den lilla bladlusen
I oktober så fick jag en jättefin bonsai, Zelkova tror jag den heter. Jag ställde den i ett söderfönster och vattnade så fort jorden torkat till. Men efter ett tag så började bladen gulna på vissa ställen, jag tänkte då att det kanske var solen så jag flyttade den till ett österfönster.
Men den fortsätter att gulna och tappa blad. Ska jag ställa den kallt och just istället (10c) Ska den kanske stå kallt och tappa bladen på vintern?

Tacksam för hjälp
Jonte_rm
www.bonsaisallskapet.se eller .com eller vad det nu är.

Där finns kunnigt folk och man brukar få hjälp snabbt.
foolishRice
Vad står den i för någon slags jordblandning?
Ofta är 'bosaierna' planterade i något fast "lerliknande"; då får du inte låta den torka, endast bli mindre fuktig...

Om du nu skulle råka torka ut bonsain får du ställa den i ett vattenbad ett tag och sedan låta den rinna av en stund...

Jag har sett exempel på bonsaier som "vattnats" och sprayats två ggr om dagen men ändå låtits torka ut; de inte vattnats ordentligt!

Det senaste exemplet som jag såg kunde man lyfta upp ur krukan (jorden är ju väldigt fast). I upplyfta tillståndet kunde man se att jordkakan var fuktig ung. 1,5 cm från ytan och torr hela vägen ner mot botten...

Man måste se till att jorden blir blöt, ordentligt blöt. Sedan ska plantan inte stå i vatten (som det brukar stå på skötselanvisningslappen), men det är ju en annan sak.

Det bästa sättet att vattna sådannadära växter (eller egentligen flertalet växter) är att doppa krukan i en balja med vatten, ett par gånger, och låta vattnet sippra genom jorden.
den lilla bladlusen
Ok, tack.
Jag kollade bonsaisidan och kom fram till att det nog inte är någon zelkova utan en Ulmus. Jag ställde den kallt iaf, för jag har sett bilder på Ulmus utan blad så kanske vill de ha en viloperiod, borde ju inte skada den iaf.

Jorden känns ganska mjuk, lite sand-jord-torv ungefär.

Tack för hjälpen
Åsa, mälardalen zon 2
Är det en Ulmus är det normalt att bladen trillar de är ju lövfällande.

Jag har en Bonsaialm (Ulmus elegantissima tror jag det ska vara) och den är ute året runt här i zon 2. Jag ställer bara in krukan i kallväxthuset och kupar upp lite jord runt krukan. Jag har ingen värme i växthuset så det blir lika kallt i det som det är ute. Jag skottar in snö som isolering ifall vi får någon. Vad jag förstått ska det även gå att odla den ute i marken men då håller den sig ju inte pytteliten, blir rotsystemet större blir även plantan större.
Carex
De almar som bonsaier är av tål inte någonsomhelst frost. Om din bonsai inte mår bra föreslår jag att du slänger ut en beskrivande fråga på bonsaisällskapets forum, beskriv allt du vet om växten. Du kommer förmodligen få rådet att byta jord omgående. Läs all litteratur om bonsai du kan komma över. Det kan också vara bra att läsa gamla trådar på bonsaiforumet, det brukar finnas folk med liknande frågor. Lycka till!
Den almen du har är med största sannolikhet en ulmus parvifolia (med risk för felstavning)
den lilla bladlusen
Tack, jag trpr jag låter den stå nu. Ska jag byta jord så får jag väl byta kruka med, och jag vet inte var man hittat bonsaikrukor, säkert jättedyra också wacko.gif Men det ordnar sig nog, bara den överlever till våren så blir den säkert glad sen

Tack
evarina
Njä, det är inte säkert att du behöver byta kruka. Bonsaier ska ha små krukor (för att hålla sig små).

Håller med föregående talare, sätt ner krukan i ett vattenbad istället för att toppvattna.
kristerh
Det bästa sättet att vattna är som tidigare skrivits genom att sänka ner krukan i ett vattenbad och låta den stå tills alla bubblor slutat komma,
därefter vickar du den lite så att överskottsvattnet rinner ut,
för mycket vatten är lika farligt som för lite wink.gif nu när den inte har några blad kanske du skall vara lite försiktig med vattningen, vattna den rejält och låt den stå och bli lite halvtorr innan du vattnar nästa gång.
vad har den för jord? passa på att blanda din egen, jag brukar ha blomjord som du tar bort de grövsta partiklarna ur, blanda sedan 1/3 med tex akvariegrus den minst kornstorleken, eller lecakulor, den lilla sorten, men akvariesand är snyggast.
viktigt är att jorden är luftig o genomsläpplig,
ibland kan man få den att få nya blad genom att sätta en genomskinlig plastpåse över och duscha lite lätt, gör lufthål och ställ den ljust.

Du behöver inte ha den i en bonsaikruka, vad är en bonsaikruka egentligen wink.gif det finns alla slags krukor i handeln som är liknande bonsaikrukor och som man kan använda.
Det viktiga är att krukan inte är för stor eller för liten, det skall vara harmoni o se bra ut med både kruka o träd.
krister
den lilla bladlusen
Som jag skrev så tror jag att jorden är ganka bra, känns som jord, torv och sand, ganska mjuk. Ja jag är bara lite rädd att övervattna den, speciellt nu när jag ställt den kallt (7c)

Men den ser ut att må bättre av det, jag tror att den har slutat tappa blad, så den är bara lite glesare än förut. Om det nu är en ulmus parvifolia, ska den tappa blad i så fall?

Med bosaikruka menade jag mer en låg och vid kruka med hål i botten, synd att byta ut rukan den står i nu mot en vanlig, den är ju så fin.

Ska se om jag kan fixa en bild snart

Tack så jättemycket för all hjälp
Bonsai
CITAT (den lilla bladlusen @ 29-11-2005, 14:26) *
Som jag skrev så tror jag att jorden är ganka bra, känns som jord, torv och sand, ganska mjuk. Ja jag är bara lite rädd att övervattna den, speciellt nu när jag ställt den kallt (7c)

Men den ser ut att må bättre av det, jag tror att den har slutat tappa blad, så den är bara lite glesare än förut. Om det nu är en ulmus parvifolia, ska den tappa blad i så fall?

Med bosaikruka menade jag mer en låg och vid kruka med hål i botten, synd att byta ut rukan den står i nu mot en vanlig, den är ju så fin.

Ska se om jag kan fixa en bild snart

Tack så jättemycket för all hjälp

Hej
Några svar på påstående och tips ovan.
Ulmus tåler lite frost. För stor kruka medför att löven blir större. Dom flesta växter tappar löv på vinteren. Mycker beroende på det torra inomhusklimatet och att dom får för lite ljus, så det är bra om dom får en vintervila i lite svalare klimat.
Lycka till från Leif www.bonsai.nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon