakan och sikta florsocker över så får du ett fint mönster på kakan.

edit: stavfel...

Jag fick låna min mammas receptpärm av mitt faderskap, så jag kan numera baka vår vanliga kaka (nästa helg för jag hann inte idag) - men jag ska minsann prova din kaka ändå! smile.gif
stina
Provade kakan igår. Kanongod!!! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon