Har en liten planta paradis träd som genom åren tycks ha stått ut med mig ganska bra men nu har ngt hänt. Bladen tycks ha fått en beläggning av silver och de är tunna och tillslut skrumpnar dom. Vad kan detta vara?
Göd den!
Silverbeläggningen kommer av att växten tar tillbaka näring den lagrat i bladen därav ihop skrumpnandet...
Ta upp jordklumpen och kolla så att rötterna är fina...Ta och doppa krukan i en hink med vatten så kruk kanten kommer under vatten ytan, låt ev. luft bubbla ur. Tillsätt gödning och låt stå i 30 min. Låt den rinna av! Jag vattnar mitt träd så fort jorden torkat på ytan....en skvätt (2-3dl) Blåkorn har jag lagt på ytan som får lölsas upp bäst det vill - själv har jag märkt att bladen blir mörkare gröna och större!
Alexander-VG-zon3
26-11-2005, 15:22
jag hade någ planterat om den och bara vattnat för den får lite äring från jorden för om man ger den näring så bler det kanske förmycket
Åsa, mälardalen zon 2
26-11-2005, 16:19
Fast nu är väl egentligen inte tid att hålla på och göda? Paradisträd brukar ju vilja ha en viloperiod nu med nästan inget vatten och en temp på +7-10grader.
Ok, har nu planterat om den får vi se om det hjälper.
7 - 10 grader? Då kanske den tycker det e för varmt, den står i rumstemp. Men det har den iof alltid gjort då jag inte har tillgång till ngt annat....
Alexander-VG-zon3
26-11-2005, 16:50
*Felix matte*
26-11-2005, 22:17
Jag har "livräddat" mitt lilla Paradisträd tack vare tips från forummedlemmar. Mitt betedde sig likadant, bladen blev silvriga och skrumpnade och föll ner i krukan där de blev svarta.
Jag omplanterade och vattnade jättelite... sedan fick den stå utan vatten i några veckor och så har jag fortsatt.. idag ser den pigg ut men är inte speciellt stor
Lycka till!
Ingrid på Västkusten
28-11-2005, 08:03
Kan vara övervattning. Ta upp den å kolla hur jordklumpen ser ut.
Rötter? Jättesur jord?
Hälsar Ingrid
Alexander-VG-zon3
28-11-2005, 12:36
nja om det är övervattning visar det sig att den tappar bladen att dom bler små och skrumpar och trillar av är typiskt för att den har fått föt lite
Ingrid på Västkusten
28-11-2005, 16:06
Njae jag ahr faktiskt fått den å bli sådan med för mkt vatten me hehehe - men jag är ibland enormt skicklig. Snarae våldsamt ojämn vattning ,-) stackarn var rutten å bladen silvriga.
Alexander-VG-zon3
28-11-2005, 16:17
hhehe oki för mamma hade en sån hon med vattnade för mycket den blev mjuk i stamen sen så trillade alla bladen

så därför jag skrev så menmen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.