darkmarc
Hej!

Jag har blivit ålagd av min radhusförening att ytterliga beskära min häck pga att snöröjningen på intilliggande cykelbana tydligen inte fungerar för att min Liguster-häck är för bred..

Kan man beskära Vintergrön Liguster nu (26/11) utan att den stryker med på kuppen?

///DM
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte riktigt vart du bor men gissar i söder p.g.a att vintergrön liguster inte är så härdig.

Jag säger klipp till!!! så lätt brukar man inte ta död på liguster och jag antar att klipper inte du den så blir den klippt av någon annan så att snöröjningen ska funka, och denne någon kanske är ett klippaggregat som inte ger så fin klippning.
JoLo
Hej!
Jag fick samma fråga här om veckan från en person som ville få sin häck beskuren. Nu beslutade jag mig för att vänta därför att häcken är i dåligt skick och ganska svag. Jag vill därför att kraften ska gå till att "krya på sig" hellre just nu. Men, min kunds häck påverkar ingen snöröjning eller annat praktiskt, och därför gör storleken inte så stor skillnad nu till vintern.

Kanske är jag bara mesig och för försiktig med den häck jag ska klippa, men jag vill hellre vara på den säkra sidan. Liguster är ju egentligen väldigt tåligt.

Om jag hade haft ditt uppdrag, så hade jag nog beskurit den häcken nu. Precis som Åsa, så tycker jag att det är bättre att du själv gör det än att nån annan kanske "manglar" till den.
darkmarc
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-11-2005, 15:12)
Vet inte riktigt vart du bor men gissar i söder p.g.a att vintergrön liguster inte är så härdig.

Stämmer. Bor i Göteborg. Min Liguster är i gott skick med rätt så kraftigt grenverk, så jag tror nog också den överlever. Det får bli till att klippa. Tack för era svar!

///DM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon