Full version: Fröfirmor
Anette på Boäng
Var köper ni era köksväxtfröer? Jag handlar mest av Runåbergs och Baumaux. Vill gärna ha lite ny inspiration.
Tesa
Jag köper mest från Impecta...förutom vanliga saker som jag köper i vilken butik som helst...
Impectas Sikkimgurka var en höjdare...nåt mellanting mellan gurka och squash...fast smakar mest gurka och är inte riktigt lika fast som squash...rekommenderas..
marikaw
Hej!
Jag köper även en del från Thompson&Morgan. Testade tex deras Sherwood sallad med smakgaranti. Den stod som färdiga huvuden när plocksalladen bara var 5-10 cm hög. Krispig och fin så att till och med barnen började vräka i sig sallad. Det var verkligen smakgaranti! Testade även deras nya spagettipumpa 'Hasta la pasta' som skulle vara snabbare än den vanliga. Vi fick 8 stora pumpor istället för 2-3 som vi brukar få på de vanliga, trots att det var en ganska dålig pumpasommar. Testade även deras morot Sugersnax som man fick på extraerbjudande i fjol. Vi gjorde blindtest på 6 olika morotssorter och sugersnax vann överlägset. Efter att ha börjat äta den känns alla andra morötter sega och gummiaktiga. Dessutom mycket snabbväxande.
Nu låter det visst som jag jobbar som försäljare på T&M men de grönsaker jag testat har verkligen varit toppen!!! Väl värda sitt något dyrare pris.

Marika
Alexandra
Jag handlar från Impecta och köper fröer på trädgårdsmässor.
Impecta har lite ovanliga och spännande frösorter. Deras katalog är rena njutningen, jag brukar läsa den kalla vinterkvällar uppkrupen i soffan med en kopp te.
Ingrid på Västkusten
www.vidaverde.co.uk

www.superseeds.com

http://www.nickys-nursery.co.uk/seeds/pages/veg.htm
Anette på Boäng
Tack för tips!
Impecta och Thompson & Morgan känner jag till och beställer en del ifrån.
Håller med om Sugarsnax! Sikkimgurkan har jag däremot inte testat.

Hej Ingrid! Så det är här du håller till tongue.gif
Tack för tipsen. Gillade superseeds och nickys. Har du erfarenhet av beställningar från dessa? Håller som bäst på med planeringen av köksträdgården 2006.
KURT
Tomatsidan har ju inte bara tomatfrö. Även Tomatklubben har lite ovaligare tomatfröer.
Ingrid på Västkusten
CITAT (Anette på Boäng @ 28-11-2005, 09:05)
Hej Ingrid! Så det är här du håller till tongue.gif
Tack för tipsen. Gillade superseeds och nickys. Har du erfarenhet av beställningar från dessa? Håller som bäst på med planeringen av köksträdgården 2006.

Hej Anette,

Jo det är här jag håller till ;-) bla. Tröttnade på att grönsaksideer alltid fick sådana krassa svar eller igonerades totalt på annat forum. Eller att man fick stämpeln 'Grönsaksentusiast' - suck. Allroundentusiast skulle jag hellre vilja kalla det ;-) och här ser jag itne alla sjuttielva miljoner inlägg jag har missat ;-)

Pinetree har jag aldrig beställt av själv bara via 'bulvan' eller bud men de är bra. De övriga har jag GOD erfarenhet utav. Personlig :-)

Baumaux gillar jag mycket med. Baker Creek med - jagär ju lite av ett 'squash-fan' så där kan det bli en del beställt med. Kul å höra om T&M - dem har jag aldrig beställt utav eller testat. Jag tycker det ju är så synd att mycket av deras sorter bara finns ett par år i sortimentet och sedan så utgår de.

Planering? Jag köpte så förtvivlat mkt frö 2005 så jag har å står mig NÅN okynnesshopping blir det nog min vana trogen ;-) men det komemr en värre vinter än vad som redan står vid dörren.

Hälsar Ingrid

Hälsar Ingrid
Anette på Boäng
Härligt. Det blev en lång beställning från Nickys. Rolig firma med ganska många nyheter för mig i a f. Bra priser också rolleyes.gif
jåj
Tja en firma till i USA med massor av tomater bland annat.
www.reimerseeds.com

Lycka till
JÅJ
Ingrid på Västkusten
*LOL*
Det reimer är mest känt för är annars deras chilifrön fast feedbacken/åsikterna om dem varierar kraftigt på amerikanska forum. Inte en firma jag rekommenderar då grobarheten går upp och ner (på chilisarna)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon