Full version: märklig krukväxt
Magg_an
Här kommer en fråga från en nykomling här på forumet.

Har en krukväxt som jag inte vet namnet på, fick den som liten planta av en väninna. Bladmässigt så liknar den en spindellilja, och den blommar när det kommit sex blad och det har den gjort, blomman varade bara en dag eller så, men på stängeln där blomman satt där växer det nu nya blad precis som en ny planta.... och den är jätte höööög. Har aldrig sett en sådan växt förr men kanske någon här inne kan hjälpa mig....

Hälsningar Magg_an
Zazu
kan du beskriva hur blomman ser ut?
den låter verkligen intressant!
välkommen hit!

mvh zazu
Zarah P
Det låter som en Apostlalilja, tycker jag...
Den brukar iofs blomma på FLER blad än så, men annars låter det som den, ungefär...
Växer den i solfjädersform? Har den blommor som påminner om iris?
wolkenkrabber
jag tänkte på Apostlalilja (Neomarica northiana) med.

ganska lik irisen. tror tom att dem är släkt
Magg_an
Tack snälla ni, nu är det löst för det var en apostla lilja. Hade ingen aning om vad det var för sort, men nu har jag varit inne och läst lite om den och fick reda på att jag skött den fel. Satte blomsterpinnar för att hålla upp den tunga stjälken där blomman varit och som där nu växt skott, men det skulle jag inte utan den skulle böja sig och slå rot igen......men visst är det en märklig växt............
wolkenkrabber
du har inte gjort fel, det med blompinnarna spelar ingen roll, skottet som växer ut ur blomstjälken växer ut ändån.När det är stort nog kan man bryta av det och sätta i vatten. eller så klipper du bara av stängeln så slipper du ha den ivägen. fast jag tycker det är fint att låta den vara kvar så att man har "småplantor" svajandes i luften
Magg_an
Ja jag tycker den är fin som den är, men snart får jag göra hål i taket... :D
Zarah P
CITAT (Magg_an @ 27-11-2005, 15:32)
Ja jag tycker den är fin som den är, men snart får jag göra hål i taket... biggrin.gif

Jag tycker som du - det är en fantastisk växt! Jag har ett par småttingar här - och om du nöjer dig med en planta så brukar småttingarna ha en strykande åtgång på annonssidan av odla. *tipsar*
Lycka till!
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon