Julstjärnor tål inte temperaturer under +15C.
För att få en hållbar blomma ska man göra såhär.
1. Köp en blomma som stått inne i en butik och inte utomhus på någon torghandel.
2. Köp en blomma som inte är utblommad. Blommorna är de där knapparna som finns i mitten av de färgglada bladen.
3. Se till så blomman packas in väl med papper även om du bara ska gå några meter till bilen.
4. Är det kallt ute skynda dig till bilen som gärna ska vara uppvärmd med den inpackade blomman.
5. När du kommer hem låt den stå kvar inslagen i papper i ca 1 timme. Packa sedan upp blomman och ställ den i ett ljust fönster som inte är dragit.
6. Håll jorden lätt fuktig och vattna med tempererat vatten (aldrig kallvatten).
7. Öppna aldrig fönstret för att vädra utan att flytta julstjärnan till ett ställe där den inte blir utsatt för kyla och drag först.
Man kan odla julstjärnan i många år men kruxet är att det är mycket jobb med mörkerbehandlingen för att få dem att blomma så det är oftast enklast att köpa nya varje år.
Jag ska fota några av de 10 jag köpte i fredags i morgon när ljuset är bättre i fönstrena jag köpte en massa kul färger vinröd, julröd, rosa, cremé, gul etc.
Här är en bild från förra året (jag köpte en sån här sort även iår men syrran ville ha den så den kan jag inte fota i morgon)